Gå til innhold

Jordmor VS. Lege

Anbefalte innlegg

Legen min er en forbanna tosk. han nektet meg det derre helsekortet for gravide, har ikke tatt blodtrykk, ikke blodprøver ingenting, selv om jeg har vært der to tre ganger under graviditeten allerede og jeg er nå 9 uker på vei.. Nekte meg fordi jeg ikke er tolv uker på vei lissom? Skal bytte lege straks!!

Derimot ringte de fra helsestasjonen til meg og spurte meg om jeg trengte hjelp siden jeg hadde prøvd å få time der, jeg fortalte jordmor hva legen hadde sagt og hun sa at det var helt feil, alt han hadde rådet meg til og sagt ! Fra nå av leger ligg unna, og jordmor velkommen ! Tror jeg aldri går til lege før det er høyst nødvendig, jordmor e mye bedre..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140035088-jordmor-vs-lege/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

• 3 uker senere...

Hvis du hadde satt deg inn i hva som er vanlige rutiner for oppfølging i svangerskapet ville du sett at man normalt ikke har første kontroll før uke 10-12 i svangerskapet. Det er ikke normalt at man får helsekortet før etter uke 12 fordi det er en del som mister før uke tolv.

Det er heller ikke rutine å ta blodtrykk og blodprøver før den tid.

Så istedenfor å kalle legen din en forbanna tosk fordi han følger retningslinjene for oppfølging av gravide burde du heller sette deg inn i hva som er normalt.

• 4 måneder senere...

Litt gammel historie da men:

Da min mamma gikk til legen, gravid i sjette måned (med meg) fikk hun beskjed om at det ikke lenger var noe liv i magen, og hun ble sendt til fots til sykehuset for viderekontroll.

Der ble hun møtt av en jordmor som kunne konstantere at jeg levde som bare det, og det gjør jeg vist fremdeles.

Så jeg har nektet å ta kontroller hos legen, selv om jeg er helt sikker på at legene er flinkere idag.

• 3 uker senere...

Som nevnt tidligere så er det ikke nødvendig med helsekort før uke 10, minst. jeg jobber på legekontor, og dette er ikke for å være ekkel eller noe mot den gravide, men det er slettes ikke nødvendig. Hverken hb, vekt eller blodtrykk pleier å være av betydning så tidlig som du er nå. Ved første kontroll, rundt uke tolv skal du nok se at du får gave av legen, div. bøker, babymappe med div kuponger osv på babyprodukter, helsekort, undersøkelse og henvisning til ul på sykehus i uke 17 til 20 (ettersom når det passer for sykehuset).

jeg er meget fornøyd med legen min, og ikke med jordmor. Merker at lege vet mye mer om medisinbruk osv i svangerskap, men en jordmor vet kanskje mer om rettigheter osv for gravide. de pleier å ha papirer på søknader osv liggende.

Det er ikkenoe i veien med legen din!

• 1 måned senere...

Skulle kanskje utdypet sykehistorien og alt som har skjedd så hadde de av dere som skriver jeg burde sette meg inn i rutiner sett litt annerledes på det.. Men har uansett byttet lege å trives kjempe godt hos han,så var nok feil lege : ) Hilsen HI

• 6 måneder senere...

Annonse

Hva er da poenget med å gi gravide time før 12. uke?? det er det jo folka på legekontoret som setter, ikke den gravide. Har selv time i uke 8 hos lege, men kommer til å ringe jordmor i stedet pga mye tull hos lege i forbindelse med blødninger. Hvis jeg ikke vil få den normale oppfølgingen hos lege i uke 8, ser jeg heller ikke poenget med at det settes opp time så "tidlig".

I begge tidligere svangerskap har jeg hatt første kontroll rundt uke 8 og fikk begge gangene en normal første kontroll og utskrevet papirer. Så tror det der er veldig individuelt fra legekontor til legekontor. Noen leger er opptatt av å roe ned mor som naturlig er mye bekymret, og beste måte å gjøre det på er at mor føler seg sett og hørt og at hun har fått en god oppfølging helt fra starten av.

• 1 måned senere...

Om man bør benytte seg av jordmor eller lege under svangerskapet er jo like individuelt som at mennesker er forskjellige. Noen leger er veldig flinke, mens andre kanskje ikke har den store "interessen" for svangerskap, og gjør ikke mer enn høyst nødvendig. Det er jo selvfølgelig veldig synd.

Selv valgte jeg å gå til lege først (venta til etter uke 12), bare for å bli registrert i systemet, for så så fortsette hos jordmor gjennom hele svangerskapet. Har ikke brukt legen en eneste gang i ettertid - ikke fordi jeg har vært misfornøyd, men fordi jeg tror en jordmor har mer erfaring med fødsler enn en allmennlege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...