Gå til innhold

Ny rutine på Ullevåll for oss gamlinger på overtid

gammel røy

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var hos jordmor denne uken (abc Ullevåll). Hun sa at fra denne uken har Ullevåll inført nye rutiner for oss som er 40 eller fyller 40 i løpet av 1 år. Når man er 1 uke på overtid tas man inn til en ekstra kontroll der de sjekker morkaken etc. Hun trodde de ville bruke ultralyd.

Hun var ikke sikker om disse nye rutinene vil innebære at de vil være mer ivrige på å sette i gang ettersom hun ennå ikke hadde hatt noen gravide som hadde vært gjennom kontrollen. Uansett er jeg ikke ivrig på å settes i gang på en slik måte at jeg ikke kan føde på ABC....

Kanskje greit å vite at vi gamliser blir fulgt opp ekstra på slutten nå, på tide. Kanskje noen av dere har væt på denne kontrollen og vet hva det innebærer. Jeg skal dit om en uke dersom jeg ikke føder innen da....

Fortsetter under...

Hei

Jeg skal føde på RH denne gangen. Der fikk jeg beskjed om at fødselen blir satt i gang før termin dersom man er 40 eller eldre pga at sjansen for uventet fosterdød er større for oss over 40. Godt at du følges nøye opp på Ullevål mot slutten. Lykke til med fødselen - håper den blir på ABC som du ønsker.

Det er visst bare noen sykehus som har innført dette, er vissnok også del av et forskningsprosjekt...

takk for hilsen, uansett ble det ikke aktuelt med overtidsoppfølging. Styrtfødsel i går, bare såvidt vi nådde frem til abc. nå koser vi osshjemme. lykke til!

Gratulerer med overstått fødsel Gammel Røy. Er litt misunnelig - har 66 dager igjen til termin og begynner å bli veldig stor nå.

Anonym: Jeg stiller alltid mange spørsmål når jeg er til kontroll på RH. Bl. a. dette med igangsetting og overtid. Legen min sjekket dette med overtid på 40+ med en annen lege på RH som har forsket på dette med alder og overtid. Jeg går ut i fra at du ble fulgt ekstra godt opp siden du fødte på overtid.

Betryggende for de i Oslo, men er det noen som vet hva som gjelder på KK i Bergen? Har de noen rutiner på det? Noen som vet? Er nå over 40 og med min første gikk jeg 14 dager over tiden før jeg ble lagt inn og "strippet" for å sette fødselen i gang. Det var en hard fødsel med mye grønt fostervann, til slutt så måtte de få henne ut i en fart. Hun var da godt over 4 kg og veldig klar for å komme ut! I etterkant lå jeg med 40 i feber i ca. 2 uker og trodde en periode jeg kom til å stryke med selv, for så syk følte jeg meg. Nå er jeg 40 og venter attpåskatten vår, og jeg har nå et vitalt lite barn inni meg, og er ikke villig til å gå en dag over tiden, for å risikere at noe kan skje! Det er jeg veldig redd for å måtte gjøre. Håper noen som har født på overtid vet hva de gjør på KK.

Annonse

Hei Garbo, takk for hilsen. Deilig å ikke være gravid lengre.

Til Anneli39: En ting er hvilke rutiner de har, en annen ting er hvordan du som individ blir fulgt opp. Forrige gang jeg var gravid var jeg bekymret på grunn av dette med overtid på grunn av noe som skjedde med en venninne. Jeg sa ifra til Jordmor på Ullevåll. Vi diskuterte dette. Jeg ble hørt på, og hun avtalte en "overtidstime" den dagen jeg hadde termin slik at vi kunne diskutere evt. igansetting allrede da. Dette ble aldri aktuelt ettersom hun kom før termin, men jeg anbefaler deg å ta dette opp med ditt fødested. En god jordmor/lege vil høre på din bekymring og diskutere alternativer med deg!! Om de ikke gjør det, så insister.

Takk for tipset gammel røy!

Jeg har 5 dager til termin, og fyller 40 i september. Sist ble jeg satt i gang 14 dager over termin, kommer til å nekte å gå så lenge over denne gang, og nå fikk jeg et argument til :-) Har time hos jordmor dagen før termin - hun jobber også på Ullevål - skal høre med henne om dette da - om jeg ikke har født da selvfølgelig..

Hei igjen!

Var hos jordmor i går, og det stemmer at vi førtiåringer får tettere oppfølging ved overtid. Jeg har termin i dag og har fått time til overtidsvurdering neste fredag, skulle vel kanskje hatt den tidligere, men det er Kr. himmelfart torsdag og kort dag onsdag...

Håper seff på at ting starter av seg selv denne gangen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...