Gå til innhold

Lamaze-kurs i Tromsø? Noe for oss som vil føde hjemme?

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst å få med meg et slik kurs, som går utpå å lære seg pusteteknikk og avspenning som skal lindre smerter under fødsel og gjør at man ikke trenger så masse eller ingen smertestillende medikamenter.

Det fins bare kurs i Sørnorge, men på demmes nettside står det at de kan arransjere kurs hvor som helst i landet, bare det er minst 6 par.

Har selv termin i oktober, og hvis det er flere som kan tenke seg det pluss at de som holder kurs har mulighet, kan jeg tenke meg å være med på noe i august 09. Flere her? Aner ikke hva det koster, men kurset går over en helg og ta 10 timer pluss pauser, i hvert fall i Oslo. Koster der 1700 kr eller noe sånn. Ikke så gale syns jeg.

Fortsetter under...

kjenne du nån som har vært me på et sånn kurs? har ikkje lest så mye om d, men e sikkert greit å ha vært me på et sånn kurs. koste ikkje mye i forhold t kor mange tima man e der, men hadde vært greit å hørt erfaringen t nån som har vært me på et sånn kurs...om d e verdt pengan. syns d e synd at d ska koste så mye å føde hjemme, at man ikkje får d dekt. men har vi penga og mulighet, så e vi me:) får man ikkje hjemmefødsel så trur æ fortsatt d kan være t hjelp å ha vært på et sånn kurs:)

Hei Trille!

Kjenner ingen personlig, men har lest mye positiv om teknikken. Jeg har snakket med henne, Judith Meadow, og hun anbefaler kurs for oss i juli eller august, ikke før.

Tilfeldig er hun i Nord i slutten av juli/august så hun kunne ha kurs om det er mange nok, rundt månedsskifte da.

Tror dette er noe kjempebra, uansett om du føder hjemme eller på sykehus.

Hei, nei har ikke hørt om flere enda, men jeg er nå positiv om at dette her er noe for mange andre, selv om man ikke vil føde hjemme.

Judith, som holder kurs, skal komme med noen forslag om helgene som passer henne, så da er det litt greiere å forholde seg til også.

Hvis du kjenner flere gravide som føder i høst, går det jo an å spre det litt.

Tenkte du å være med på Yoga for gravide forresten fra neste uke?

Annonse

Hei, åh? hvorfor tror du det ikke er noe for deg da? Det er jo tilrettelagt for gravide - så regner med at det ikke forventes å stå på hodet i lotusstilling:-). Ka du gjør for å holde deg og baby i form?

Men må innrømme at det er første gang jeg som gravid vil være med på kurs, så noe nytt er det jo for meg og, men det hørtes ok ut å være sammen med flere som er gravid, ellers kunne man jo vært med på alt annen trim enda.

Og i denne graviditeten har jeg tenkt å UNNE meg masse og bare tenke på meg å baby, så Yoga er en ting og Lamaze kurs den andre. Sku gjerne vært med på noe vannaktivitet, men da er det jo dessverre helt håpløst her i Tromsø.

heia.

va på pilates forrige gang førr gravide, og d gikk heller dåli. gjør egentli ikkje så mye, e så plaga me bekkenløsning så klare ikkje så mye. svømming e d eneste som går greit. har du sjekka me elisabeth-senteret? dem hadde vannaktivitet førr gravide forrige gang æ va gravid i allefall:)

kor kjedeli:(

snakka forresten me ei av jordmødren som har hjemmefødsel, e vest mange som ønska d i sept/okt, men d e bare å kontakte ho. ho sa dem va 3 stk som holdt på me hjemmefødsel her. navne hennes e lotta halvorsen.

va gravid i 05/06 sist. enn du? kordan va yogaen forresten? kunne ikkje på tirsdag, men tenkte æ sku prøve mæ på d. hadde vært godt å kommet sæ ut litt blant andre gravide:) jordmora skrøyt sånn av d, så håpe d kan hjelpe på bekkenløsninga.

Hei Trille!

Hadde siste fødsel før 11 mnd siden. Kontakt Yoga 123 på Skansen, det er forsatt ledig plass på tirsdag gruppe, der jeg er. Tror det er ok for bekkenløsning, flere som har det. Virker som et veldig bra kurs. Det kommer også jordmor å si noe etterhvert, så det kan jo betraktes som et fødselsforberedende kurs.

Kan tenkes at det er et godt suppliment til Lamaze kurs etterpå.

Hiv deg med!

Har snakket med Lotta og står på listen til hjemmefødsel, hun kommer på besøk i beg. av juni.

Så det går bra å ha bekkenløsning og føde hjemme likevel? Til meg sa jordmor på senteret at du være 100% frisk uten plager og slik, men det er vel sikkert litt individuelt hva som teller som frisk og normal og hvor det begynner å bli farlig da.

heia:)

bekkenløsning e ikkje nåkka hindring førr hjemmefødsel:) e jo ikkje fali førr mor eller onge på nåkka vis. kom mæ desverre ikkje på d der yogakurset, har ikkje penga akkurat no. men e jo enda lenge t lillegutt kommer, så kan jo henne æ får me mæ et sånn kurs før den tid:) vet du nåkka mer om lamaze-kurset? nån andre som ville være me?

Ja, men det er jo bra at det ikke var noe hindring.

Ja, du får helt sikkert med deg noe kurs. Tenkte å droppe inn på Pilates neste gang. Litt nyskjerrig på opplegget...

Har ellers kontaktet Judith ang LAMAZE og venter svar. Vet ikke per nå hvor mange vi blir. Har du hørt med noen du kjenner?

Annonse

• 2 uker senere...

Hei, nå er det bare å melde seg på, kurset er klart.

Det kan du gjøre direkte hos [email protected]. Hun har telefon 97577717, og du kan ringe å høre om det er ting du lurer på.

Jeg henger opp oppslag på jordmorsenter i neste uke.

Og det blir muligens også vanntrim på Elisabethsenteret for gravide etter sommeren.

Så, mulig vi treffes et eller annet sted da.

• 1 måned senere...

Hei, det var en stund siden sist og skulle bare høre hvordan formen din er? Blir jo ikke kurs, men det blir vanntrim på Elisabethsenteret, har du meldt deg på?

Har kjøpt meg basseng til fødsel og gjenbruk til barna etterpå, så den saken er forhåpentlig i boks hvis formen holder seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...