Gå til innhold

Er det fritt fram å røyke på verandaen når man bor i borettslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må si at jeg skjønenr HI godt. Problemet i brl er som oftest ventilasjonssystemet. Naboen vår nede på skrå røyker både ute og inne, når hun røyker inne får vi alt inn på soverommene våre, både til oss og lille. Dette skjer pga ventilasjonen står å suger konstant og er avhengig av å hente luft utenfra. Vi har en ventilasjon som IKKE kan slås av. Så lufting skjer kjapt. Og helts seeent på natten når naboen sover og før hun står opp igjen. Vi har desverre ikke noen rettigheter til å nekte folk å røyke inne eller utenfor leilighetene sine. Men... jeg vet nå at brl skal jeg ALDRI mer kjøpe meg inn i. ;-D Så enebolig neste.

HI, finn noen tidspunkt på natten dere kan lufte og luft godt før dere legger lille når lille kommer. LYKKE TIL!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå bor jeg selv i et sameie, men synes egentlig problemstillingen er interessant, så jeg bestemte meg for å søke litt på internett ang denne problemstillingen. Jeg fant denne linken: http://www.bomagasinet.no/index.php?page_id=150

Her står det en del om denne problemstillingen, skrevet av en advokat. Man må vel kunne gå ut fra at han vet hva han snakker om ut fra et juridisk ståsted...? Han sier blant annet at i et borettslag så gjelder Røykeloven. Det vil si at det er forbudt ved lov å røyke på alle felles innendørs arealer, så som korridor og vaskerom feks, og man kan ikke med loven i hånd nekte noen å røyke på balkongen sin. DERIMOT står det også at det finnes en mulighet for å regulere feks. røyking og grilling i borettslaget via borettslagets ordensregler. Dette er dog noe man må bli enig om på en generalforsamling, så vidt jeg vet. Men hvis dette plager deg så veldig, HI, og det ikke går an å løse dette på den siviliserte måten (som er å snakke med dine naboer) så kan du jo legge frem et forslag til regulering av røyking til neste generalforsamling? Snakk med styreleder evt. Vet ikke om dette er noe du vil klare å få gjennomslag for, men det kan jo være verdt et forsøk. Bare husk at det kan gå ut over sommerens grilling også... ;)

Til 08.35: Du kan gjerne si at man selv må få gjøre som man vil på sin egen eiendom, men hvis man skal være pinlig nøyaktig så er det faktisk ikke ens egen eiendom dersom man bor i et borettslag. Når man kjøper seg inn i et borettslag, betaler man for en eksklusiv RETT til å bo på eiendommen/i leiligheten inntil man enten selger retten videre eller misligholder sine forpliktelser (husleie og slikt) der. Eiendommen tilhører, hvis man skal være pirkete, faktisk borettslaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...