Anonym bruker Skrevet 1. mai 2009 #1 Skrevet 1. mai 2009 Jeg er 17, har en datter som skal ha sin første vaksine om noen dager. Jeg og barnefaren har lest, snakket med andre osv og kommet frem til at datteren vår ikke skal ha vaksiner. Jeg er ikke ute etter en debatt vedrørende om vaksiner er bra eller dårlig. Jeg lurer bare på om hun har rett til og kreve underskrift fra barnefaren og MAMMAEN min ?! Moren min har jo ingenting med våre valg ang datteren vår! Det har til og med barnevernet sagt, de har ingen rett til innsyn i f.eks sykejournal. Har hun også rett til og kreve og vite grunnen? Det er tross alt valgfritt i Norge! Håper på svar fort, er ikke mange dagene til vi skal ned på helsestasjonen igjen..
pusseluskan Skrevet 1. mai 2009 #2 Skrevet 1. mai 2009 Selv om vi har vaksinert vår lille ønsker jeg deg lykke til. Kan ikke svare deg på spørsmålet ditt.. Men det er jo ditt barn. Dersom barnefaren har vedkjent seg farskapet har han sikkert medbestemmelsesrett nag vaksinering,det er jo ikke bare din unge?? At moren din skal ha noe å si kan jeg ikke skjønne,selv om du ennå ikke er myndig.. Lykke til i allefall!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2009 #3 Skrevet 1. mai 2009 Tja, dette var da temmelig merkelig, jeg antar du har den daglige omsorgen for barnet, i såfall har hverken din helsesøster, den mor eller barnets far dersom dere ikke bor sammen noe de skal ha sagt. Du er over 16 år, hvilket er grensen for alder med tanke på samtykkekompetanse både i henhold til deg selv og barnet ditt. Det står svart på hvitt i pasientrettighetsloven at behandling ikke skal gies dersom pasient motsetter seg dette, dersom det ikke er spesielt grunnlag, dvs livsnødvendig behandling. Regelverket sier ikke noe om at mødre mellom 16 og 18 år ikke har samtykke kompetanse på vegne av barnet sitt. Dersom din helsesøster tolker regelverket slik må du spørre henne om mødre på 17 år som vaksinerer må ha med lapp fra "mamma" om at dette er ok. Ellers forsømmer hun sin feiltolkning av loven, denne helsesøsteren din. http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-063-004.html#4-4 Vaksiner er ikke livsnødvendig behandling. Jeg har helsefaglig bakgrunn og vet at lovverket kan vri og vrenges på, du må bare være hard på dette, lese gjennom den linken jeg har lagt ut. Ta den med på helsestasjonen og vise din helsesøster. Du har uansett tatt et valg på vegne av ditt barn det står respekt av. Du viser deg pliktoppfyllende med tanke på å vise ansvar og evne til å gjøre rasjonelle valg. Du skal være stolt av deg selv. Ikke mange på din alder tenker over vaksinespeørsmål og tør ta et utradisjonelt valg. Var selv ung mor som valgte å ikke vaksinere og vet disse "helsesøsterene" kan være vanskelige. Bare si minst mulig. Og du kan med fordel trenere vaksinering fram til du er 18 år ved å fortelle at du ikke synes barnet ditt er i god nok form til å få vaksine, eller at du vil lese mer om vaksinering osv. Bare si det som passer deg. Hs har ikke noe med dine valg å gjøre. Jeg er svært fornøyd med å ikke ha vaksinert mine barn.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #4 Skrevet 2. mai 2009 Som det står i innlegget, vi har kommet frem til dette sammen. Har vært sammen 2,5 år om 8 dager. Så han har nok erkjennt farskapet ;-) Tusen takk for svar!
Faen Skrevet 18. mai 2009 #5 Skrevet 18. mai 2009 Du har vel allerede vært på helsestasjonen og sagt ditt. Helsesøster har ingen rett til å kreve underskrifter verken av deg, barnefar eller din mor...eller andre. Vaksinering er frivillig i Norge. Du kan jo ta med et skjema til helsesøster neste gang og be henne skrive under på at hun garanterer at barnet ditt ikke blir syk eller vaksineskadet.... Hun kommer aldri til å skrive under. Jeg blir så sint når jeg hører om slike helsesøstre. Hun her har tydeligvis prøvd å utnytte alderen din....men du viste deg moden for dine 17 år. Det skal datteren din være glad for. Flink jente :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå