Gå til innhold

Oppfordrer dere barna deres til å begynne med sport?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min fyller 5år i august, og har begynt å interessere seg for fotball. Samboer har lyst å kjøpe sånne ordentlige fotballsko og drakt til han til bursdagen sin. Blir det å pushe han? Er han for liten enda? Når kan de begynne i fotballklubb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å kjøpe drakt og sko er IKKE å pushe.

Vi kommer til å melde våre barn inn i musikkskolen og ordne instrumenter til dem, de klarer det jo ikke selv og når de er små er det ikke sikkert de vet om tilbudet engang. Dersom det senere viser seg at de ikke liker å drive med musikk får vi revurdere.

Å pushe i min verden er mer å tvinge barna til en aktivitet de ikke liker/har lyst til. Å oppfordre til og legge til rette for er noe helt annet.

Når det er vanlig å begynne med fotball vet jeg ikke, men vet at endel idrettslag har allidrett og knøttesport for de aller minste.

Hør med nærmeste fotballaget når det er vanlig å starte :-)

Skrevet

Ja synes det er viktig at de er med på minst 1 aktivitet. Nettopp for å få bevelgelse, men også tilhørighet, samspill og vennskap er viktig.

Gutten vår gikk på svømming til han var 2 år. Da begynte han på turning. Vi er selfølgelig med han, siden det er foreldre/barn trening =)

Nekter han senere å bli med på aktiviteter skal vi selvsagt ikke tvinge han. Men regner med vi legger et godt grunnlag for han nå, da vi gjør det til en vane at han deltar på en sportslig aktivitet.

Regner med han begynner på fotball når han er 4-5. De har trening før oss i hallen og han skriker fordi han ikke får spille med dem =)

Heldigvis er de fleste barn flinke til å holde seg aktive på fritiden. Desverre har samfunnet blitt slik at barna også sitter mye inne med pc, spillkonsoller osv. Det er også latterlig at de har kun 1 time gym i uka. Så synes absolutt det er greit å ta med barna på aktiviteter slik at de får en grei start sammen med en voksen. Da vil de senere slippe barriærer for å bli med på lagsport.

Skrevet

Drakt er jo gøy å ha (kan jo brukes alltid - hele sommern) når han er intr i fotball. Sko derimot.....det hadde jeg nok drøyd til han begynte med organisert fotball (de er jo ikke gode å bruke til noe annet enn på forballbanen). Rundt her vi bor begynner de med organisert fotball enten våren før skolestart, eller på våren i 1. trinn. Det er litt ulikt fra klubb til klubb.

Skrevet

Tenk så koselig det blir å få egen drakt da:) Vil heller ikke si at det er å pushe han, siden han vil dette selv.

Her har de barneidrett fra de er 2 år, som den lille er med på. De driver med alt, spiller fotball, bandy, løper og koser seg. De starter ikke med ordentlig organisert idrett her før de begynner på skolen, 5-6 år. Vet ikke hvordan det er andre steder.

Skrevet

Det er ikke å puche. Å puche er om dere tvinger han til å spille fotball og står og hyler og skriker på sidelinjen (tro meg, alt for mange foreldre gjør det. Ser det på laget til 13 åringen min ennå).

Ved å kjøpe drakt og fotballsko så oppmuntrer dere. Og å oppmuntre er viktig.

Om du er den personen jeg tror du er, så sjekk med klubben som holder til rett nedenfor der dere bor. Mulig dem har lag for så unge, men tror kanskje det ikke er noe før dem begynner på skolen. Mener tidligere å ha hørt at allidrett er det nermeste man kommer i den alderen.

Guri, er vel ikke noe nydeligere enn små gutter i fotballsko og fotballdrakt. Min på 3 år hadde det i fjord og kommer til å ha det i år også for han skal nemlig spille på Vål'enga når han blir stor.

Skrevet

Må tilføye at den eldste min begynte med basketball når han var 4 år. Da trente han sammen med 1.klassinger. Klubben spurte oss om han ville være med fordi dem hadde sett han herje rundt på basketbanen med en ball.

Etter et par år ville han ikke mere, og etter hvert begynte han med fotball som han holder på med ennå.

Det er viktig at barna får holde på med noe dem liker. Om det er fotball, håndball, golf eller klipping og liming er det samme. Husk at ikke alle barn liker idrett. Men det er viktig å legge til rette for at dem kan holde på med det dem liker. Og da snakker jeg ikke om tv og tvspill og data.

Skrevet

Hihi så søt da Mockanin :) Hvor kjøper man slike drakter da? Han heier jo ikke på noe lag enda..hehe..det skjønner han ikke så mye av...Men elsker å spille..Han er ofte ute med en av oss på fotballbanen ;) Ja jg synes også det er gøy at han vil drive med en idrett..

Skrevet

For oss er det en helt naturlig ting at hun skal begynne med idrett etterhvert! Hun skal da være med oss når vi trener! Er litt liten enda da, men.. (13 mnd). Når hun er stor nok, så skal hun få være med på alt det morsomme vi gjør!

Det er nok av utrente unger/ungdom. Jo tidligere man lærer seg at det å bli svett i panna ikke er farlig, men morsomt jo bedre er det!

Skrevet

Vi har ikke kjøpt fotbalsko før de har begynt på trening. Det holder lenge med joggesko. Om barnet viser interesse for et lag eller dere har et lag er jo drakt en grei ting.

Vi oppfordrer gutta til å være i aktivitet, og er en aktiv familie. Eldstemann begynte på fotball fordi alle i klassen skulle, men hadde nok valt en annen idrett om det var et tilbud i nærmiljøet. Han er god, og det gjør gutten godt siden han er sjenert. Minstemann vil ikke spille fotball, selv om han er den atletiske av dem. Han vil starte med klatring, brasiliansk kampsport og danse hip hop.

Skrevet

Våre (gutt og jente) har hatt fotballdrakter siden de var 1 år gamle, hehe. Eldste skal få fotballsko i sommer, neste år får han endelig begynne. Han elsker det og spiller i hagen sammen med sin far nesten hver dag. Håper dette er noe han vil drive med leeeenge, håper også at datteren vår vil det samme. Vi oppmuntrer til det akkurat som andre oppmuntrer til svømming, turn, musikk o.s.v. Det er sundt med lagidretter både for foreldre og barn ;)

Fotballdrakter kjøpes ente i sportsbutikker elle¨r på nettet

Skrevet

Oppfordrer til det, ja. Nå er det ikke noe alternativ til veldig små her vi bor, så ingen av dem er med på noe organisert enda. Men, nå er eldste 5 år, og fra høsten kan han begynne på allidrett. Han er ganske beskjeden, så regner med at han kommer til å se på mest i starten, men tror det vil være en positiv ting for han etter hvert.

Lillesøster kommer sikkert til å bli med på "trening" en del, så da tjuvstarter hun litt :)

Skrevet

Fysisk fostring er viktig for barn!!

Flisa i huset begynte på turn (foreldre/barn) da hun var to år og savner det de ukene det er fri.

Nå er hun blitt så stor at hun vil utforske litt mer i andre idretter. Iom at jeg har spilt ishockey i toppdivisjonen så vil hun gjerne bli det samme som meg (rart hva gamle bilder kan gjøre:o)), så til jul fikk hun skøyter/hjelm + kølle fra naboguttene og er nå en reser på skøyter.

En fotballdrakt koster jo ikke så mye men om det pirrer lysten til å være med ville jeg ha kjøpt det:o)

Skrevet

Libido - hvor mange timer gym hadde de i uken når du gikk på skolen da?

Skrevet

Ja, absolutt!! Og her starter fotball for 5 åringer.

Han på 3 år her eeeelsker fotball. Snakker om det hele dagen lang, skal spille, sove med fotballdrakt\sko osv. Ingen ende ta:-(

Idrett er sunt både for korrdinasjon og motorikk som er viktig for barns utvikling av intelligens, og det er flere forskningsrapporter som viser i den retningen. Samt at de lærer seg samarbeid, teamwork og samhandling i nære relasjoner med andre mennesker.

Jeg synes 5 år er en fin alder for å begynne på idrett, dersom han ønsker det selv. Før det synes jeg det er tidlig å begynne med organisert idrett og mener barna har godt av barneårene med frilek.

Skrevet

min på 2 er med på noe de kaller lekeparti en gang i uka. flotte saker. da får de løpt rundt og gjort mye gøy. tror de kommer til å prøve ut masse forskjellige ideretter etter vært som de blir litt større

har lyst til at han skal begyne i speideren også. men da må han vel bli litt større. han elsker natur og både jeg og faren hans er glad i naturen. så håper det vil fortsette :)

Skrevet

Jeg synes det er mange gode svar her, men jeg vil tilføye at barn skal pushes litt!

Om man kommer løpende til for hver minste ting de ikke klarer/har lyst til, så får man barn uten tiltakslyst/selvfølelse.

De skal oppmuntres og pushes til de klarer det selv, enten det gjelder å klatre i et tre, eller å følge en treningsplan i en fortballklubb. Den mestringsfølelsen de føler når de endelig klarer å sette ballen i mål/sentre til medspiller/klarte på greinen de ikke klarte før, den kan aldri betales i den følelsen av at mamma alltid ordner opp!

Selvfølgelig skal de aldri ha følelsen av å "måtte" prestere, men de skal alltid ha følelsen av at mamma/pappa/trener tror på dem, og VET at de kan klare det! Om du venter til din lille gutt selv er klar, og VET at han kan prestere, så kan han ende med å trene lenge, uten oppbacking fra lag, og trener.

Et lag med 5-6-åringer er oppmuntrende, oppbackende og drar hverandre frem. Om man viser at dette er noe spennende, og at treninger er noe man "må" delta på, så vil det gi en voldsom mestringsfølelse for gutten din når han ser at han blir bedre og bedre. Har man først begynt på trening, bør man også fullføre halvåret, for å vise barna at man ikke bare kan "hoppe av", men at man også har ansvar for resten av laget. Dette kan oppleves som urettferdg av din lille gutt, men vil lære ham at en forpliktele er en forpliktelse, og om ansvar for en gruppe (som vi jo har resten av livet).

Dette kan virke grusomt for en 4-5 åring av oss foreldre, men de er i en fase hvor mye skal læres, og i bhg rundt om i landet brukes dette mye. Jo tidligere de lærer, jo bedre blir det for barna.

Hilsen en som stadig JOBBER for at barn skal ha det best mulig.

Skrevet

vi har gått på svømming med eldste siden hun var 4 mnd. hun er nå snart tre år.

fra høsten kan hun begynne på turn og da har vi tenkt å melde henne på det også

Skrevet

Her blir det ikke så mye oppfordring. To av fire har aktiviteter de driver med, etter at de har vært gjennom endel annet forskjellig. Som til slutt bare ble bortkastede penger. Så de får lov til å starte med noe når de har hatt samme interesse enstund.

I barnehagen hos jentene mine er det mange som går på fotball, både av jenter og gutter. Det ville ikke jentene mine, og det var eneste dag jeg hadde mulighet til å kunne få vært med på kativiter med de også.

Heldigvis har jeg barn som er ute størsteparten av tiden de er hjemme, slik at de får bevegd seg. så behover for sport for å få de ut av sofaen er ikke ett problem her enda heldigvis.

Skrevet

Hvordan får dere tid til dette etter jobb osv da? Eller det kun i helger?

Skrevet

1 time gym og 1 time svømming.

Og jeg synes det skulle ha vært minst det dobbelte. Nå har jo Norge blitt så fattig at halvparten av skolebarna ikke får svømme opplæring engang.

Skrevet

Vi har trening på mandager fra 18-19. Vi jobber begge turnus, men det er ytterst sjeldent at vi begge har senvakt på mandager. Har vi det blir det som regel skippet. Men ser at noen av de andre barna er der sammen med besteforeldre. Det synes jeg er fint. Kvalitetstid det =)

Skrevet

Sønnen fikk sin første fotballdrakt før han kom ut av magen. Da hadde far i huset kjøpt Liverpool drakt, siden den gang ha det blitt 3 LFC drakter og 2 Rbk drakter. I fjor sommer fikk han fotballsko, leggskinner og strømper av sin onkel - for han kunne jo ikke være med onkelen sin å spille fotball uten rett utstyr. :o)

Men organiesert trening er det ikke for han før han begynner på skolen om to år.

Og da er det ikke sikket han ha lyst til å begynne med fotball, det ser vi ann når den tid komme. Men nå syns han det er kjekt å være med onkelen sin å spille på løkka, eller med oss foreldre i hagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...