Gå til innhold

Kor lenge må ein 1 1/2 liter brus ligge i frysen for å bli kald?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den var romtemperert. Og eg er så vanvittig trøtt/slapp at eg ikkje orkar å gå ned med mindre eg VEIT at den er iskald...

Den har lagt der ein time, må den ligge lenger? Er sånn stor fryseboks (ikkje kombiskap/frysedel i kjøleskap). Har veldig lyst på brus. Hmm...

Fortsetter under...

Skrevet

Varmekapasiteten er rundt om 4,18 KJ/KgK - du skal endre tempen ca 20 grader - Hvor mye energi som skal ut av brusen - For å finne tiden det tar må du ha varmegjennomgangstallet for plastflasker - Så spiller overflatearealet i flaska inn - osv osv.

Altså, enkleste måten å finne det ut på, er å prøve :-p

Skrevet

Æsj , det var liksom ikkje DET svaret eg håpte på ;-p Latskapen lenge leve... Ser ut som om eg må sleppe inn ein katt så når eg først er på beina får eg heller gå ned og sjekke. Heller det enn å begynne å rekne...

Skrevet

*knis*

Si ifra hva du finner ut da :-D

Skrevet

Vel: Neste gang spørsmålet dukkar opp kan vi informere om at:

Etter 1t og 15 min er brusen ganske kald. Den er ikkje iskald, men det doggar godt på flaska og litt på glaset (som var romtemperert då eg tømte brusen oppi).

Viss eg hadde visst det eg veit no, så hadde eg nok latt den ligge i 15-30 min til. Så eg vil svare mellom 1,5 og 2t på mitt eige spørsmål i hovedinnlegget ;o)

Kanskje rett og slett 1 time pr liter kan vere ein grei tommelfingerregel?

Skrevet

Slenger meg på denne, viktige saker - skal vi holde tråden oppe? *knis*

Annonse

Skrevet

Godt svart :-)

I tillegg kommer det jo an på hvor kaldt det er i fryseren + hvor mye annet du har inni der... *knis*

Skrevet

min erfaring er:

2t - iskald,

4t - alt for kald :P da har den begynt å fryse

over natta (glemmer å ta den opp igjen - frossen, og lite kullsyre når den tiner.

Skrevet

Lykke: Det er jammen meg bra at vi har grundige researchere her som kan bygge oppunder ein ganske laus teori. Dette kjem eg nok aldri til å gløyme ;o)

Viss den ligg i 3 timar, trur du den er iskald med så vidt nokre bitte små isflak? Det er nesten DÅ den er aller best...

Skrevet

ja, det tror jeg :) Prøv 3 timer neste gang du :)

Vi har ofte brus i frysen vi, glemmer alltid å sette den i kjøleskap, dermed hiver vi den i frysen 1-3 timer før vi skal ha den :)

Skrevet

Eller ein gjer som meg - finner ut at gubben har glemt å sette brusen i kjøleskapet, og hiver den dermed i frysen i det eg er FERDIG med (den alt for salte) maten og er desperat etter kullsyre allerede. Trur kanskje ikkje eg hadde klart å vente ein halvtime til uansett :o)

Skrevet

Den aller enkleste løsningen på dette er derimot å foretrekke brusen romtemperert :o)

Anbefales for da oppstår alldri en slik vanskelig situasjon.

Annonse

Skrevet

Jammen, jammen - romtemperert brus er jo ikkje godt! Eg foretrekker faktisk kald brus UTAN kullsyre framfor romtemperert MED :o) Kanskje eg egentlig like gjerne kan drikke saft... Eller kanskje ikkje. Kald og MED kullsyre er definitivt best :o)

Skrevet

opprinelig var cola romtemperert. noen ting var bedre før ;)

nei da, jeg syns cola er digg uansett kald eller romtemperert. bare den ikke er solvarm... hehe

Gjest Sauen er høygravid :-)
Skrevet

Det merkeligste er å drikke uåpnet fanta på stranden i syden, når den har ligget en time eller to i sanden. For drikken er jo varm, men kullsyren gjør at den kjennes litt kald ut... SÅ man får aldri bestemt seg=)

• 2 uker senere...
Skrevet

Eg må berre dra fram denne, for i kveld skjedde det igjen!

Og eg grubla og tenkte og kom fram til at den skulle ligge 1 1/2 - 2t for å bli skikkeleg kald. Etter 1t og 40 min henta eg den opp, og då var det faktisk litt isflak. Mens andre sine erfaringar sa kanskje sånn ca 3t for isflak. Hmm. Kanskje eg er skikkelig heldig som har veldig kald fryseboks...

Tenkte dette funnet var såpass viktig at eg burde la andre få del i det ;-D

Skrevet

hmmm, kanskje du har kaldere fryseboks enn meg? :) Jeg må jammen teste dette ut i morgen, skal sette på klokke slik at den ligger i frysen 1t og 40 min :P

Skrevet

Konklusjonen er vel kanskje rett og slett at ein må prøve seg fram fordi alle fryseboksar er ulike..?? Men at ein kan begynne på 1 1/2 time.

*haha* For ein totalt unyttig tråd!

Skrevet

Haha, jeg har i alle fall samme erfaring som deg - i min fryser hadde nok hele greia fryst hvis den lå i tre timer;)

Skrevet

haha, er dette et hint om at jeg bør skru temperaturen ned på fryseboksen min? :) Tror jeg må teste litt i morgen ja :)

• 4 år senere...
Skrevet

Merkelige greier dere sier her. Ifølge min erfaring veit jeg at brusen jeg legger i kjøleskapet blir helt kald i løpet av en time. Når dere her snakker om at brusen ligger i fryseren i lenger tid enn jeg trenger i kjøleskapet, så begynner jeg faktisk å fundere litt over hva som egentlig går raskest. Logisk tenker man at fryseren er raskere enn kjøleskapet. Spørsmålet er om det trenger mer tid fordi temperaturforskjellen er såpass stor enn hvis den var i et kjøleskap som er nærmere i temperatur. Jeg veit ikke helt, men det høres rart ut at dere plasserer brusen lengre tid i fryseren enn jeg plasserer den i kjøleskapet. Joda, en ting er hvis dere skal ha litt is oppi, men jeg trodde at fryseren faktisk skulle ta en del kortere tid enn kjøleskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...