WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 30. april 2009 #1 Skrevet 30. april 2009 What's your opinion? For min del må alle som vil gjøre hva de vil rundt hus/heim/hage.
Turid Laila Skrevet 30. april 2009 #3 Skrevet 30. april 2009 Vi har tenkt å bruke dagen på å rydde i hagen i hvert fall.
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 30. april 2009 #4 Skrevet 30. april 2009 Det er jo ikke en streng helligdag , så ser ikke hvorfor man ikke kan gjøre noe forfallent arbeid hjemme.
It's all about me Skrevet 30. april 2009 #5 Skrevet 30. april 2009 Gå for det sier jeg. 1.mai for 3 år siden lå jeg på sykehuset og hadde akkurat født. Kjøkkenet hjemme var en katastrofe pga at det meste måtte skiftes ut like før pga mugg, hadde akkurat begynt oppbygginga da jeg måtte på sykehuset. Foreldrene til mannen kjørte 50mil for å hjelpe til med å få det levbart til jeg kom hjem med førstefødte. Glemte selvfølgelig at det var 1.mai. Så vi kontaktet lederen i borettslaget og spurte om tillatelse pga omstendighetene til å borre noen hull så skapene kunne henges opp. Fikk blankt nei. Hadde det vært en ordentlig helligdah så hadde det vært en ting, men det var da bare 1.mai.
Libido- Skrevet 30. april 2009 #6 Skrevet 30. april 2009 Vær så god. Jeg gjør selv masse hus og hagearbeid på helligdager =)
OsloMor Skrevet 30. april 2009 #7 Skrevet 30. april 2009 Det er jo egentlig kjent for å være en ganske barnslig politisk demonstrasjon mot 1. Mai dag, av enkelte Høyre-velgere. Synes man skal respektere at det er en fridag med en viss historie bak seg.
Arb.ledig husmor Skrevet 30. april 2009 #8 Skrevet 30. april 2009 Er det ikke arbeidernes dag da? Da må man jo få lov å jobbe litt.. hehe
ruffen Skrevet 30. april 2009 #9 Skrevet 30. april 2009 Jeg bor midt på bondelandet. Her arbeider bøndene som vanlig. Tror ingen bryr seg om jeg rydder i hagen når traktoren durer rett ved siden av..hehe.. Jeg ser på det som en dag vi ikke går på jobb, en rød dag på kalenderen, ikke som en helligdag. Det forbinder jeg med religion...
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 30. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 30. april 2009 Jeg og mener det er en dag man ikke går på JOBB. Men kan gjøre nesten hva som helst annet. Man gjør ikke arbeid for lønn, men om man vil klippe gresset i egne hage - så må da det gå an!?
Dronningen! Skrevet 30. april 2009 #11 Skrevet 30. april 2009 Hvorfor tror dere vi har ett så velutviklet trygdesystem? Jo fordi det er noen som har jobbet for det.. og som regel er det de personene som går i tog 1. mai og som vet hva sosiale gode innebærer! Hvem tror dere har ordnet så vi har barselpermisjon både for mor og far? Jo fordi noen ildsjeler har brent for den tanken! Hvordan fikk vi de arbeidsgodene vi har med betalt pause, fri til å amme, fri ved egne barns sykdom og ikke minst- fri til å ha ferie? JO fordi noen ildsjeler har gått i bresjen for å få gjennomslag for slike goder- OG de godene drar faktisk dere også nytte av. Heng opp flagget dere jenter og gled dere over at noen gidder å jobbe for at dere skal ha det bra i arbeidslivet!!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 30. april 2009 #12 Skrevet 30. april 2009 applaus. Men dette er desertgenerasjonens barn. De har fått alt servert, alltid. Og de tror det kom av seg selv. Paroler er liksom ikke deres greie.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 30. april 2009 #13 Skrevet 30. april 2009 Er dere totalt historieløse? At høyrefolk og bønder jobber 1. mai vet vi da. Og vi vet vel hvorfor også?
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 30. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 30. april 2009 Joda, men om jeg vil rake løv i min egen hage ser jeg ikke hvordan det kan gå på tvers av de sosiale godene jeg nyter godt av i dag?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. april 2009 #15 Skrevet 30. april 2009 nei, det kommer jeg ikke til å gjøre. jeg har i min ungdom jobbet på 1. mai tre ganger. men det byr meg i mot
Arb.ledig husmor Skrevet 30. april 2009 #16 Skrevet 30. april 2009 Så det du sier e at hver enkelt av oss som jobber ikke er med å jobbe for at vi skal ha det bra i arbeidslivet, selv om vi ikke går i 1.mai tog og ikke bryr oss så mye om hva vi bedriver den dagen med? Forresten: Jeg har IKKE betalt pause....
Dronningen! Skrevet 30. april 2009 #17 Skrevet 30. april 2009 Tusen takk Doppler, dette brenner jeg for:o) Jenter... Ting kommer ikke rekandes på ei fjæl, husk det!
Libido- Skrevet 30. april 2009 #18 Skrevet 30. april 2009 Vektere, alle i helsevesnet, brannmenn, politi, fergemannskap, bomvakter, butikk og kioskansatte, taxi/buss/tog sjåfører, flygere, langtransport, bartendere... bøndene sine det ;-)
Dronningen! Skrevet 30. april 2009 #19 Skrevet 30. april 2009 I dagens arbeidsliv finnes det mange som ikke er medlem av fagforening... men høyere lønn, flere goder og de samme rettighetene skal de jammen meg ha. Hvorfor skal noen betale for at alle skal ha de samme rettighetene? Snyltere heter det... 1. mai er for å hedre de som har gitt oss alle rettighetene og for å legge grunnlaget for våre egne barn... La gressklipperen være i morgen!
Arb.ledig husmor Skrevet 30. april 2009 #20 Skrevet 30. april 2009 Vet det er mange som ikke er medlem av fagforening, har selv ikke vært medlem en gang (er det nå)... men er ikke jeg som bestemte hva jeg skulle ha i lønn den gangen, ei heller nå... Jeg har en utdannelse og får lønn etter hva jeg er utdannet som! Jeg får gresset klippet av de vi bor hos, så her skal det ikke klippes gress.. Men skal henge ut klær, skal fikse litt bil, skal leke og kose oss masse ute, og bråke nett slik vi ville gjort på en vanlig dag! Men må da få si at eg bor utpå "landet" og at folk ikkje er så nøye på den slags her...
Twintipp og himmelblå Skrevet 30. april 2009 #21 Skrevet 30. april 2009 Gressklipping o.l utgår i morgen. Tøy på klesnoren, vasking av bil o.l. også. Ikke fordi jeg holder meg selv så hellig, men av respekt for betydningen av dagen. Jeg kommer nok til å stusle hjemme, og ungene er ute og leker m.m. Men, småsnekring hadde jeg aldri gjort.
LisaColli Skrevet 30. april 2009 #22 Skrevet 30. april 2009 kommer ikke til å klippe plena eller hugge ved akkurat, men hagearbeid skal gjøres! så lenge det ikke bråker HØYT, har det jo ingenting å si. jeg tror alle naboungene som garantert spiller ball på tunet i finværet, bråker mer enn meg som skal plante en busk. innen rimelighetens grenser sier nå jeg. greit om naboen vil klippe plena si liksom, men han trenger ikke begynne med det før etter kl 12. min mening!
Kjukka Skrevet 30. april 2009 #23 Skrevet 30. april 2009 Det er like mye helligdag i morgen 1. mai, som det er 17. mai! Jeg personlig hater 17. mai, men jeg begynner da ikke å klippe gresset den dagen uansett! Jeg har holdt meg innendørs frem til i fjor, hver 17. mai siden jeg var russ! Men nå som vi har fått barn, så må vi nok ut en liten tur...
signe maten Skrevet 1. mai 2009 #24 Skrevet 1. mai 2009 Koselig å sitte ute, nyte det fine været. Kose seg med fridagen - også er det fire/fem gressklippere som går rundt i nabolaget. Ikke klipper de samtidig heller, så da går jo duringa hele dagen. Jo, det er koselig det. For noen er røde dager, og også søndager, dager man slapper av og roer ned i hverdagen. Men det er jammen ikke lett lenger. Her blir mannen nekta arbeid som innebærer bråk, så som gressklipper, motorsag ol. Hagearbeid som planting og luking har jeg ingen problemer med. Men arbeid som også forstyrrer andre er ikke greit, syns jeg. Bra innlegg av Dronninga!
Gjest Sauen er høygravid :-) Skrevet 1. mai 2009 #25 Skrevet 1. mai 2009 Jeg skal lese til eksamen i dag, men det er også eksamen i nyere historie, og arbeiderbevegelsen er en stoooor del av pensum =) Det må da være en grei ting å gjøre på en dag som denne? Med 33 dager til termin orker jeg ihvertfall ikke gå i noe tog=P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå