Gå til innhold

Guttenavn er vanskelig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har igjen 72 dager til termin og har ennå ikke klart å bestemme oss for guttenavn...............

Alt var mye enklere når jenta vår kom, fant det vi begge ville ha uten noe problem, og det passet perfekt på henne som kom.

Vi vet vi vil ha norrønt navn som er litt skjeldent, og kunne tenkt oss dobbeltnavn, men det er veldig vanskelig - er liksom ikke noe som klinger godt.

De vi vurderer nå er:

Ravn

Brage

Alv

Ørn

Brage Ørn

Ravn Thor

Ravn Brage

Ravn Torgrim

Er det noen av dere som har noen gode forslag?

(dere som ikke liker norrøne navn behøver ikke svare)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke voldsom fan av norrøne navn. Jeg leste siste setningen, men måtte svare! Og det fordi jeg liker Brage og Trym av norrøne navn.

Også synes jeg at det ble litt mye med dobbeltnavn her. good luck

Skrevet

Jeg liker norrøne navn, men ikke navn som Ravn og Ørn - det gir litt for mye black metal-assosiasjoner for min del... Brage, Thor og Torgrim er derimot fine navn :-)

Ellers, hva med navn som:

Skage

Tord

Njål

Gard

Grunde

Bård

Arne

Brynjar

Balder

Mange norrøne navn som er lite brukt for tiden.

Skrevet

Vel, Brage er ikke akkurat sjeldent på mine kanter.

Jeg synes Odin er et flot navn.

Skrevet

Jeg liker egentlig ikke norrøne guttenavn, men noen som er ok, er :

Odin

Ravn

Brage

Jeg kjenner en som heter Ravn Alexander :-) Syns det passer bra!

Skrevet

Hei=)

Jeg liker norrøne navn veldig godt, og syns det er mange flotte guttenavn. Her er mine favoritter (noen av dine + noen du ikke har nevnt;;)):

Ask

Aslak

Balder

Eskil

Tage

Sune

Hauk

Vidar

Aune

Audar

Emund

Varg

Skrevet

Ja, flere av de var fine. Ravn, Ørn og Alv blir litt for steinerskolete for meg. (Jeg er helt for Steinerskolen altså, bare så det er sagt).

• 4 uker senere...
Skrevet

Takk for gode forslag.

Kan ikke si at vi har blitt så mye klokere, sitter fortsatt igjen med noen på lista vår.

Ravn Brage

Ravn Thor

Ravn Torgrim

Til mange av som fortviler over dobbeltnavn så kan jeg ikke annet enn å innrømme at jeg synes det er litt fint.

Vet at Rafn er vanlig på Island, så hvis det er noen med islandske aner der ute så tar vi gjerne i mot synspunkter fra dere.

Skrevet

Det er da masse flott norrøne navn, uten at man trenger velge "steinerskolenavn" ;) Synes ikke hverken Ravn eller Ørn er noe særlig positive navn, i alle fall ikke Ravn. Alv blir for puslete. Thor, Brage og Torgrim er fine navn.

Hva med Torgrim? Torbjørn?

Skrevet

Det skulle stå Torgeir i mitt innlegg da :)

Skrevet

Kommer med noen andre forslag, jeg:

Skjalg

Ståle

Sturla

Snorre

Trygve

Sæming

Semund

Tord

Tørres

Bård

Balder

Jarl

Åmund

Yngve

Vidar

Are

Asbjørn

Audun

Dag

Edmund

Einar

Frode

Gaute

Guttorm

Halldor

Hogne

Inge

Kolbein

Kjartan

Leiv

Lodve

Olve

Rolv

Vemund

Skrevet

Mine favoritter av norrøne:

Sigurd

Olav

Eirik

Håkon

Hallvard

Sigbjørn

Eivind

Øyvind

Øystein

Torstein

Mange fine, egentlig :)

Skrevet

Er ikke så veldig glad i norrøne navn, men syns det er spennende å høre hva andre liker og tenker om navn, så svarer likevel :)

Av disse synes jeg Brage er penest.

Synes Ask og Birk også er kjempe tøffe navn, vet ikke helt om disse er norrøne men..

Skrevet

Sigurd er fint, av de på listen din likte jeg Brage.

Skrevet

Liker godt norrøne navn, men syntes dobbeltnavna dine ble litt voldsomme og tungvinte.

Brage er veldig fint og står godt alene. Hva med Torbjørn eller Tormod?

Skrevet

Hvorfor ikke velge noen norrøne navn som er lange og er som to navn i ett?

F.eks Torarin og Arinbjørn - det finnes ellers mange andre navn av samme sort. Ellers kan Balder være et alternativ.

Lykke til!!

Skrevet

Jeg er veldig glad i norrøne navn og favorittene er:

Odin

Sølve

Viljar

Sigurd

Ask

Jeg synes personlig at norrøne navn er så sterke i seg selv at det fort kan bli mye med dobbelnavn, men det er helt sikkert mulig.

Lykke til med navnevalget!

Skrevet

Min lille gutt heter Kyrre det var pappan som fikk bestemme. Var ikke helt fortrolig med navnet i starten men nå synes jeg det er kjempe fint.

Skrevet

Jeg er veldig fan av norrøne navn. Vi skal kalle sønnen vår Ask Nikolai når han kommer:-)

Vi kommer til å bare bruke Ask. Men ettersom Ask ikke er særlig fint på engelsk og ikke internasjonalt så valgte vi et navn i tillegg som han kan bruke når vi/han er i utlandet f.eks.

Av de norrøne navna liker jeg best:

1. Ask

2. Storm

3. Trym

4. Birk

5. Thor

6. Odin

7. Loke

I rekkefølge:-)

Lykke til med navnevalget:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...