Gå til innhold

Blir ikke babyen søkksvett av å ligge på lammeskinn i vogna nå som d er så varmt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser om så mange her inne som har lammeskinn i bunnen av vogna nå, i tillegg til dyne. Men blir ikke d fryktelig varmt for babyen, nå som temperaturen ligger mellom 15 og 20 grader ute...? Bruker fortsatt posen min (med åpen glidelås), så har ikke forsøkt selv enda.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lammeskinn og dyne må da være fryktelig varmt ja? Vi har brukt lammeskinn og dundyne hele vinteren, selv da det var -.20, har aldri brukt pose (men han lå jo i softbag, som er ganske lun) og han var god og varm hele vinteren.

Nå er det 12-20 grader og dundynen er forlengst borte. Nå bruker vi bare et teppe eller to (de er ikke så tykke). Lammeskinn hadde jeg egentlig tenkt å bruke hele året, for det skal i teorien regulere varme veldig bra, men gutten min blir så fryktelig varm når han ligger på lammeskinn, selv om han ikke har så mye klær på og bare et teppe over, så vi sluttet med lammeskinn.

Skrevet

kanskje fjerne lammeskinnet ja.. Ida bader jo oppi vogna.. jeg tenkte også at lammeskinn regulerte varmen, meeen ikke i dette tilfelle..

har gått til innkjøp av solhatt og kortarma bodyer..

kjøpte solkrem også faktor 50. hun får jo litt sol på seg selvom hun ligger i vogna.. prøver jo å unngå det.. har kjøpt en liten parasoll som jeg alltid glemmer igjen hjemme da..

off. jeg virker visst temmelig sløv utifra dette innlegget :P

Skrevet

Lammeskinn kan brukes hele året, er lunt når det er kaldt og kan virke svalende når det er sommer. Jeg tenkte det samme som dere, men leste litt om skinnet og hvordan det transporterer fuktighet. Jeg har OTH sitt lammeskinn og et tynt teppe jeg da. Han virker å ha en fin temperatur :-)

Men jeg ser mange som ligger oppi dunposen sin lukket når jeg går rundt i Oslo jeg da. Hadde det vært min unge, så hadde han smeltet bort. Han svettet allerede når det var 0 grader i den posen :-)

Skrevet

Vi har riktignok ikke dyne over, kun et teppe. Men lammeskinnet er i vogna året rundt. Lammskinn regulerer temperaturen veldig bra, både i kulde og varme. Vi har nettopp vært en tur på gran canaria, og minstemann hadde lammeskinnet sitt i vogna der også. Det funket utmerket! Storesøster er 3,5år og har ligger/ligget på skinnet i senga si og vogna(så lenge hun brukte den) helt siden hun ble født.

Skrevet

Hmm...det er nettopp denne påstanden om at lammeskinnet virker temperaturregulerende jeg stusser litt på nemlig. For jeg merker på meg selv at hvis jeg ligger på en av skinnfellene vi har hjemme på sofaen (på sommerstid) blir jeg DRITvarm- og merker ikke snurten av noe temp.regulering for å si det sånn. Så jeg skjønner ikke helt hvordan det skulle ha seg at dette evt bare gjaldt for babyer..??

Har også hørt at "ull og ull" er gull (dvs at ungen må ha på seg ullundertøy), mens "bomull og ull er tull" (altså at skinnet vil virke mot sin hensikt ved bruk av bomullstøy). Så, jeg vet ikke helt?

Skrevet

Hvis du har et såkalt pynteskinn i sofaen så blir ikke det det samme som ett babyskinn! Babyskinnene er klippet på et visst cm slik at det blir ett isolerende luftlag under babyen. Dessuten er ulla på soveskinn av merinosau (somregel) og de har tettere ull enn det er på pynteskinnene. Har prøvd soveskinnet til Magnus flere ganger - og det er bare behagelig varmt å sitte/ligge på.

Når det gjelder vogna så ligger Magnus på skinnet sitt og har stort sett bare et helseteppe over seg - hvis ikke det er så varmt som det har vært de siste dagene og han ligger uten noe annet enn klærne sine.

Skrevet

På høst/vinter/vår bruker jeg i hovedsak kun ull på begge 2. På sommeren blir det endel bomullstøy siden det er litt billigere, og ikke akkurat det jeg har lyst til at de skal leke med i sandkassa osv. Men skinnet funker åkke som.

Minstemann her hadde som sagt skinnet med til grand canaria nå nettopp og lå på skinnet med bomullstøy og sov som en drøm. Var ikke for varm.

For et par somre siden tok jeg bort skinnet i vogna til storesøster(var ikke like bestemt av meg som jeg er nå, og var blitt usikker med mange kommentarer på skinnet). Tiden for dagluren kom, og ungen fikk ikke sove. Hun kokte i vogna. Da lå hun på et helseteppe med bomullsbody. Til slutt tok jeg på en tynn ullbody og la henne på skinnet, da sovnet hun som en stein. Og da jeg kjente på henne var hun akkurat passe.

Og så lurer jeg litt på om kanskje det handler litt om hva slags lammeskinn man har også? De vi har til ungene er fra nøstebarn og er ubehandlet. Det du har på sofaen er kanskje et behandlet skinn og mister dermed endel av egenskapene sine?

Skrevet

Vi har et sånn "ordentlig" ett og frøkna vår er så varm at hun holder på å koke. Bare tull det der med at det virker svalende i vårt tilfelle ihvertfall...

Skrevet

Men det er kanskje forskjell på langhåret og korthåret? Begge mine er fra kaiser, et korthåret og et langhåret. Det korthårete sover han på om natta og har alltid vært passe varm. Vi hadde også med dette til gran canaria, hvor det virket svalende. Det langhårete derimot, som jeg har hatt i vogna i vinter, er VARMT nå.......

Skrevet

Ja, det er mulig at det har noe med lengden på hårene å gjøre ja. Det skinnet vi har i sofaen er nemlig ekte skinn, men langhåret..Synes likevel d virker varmt da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...