Gå til innhold

Rhesus..please...noen??

morsomjente

Anbefalte innlegg

Heia...håper virkelig at det er noen som kan svare meg eller vet om noen som har opplevd noe slikt ??

I uke 11 i tok jeg prøver hos legen til å sjekke antistoffer (siden jeg er rhesus minus, å har en datter fra før som var rhesus pos) Jeg begynte å danne antistoffer på slutten av siste gravidet som ikke er noe farlig.

I uke 27 spurgte jeg legen min hvordan det hadde gått med prøvene fra uke 11 (regnet med at de var ok siden jeg ikke hadde hørt noe)....da sto det på lappen at jeg har dannet antistoffer på 128 titer (antistoff D) hadde også dannet antistoffer på c, og noe mer faktisk men de lå på 8,4 og 2.

Jeg ga denne lappen til jm som videre sente meg med engang til akutten til å sjekke om barnet hadde det bra siden det hadde ikke bli tatt prøver siden uke 11 av antistoffene...

Nå uke senere har jeg fått svar hos ullevål å nå ligger jeg på 256 titer som er veldig høyt tror jeg......

Huff nå skal jeg på kontroll hver uke (skal nå på tirsdag) ...er så redd for at jeg blir satt i gang eller at dette barnet må ut snart...så redd for å få prematur...blir skikkelig engstlig å deppa rett å slett....

Vet ikke hvad jeg skal forvente når jeg drar til legen på tirsdag (gruer meg skikkelig) selvom jeg vet at de følger med babyen å sånt, men syns det er altfor tidlig å få barnet til verden nå !!SORRY jeg har tatt all sorgen på forskudd...men klarer liksom ikke å tenke positivt...

håper virkelig på noen svar hvis noen vet hvordan dette foregår...

stor klem

Fortsetter under...

Hei morsomjente!

Jeg syns ikke du skal engste deg for mye for dette, fordi;

Når titeret stiger, vil verdien fordoble seg slik; 2,4,8,16,32,64,128,256,512 osv. Siden du ikke vet hva titeret startet i før dette svangerskapet, må en ta utgangspunkt i verdien i uke 11 og til nå i uke 27. Kan godt hende titeret ditt var på 128 fra forrige svangerskap. I denne perioden på 16 uker har titeret ditt bare doblet seg en gang. Der er ikke mye. Det er ikke verdien titer som man skal engste seg for, men hvor fort titeret fordobler seg.

Hvis det skulle vise seg at titeret ditt begynner å mange-doble seg på kort tid, finnes det behandling for dette. St.Olavs i Trondheim utfører blodoverføring på foster som fortsatt er i magen på mor. Mener å huske at de utfører dette nesten 50 ganger i året. Jeg kjenner mammaer som har fått utført dette uten problemer.

I mitt forrige svangerskap var jeg opp i titerverdi 512, mens ei venninne av meg "bare" hadde 128. Babyen min trengte ingen behandling, mens hennes baby fikk blodoverføring mens den var i magen til mor.

Forskjellen var at jeg hadde startet svangerskapet på høyere titerverdi enn henne, som hadde startet på 0. Derfor vart stigningen hennes mye brattere enn min.

Jeg går utifra at du mest sannsynlig blir henvist til Riksen, da de har god ekspertise på dette problemet. (Kan godt hende at også Ullevål har fått det altså!)

Jeg husker fra det forrige svangerskapet mitt at Riksen og St.Olavs har ulik praksis på når de vil ta ut babyen dersom titeret stiger raskt. Jeg mener å huske at på Riksen velger de å ta ut barnet og gi det blodoverføring etter fødselen hvis babyen er i ca uke 33. På St.Olavs velger de å ta blodoverføring nesten helt fram til termin. Riksen videresender til St.Olavs dersom titeret stiger faretruende før ca uke 33.

Vil også legge til at det er bare Anti-D antistoffer jeg har greie på, siden jeg har samme problematikken.

Ønsker deg et stabilt og fint svangerskap framover!!! Håper jeg har klart å berolige deg litt rundt dette.

Klem :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...