Gå til innhold

Lamaze-metoden og bruk av "doula"...

Anbefalte innlegg

Hei jenter.

Jeg er førstegangsgravid og har vært litt stresset over at jeg skal gjennom en fødsel om ikke så alt for lenge. Det som skremmer meg, som også sikkert mange andre tenker mye på, er smerten. Det å ikke vite hva man går til, miste kontrollen, redselen for å få panikk, og for at det rett og slett ikke skal bli en positiv opplevelse. Jeg vet at det florerer med unødvendige skremmende fødselshistorier, og at de postitve kommer litt i skyggen av de, men samtidig greier jeg ikke helt å legge de ifra meg. Slike fødsler eksisterer(!), og jeg ønsker ikke at min første skal bli slik! (som om det er noen som gjør d:p, men dere skjønner...)

For en uke siden snakket jeg med en gammel kollega som fødte for 3 mnd siden, ved hjelp av en doula. Hadde aaaldrig hørt om dette før. Det er vel slik at det ikke er så vanlig her i Norge. Fikk med meg et hefte om dette med meg hjem, og syntes det hørtes ut som en fantastisk idé! Tidligere har jeg vært litt interessert i selve lamaze-metoden, og i heftet sto det også litt om i dette. Så dro til folkebiblioteket for å låne boken "fødsel uten smerte", av Pierre Valley, og har nå i disse finværs dagene lest ut hele boken. Det som er dumt er at den er på dansk, noe som gjør at jeg ikke får med meg alt i like stor grad som om den skulle være på norsk, pluss at er den skrevet rundt på -60 tallet en gang. (Kom i dansk utgave i 1965 i allefall)

Er det flere som er inne på tanken? Om ikke bedre: erfaring på det med bruken av en doula, og/eller lamaze-metoden? Når er det vanlig at man tar kontakt med den lokale doulaen i såfall?

Håper på masse tilbakemeldinger:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140037566-lamaze-metoden-og-bruk-av-doula/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg kan ikke stort om doulaer, men jeg hadde villet sjekke med kommune/sykehus/helsestasjon så fort som mulig. Ikke sikkert det finnes overalt om du så skulle finne en i nærheten av deg, kan det jo være kjekt å treffe henne noen ganger før fødsel feks.. Lykke til i jakten i så fall.

Hei cnn85

Jeg vil først begynne med å fortelle deg at da jeg fødte min sønn (mitt første barn) for ca. 1 år siden, hadde jeg en fantastisk fødselsopplevelse!

Nå skal jeg ha mitt andre barn i september og har på en måte fått en slags doula på Føderiket i Oslo. Der er det nemlig jordmoren som følger deg opp under graviditeten som også tar i mot barnet når du føder. Jordmoren snakker mye om smertelindring på kontrollene og man finner etterhvert ut hva som vil passe best for deg som person. Da snakker jeg om akupunktur, vann, massasje, musikk o.l.

Jeg skulle føde min sønn på ABC klinikken i Oslo - det er den alternative som er tilknyttet Ullevål - og fikk dermed all oppfølgingen der.

Nå vet ikke jeg hvor du bor i landet men det er som oftest de alternative klinikkene som har info om Doula'er og Lamaze metoden. De bruker forøvrig også andre teknikker innen ikke-medisinsk smertelindring :o)

Jeg fikk oppfølging på selve klinikken under graviditeten og følte derfor en slags tillit til både de som jobbet der (som jo skulle ta i mot barnet mitt) og til meg selv om mine evner til å føde uten å miste kontrollen osv. Yoga timer med puste teknikk hjalp meg også enormt!

Ettersom jeg endet opp på overtid ble det hverken ABC klinikken eller de jordmødrene jeg hadde hatt oppfølging med på meg. Men det gjorde ingenting for du tar jo tross alt informasjonen du har lært med deg uansett hvor du føder :o)

Jeg personlig tror at du må bare finne det som passer for deg - for noen passer det best med Epidural og sykehus, og for andre passer det bedre med ikke-medisinsk smertelindring og doula.

Nå ble dette innlegget veldig personlig men jeg har sterke følelser rundt tema og de er bare positive :o)

Rampongi:

Jeg er så heldig at det sinnes en kjempe dyktig doula i min kommune:) Skal kontakte henne på mandag tenkte jeg, krysser fingrene for at det ikke er andre rundt min termin som har "booket" henne allerede!

snart2:

Så fint at du fikk benyttet deg av det under litt uventende omstendigheter da. Må være så delig å føle seg trygg på det man gjør, og stole på at det fungerer. Jeg må nok "overbevises" litt til enda føler jeg. Må nok få en innføring i hvordan øvelsene korrekt skal utføres. Syntes det var litt vanskelig å få tak på de i den boken. Veldig glad for at det er noen mnd til selve fødselen starter enda:)

Jeg tror at det går litt på hvordan man tenker på fødselen i forveien, og hvordan man kanskje ser på skolemedisinen, om dette er noe som kunne passet for hver enkelt. Også det om man har kjennskap til hvilke alternativer som finnes. Jeg til eksempel hadde aldri hørt om doula før, og lamaze-metoden kom jeg tilfeldigvis over for ca 2 mnd siden.

I og med at jeg ikke hvet hva jeg går til, så er det ikke slik at jeg avfeier medisinsk smertelindring. Men ønsker selvfølgelig å greie det uten! Trenger bare litt støtte og hjelp:), i større grad av hva det virker på meg som jormødrene kan gi.

• 2 uker senere...

Når det kommer ann på hva jordmødre kan gi deg av støtte,tror jeg det kommer ann på hva slags jordmor du får når det står på som verst.Ei venninne av meg fikk et skikkelig dårlig førsteinntrykk av ei som det viste seg hun havnet med til slutt når det virkelig sto på...alle før henne hadde vært veldig søte og greie.Men hun sa,hun kunne aldri klart seg uten den jordmoren hun fikk dårlig inntrykk av for hun var så veeeldig klart og bestemt på hva som måtte gjøres og ikke,så hun ble kjempetrygg.Det ble en liten komplikasjon rett etter fødsel,men den merket hun så godt som ikke sa hun,hun forstod at det var noe men jordmoren var så rutinert,rolig og alt at det skled bare forbi liksom.

Så der kommer det nok veldig ann på...men greit å være forbredt på ting,sånn i tilfelle.

Men jeg forstår godt at man vil ha kontroll på ting,også i tilfelle ting ikke skjer som man vil...jeg har aldri hørt om noen av de tingene dere snakker om...men skulle veldig gjerne likt å visst om det....da jeg er veeldig på det og ikke bruke masse medisiner selv,er veldig på det alternativet.

Hva er egentlig doula og Lamaze-metoden??? Ang yoga for gravide i henhold til pusteteknikker og alt...det skulle jeg også likt å prøve...lykke til med ting.

icls:

Det er nok helt sikkert som du skriver at man kan være heldig, og bli positivt overrasket:) Men, jeg ønsker bl.a. å ha et "kjent" ansikt (bortsett fra min samboer), som jeg har har stor tillitt til, og som jeg vet kan berolige meg i en ev. panikk-situasjon.

En doula:

Er en kurset kvinne som er med deg under fødselen, som ikke er ansatt av sykehuset, som ikke har vaktbytte, som ikke er pålagt å skrive i journalen, som tar den tiden det tar for ditt livs arbeid, som vet hvordan det kjennes, som vet når du blir redd, leder dere til avslappning, holder ut, oppmuntrer, som blir rolig hvis det blir dramatisk og som ikke går ifra din side med mindre du ønsker det.

Man møtes ca. 1-3 ganger før fødselen for å finne ut om kjemien stemmer, og finne ut dine/deres ønsker, behov og tanker rundt fødselen.

Du tilkaller din doula når du vil at hun skal komme til deg. Det kan være hjemme før dere drar på sykehuset/fødestue eller direkte til avdelingen.

Etter fødselen besøker doulan deg/dere og snakker gjennom fødselen og kan hjelpe til med bl.a. amming.

Jordmoren, pappaen og doulaen har forskjellige roller, og hun er ikke der for å overta noen av de. Din doula kan vise partneren hvordan han er til best støtte for deg. Hun kan avlaste han i rollen som primær omsorggiver. Sammen kan de gi deg meget god masasje, trykk og lindring. Doulaen kan forklare dere hva som skjer med fødekvinnen og hvor hun er i prosessen. Hun kan svare på deres bekymringer underveis. Jordmor er selvfølgelig også din emosjonelle støtte, samtidig som hun også har et overordnet medisinsk ansvar. Uansett om du møter jordmoren for første gang eller kjenner henne fra før er det hun som har ansvaret. Doulaen skal aldri forstyrre ditt samspill med jordmor og hennes anvisninger.

Lamaze metoden:

Metoden kalles også psykoprofylakse, hvor psyko står for sinn og profylakse for forebygging

Den har også flere navn, som for eksempel aktiv fødsel, naturlig fødsel eller ”Fødsel uten smerte”.

De viktigste momentene i metoden er trening på avspenning, pusteteknikker og tilegnelse av kunnskap om svangerskap og fødsel(det du ikke har kunnskap om kan du komme til å frykte, men kunnskap gir trygghet).

Gjennom læring forsøker en å bryte ned angstvekkende forestillinger om fødselen, slik at den fødende opplever størst mulig trygghet. Hun oppfordres til en mest mulig aktiv, deltakende holdning. Det legges stor vekt på å trene opp kroppsbevisstheten gjennom systematiske øvelser med pusteteknikker og muskelbruk. Psykoprofylakse er den eneste smertelindrende metoden som er ufarlig og uten bivirkninger og som kan brukes overalt ved fødsel. Det anbefales å begynne med disse øvelsene i midten av femte mnd. i ca 10-15 min hver dag. for de som er kommet lengre enn det, blir det rådet til å intensivere øktene noe.

Det ble litt langt det her, men håper du/dere ble litt rikere på kunnskap om hva doula og lamaze innebærer. Jeg synes i allefall det er veldig interessant, og er klar i mitt valg om hvordan jeg ønsker det fremover:) Jeg merker jeg har blitt utrolig mye roligere og trygg når jeg tenker på fødselen enn hva jeg ellers har vært. Enda er det litt igjen, og kan til tider kjenne panikken komme smygende, men ikke på samme måte som tidligere. Nå kan jeg faktisk av og til glede meg litt;)

Annonse

Hei...Cnn85:

Tusen takk for en veldig grundig forklaring av forskjellene ved de to og hva det egentlig er.Jeg forsto kjempegodt hva du mente...dette var supert...tusen masse takk.

Så fint at det hjelper deg...og godt å høre du gleder deg....syns det er synd at det ikke har vært så mye sånn før,men er glad for å høre at det gjør deg tryggere og mer tilfreds ang fødselen.

Takker nok en gang for informasjonen den var veldig nyttig og gjorde meg mer bevisst på hva det var snakk om

Lykke til med alt..håper du får en super opplevelse ang fødsel og alt og at alt vil fungere for deg...:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...