Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min sover kun første økt om natta tre timer, resten av natta blir det 1 - 1 og en halv time han sover. Han sover først i vogna si som står i senga hans, så når jeg skal amme flytter jeg han over i senga vår, så jeg får sove mer. På dagtid får jeg han bare til å sove 30 min - 1 time av gangen. Han sover også lite i vogna si på trilletur,dvs maks en time. Han sover best i bilen utrolig nok, men kan ikke kjøre rundt for at han skal sove. Prøver å gi han pupp for at han skal få sove på mett mage, men det hjelper heller ikke. Han blir trøtt av å være våken etter en time. Har nå kjøpt meg babyguiden av Gary, i håp om at den skal hjelpe, noen som har gode råd i mellomtiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første: Hyppige oppvåkninger er normalt i starten! Og så utrolig slitsomt.. 7 uker gamle babyer har gjerne økedøgn i tillegg. De ammer ofte og lenge for å øke melkeproduksjonen. Derfor våkner de også hyppigere.

Noen tips finnes likevel: Enkelte små drikker mye morsmelk, men får i seg litt for lite av ettermelken og for mye formelk. Da blir de bråmette, men fort sultne igjen. Du kan lese mer her: http://www.sovlillebaby.com/formelk.htm

Har du babyen i bæretøy (f.eks elastisk sjal), får du gjort ting selv om den lille ikke sover så mye. Da har du mulighet til å legge deg nedpå når babyen din først sover. Dessuten, når de sitter med knærne høyere enn rumpa, får de lettere ut luft dersom det er det som plager dem.

Forøvrig er jeg ingen fan av Babyguiden, da den fokuserer alt for mye på skjema og rutiner etter min mening. Søvnmønstre til små nærmer seg ikke preg av rutine før de er minst 4 måneder gamle. Amming bør få skje selvregulert. Babyen bør bli tatt opp når den gråter og få svar på signaler. Nyere forskning viser at barn som får svar på signalene sine beskyttes mot psykisk sykdom resten av livet. De fungerer dessuten bedre både motorisk, sosialt og i skole/utdanningssammenheng. Dette fordi det skjer mange viktige koblinger i hjernen de første 2 årene, og fordi disse koblingene er avhengig av mors og fars respons.

Det er slitsomt å være mamma! Og det er en utfordring å skulle gå fra å være fri og frank til å bokstavelig talt være bundet til en liten skapning døgnet rundt. Jeg vet veldig godt hvordan det føles å ikke få sove nok, også min baby var av typen som var våken i timesvis i strekk - døgnet rundt. Men heldigvis er det en fase bare, selv om det kan virke så utrolig uoverkommelig når man står oppi det. Klem til deg!

Skrevet

hei,

må le av innlegget ditt,for jeg kjenner meg så godt igjen.

Jeg har to barn som ikke har sovet noe særlig når de var små, var våken hver time-annen hver time hele døgnet.

Nå er min minste 7mnd og han fortsetter å sove maks tre timer sammenhengende på natten.(ikke for å ta fra deg motet)

Han har sovet lite helt siden han var nyfødt,også på dagen. En halvtime her og der. Man får ikke gjort stort,men har man små barn som sover lite så blir det sånn.Da får bare klesvasken vente :=)

Eller gjør som meg, jeg putter han i bæreselen,så får han være med å vaske gulv og rydde tøy.Han elsker å henge der og dingle..

Vet godt hvordan du har det,men det er en periode som går over..

Også får du bare sove når babyen sover,det er mitt råd :=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...