Gjest Skrevet 30. april 2009 #1 Skrevet 30. april 2009 Dere som har hus, har dere hus med loft, kjeller, sokkel eller alt på ett plan? Hvis dere kunne velge, ville dere hatt det meste på ett plan? Hva er dere fornøyd med ved huset? Og hvor store barnerom har dere/synes dere er viktig? Vi er på husjakt om dagen og disse spørsmålene har begynt å melde seg...fint om noen vil svare!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. april 2009 #2 Skrevet 30. april 2009 jeg bor i et hus fra 50 tallet. men jeg leier bare kjelleren da. huset er på 3 etasjer og det syns jeg er fint. det gir huset flere muligheter, som foreksempel og leie ut to etasjer når man blir gammel og ikke orker og vaske hele huset. og leie ut 1 etasje når nesten alle barna har flyttet hjemme ifra og de trenger hjelp til utdannelse osv. det jeg syns er dumt her er små rom. huset totaltsett har 6 soverom men det er bare 3 av de som er store. og små bad (3 stykker) kjøkkene er helt ok størelse på. men hadde jeg skulle hatt dette huset hadde jeg savnet en spisestue.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 30. april 2009 #3 Skrevet 30. april 2009 Har kjøpt hus som vi flytter inn i i slutten av juli så svarer for det. Jeg vil ikke ha soverom på gateplan, så alt på ett plan er utelukket. Synes det er greit med alle soverom på samme plan, altså andre så en ikke må opp og ned for å trøste unger om natten også. Sann er huset vi har kjøpt. 4 soverom og bad i andre etasje. Soverommene synes jeg bør være rundt 10 kvm minst, det vi har kjøpt er hele huset 130 kvm i to etasjer med stoooort lagringsloft og 3 av soverommene er på rundt 12 kvm. Det siste skal mannen ha som kontor og er vel ca 7-8 kvm. Det vi gjorde før vi kjøpte hus, og hadde sett en stund var å sette opp en liste over hva vi ønsket. F.eks vaskerom og lett å komme inn og ut med vogner, da ikke trinn opp eller ned fra utgangsdøren. Da finner en krav og utelukker endel hus bare med det når man søker på Finn. Lykke til med husjakt!! Et tips er å sjekke Boligsalgsrapport fra takstmann før evt visning for å sjekke tilstand, er det utelukket å kjøpe full-opppussings-prosjekt finner dere det ut før dere drar på visning. Og tenk i hva område dere vil bo....
Gjest Skrevet 30. april 2009 #4 Skrevet 30. april 2009 Nå har vi en full etasje og en loftsetasje, det er helt greit. Huset vi skal bygge har 2 fulle etasjer + en loftsetasje, men jeg ville heller hatt kun to fulle etasjer over større areal om det hadde latt seg gjøre (det går ikke fysisk på den tomten vi har), loftsetasje med skråtak på halve rommene er ikke ideelt, men det går helt greit. Vi løfter også taket opp med ark 2 steder slik at det blir full takhøyde i ett av rommene vi har nå i loftsetasjen og 2 i det nye huset. Jeg ville ikke kjøpt/bygget hus med barnerom på under 11-12 kvadrat. Vi har dette nå og jeg synes det er et minimum av plass for at de skal ha litt gulvplass i tillegg til lagringsplass for leker + plass til seng og skap. Når vi tegnet nye huset er en av grunnene til størrelsen det enda på at vi ville ha store rom til alle 4 barna, så de får rom på ca 18-19 kvadrat, det synes jeg virker perfekt.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 30. april 2009 #5 Skrevet 30. april 2009 Har enebolig med 2 etasjer + full kjeller.. Kjelleren synes jeg er helt super og ha.. Det er ingen bruksrom der,..., men vi har vaskerom i kjelleren.. , siden vaskerommet er i kjelleren så slipper jeg alt av vaskemaskiner, tørketrommel og tøy på badet.. =) i 1 etg så er det entre, gang, bad, kjøkken, stue og 1 soverom ... Helt greit.., men soverommet i 1 etg skal etterhvert rives veggen av så det heller blir endel av stuen.. 2 etg inneholder kun gang og 3 soverom.. Vi kjøpte dette huset i fjor så vi holder på og pusse opp.. Vil blant annet bli 4 soverom + et lite bad oppe og nede vil det ikke bli noen forandring..
Klar for nr 2 Skrevet 30. april 2009 #6 Skrevet 30. april 2009 Vi har en tomannsbolig som går over 3 etg. Kunne jeg valgt i dag hadde jeg nok ville hatt et hus med kun 2 etg. Men å ha 3 etg var ikke noe jeg tenkte på før jeg ble gravid (ble litt tungt med alle trappene på slutten) så det går seg nok til. I kjelleren har vi en stor gang, garasje, bod og vaskerom- så er ikke mye der uansett. Det jeg synes er supert er at vi har loftsstue. Nå sitter mannen å ser fotball der, og kan tenke meg den blir mye brukt når jenta vår blir større. Så loft- eller kjellerstue er noe jeg absolutt anbefaler. Lykke til på boligjakten(:
Fire småtroll Skrevet 30. april 2009 #7 Skrevet 30. april 2009 Vi har et ganske stort hus fra 50-tallet, som er modernisert og bygd på. Det er et typisk "gammelt" hus, med mange små rom og boder, det er to fulle etasjer pluss kjeller (skråtomt, så det er store vinduer på den ene siden av kjelleren. Vi har to stuer, noe jeg synes er helt topp, tv i den ene. Da kan f.eks jeg prate uforstyrret i telefonen i den ene stuen mens mannen ser tv i den andre, eller vi sitter i hver vår hvis en av oss har en venn/venninne på besøk for å skravle (ikke alltid jeg gidder sitte prate gutteprat med mannen og en kamerat). Ungene har ganske små soverom, men det fungerer helt fint, de bruker de egentlig bare til å sove på siden de har en stor kjellerstue hvor det meste av leker er samlet. Kjellerstua er helt uunværlig for oss, der får ungene rote som de vil, de kan f.eks lage en diger landsby av lego og briotog uten å trenge rydde det opp om kvelden, men kan leke videre neste dag. Det er alltid unger på besøk her i huset og de leker i kjellerstua, de elsker at ingen legger seg opp i hva de leker og hvor mye de roter. Vi samarbeider med ungene om å rydde skikkelig opp og støvsuge/vaske der nede ca annenhver uke, ellers har de det akkurat som de vil der nede. Er også engen inngang i kjelleren, så jeg håper de vil fortsette å ha venner på besøk der nede når de blir tenåringer, så slipper jeg bekymre meg om hvor de er og hva de gjør hver eneste kveld Setter også veldig pris på at vi har to bad, foreløbig er det bare det at vi har to doer som er greit, men ettersom fire barn vokser til og alle skal avsted samtidig om morgenen ser jeg for meg at det blir veldig greit med to dusjer også..
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 30. april 2009 #8 Skrevet 30. april 2009 bor i en tomannsbolig på 2,5 etg. har 2 soverom og bad+vaskerom nede, stue,kjøkken og et soverom i 2 etg+ en hems. huset er helt tullete for min del. må bære begge ungene opp og ned trappene x antall ganger daglig. når jeg skal skifte bleie,når de skal legge seg,og når vi skal ut. i tillegg er det dumt med 2 soverom nede og ett oppe. da barnerommene er knøttsmå og ikke plass til 2 senger. så vi får et problem når minste skal flytte ut av vårt rom. eldste er bare 20 mnd. så han kan ikke ligge oppe alene. ja og så må vi opp på hemsen for å komme ut på terrassen. dustete. men huset er knallfint da det forrige huset vi hadde var genialt. vi hadde alt i 2 etg. pluss en utgang med rampe til barnevogn. i 1 etg var det et gjesterom,vaskerom,bad nr 2 og utgang. så jeg trengte bare å gå ned trappen når jeg skulle vaske klær. men var feil beliggenhet på huset da. derfor flyttet vi.
Gjest Skrevet 30. april 2009 #9 Skrevet 30. april 2009 Bor i enebolig med halvannen etasje. Hadde gjerne tenkt meg ett hus med alt på ett plan:) Er ikke fornøyd med at trappa starter rett innom ytterdøra. Vindfang er ett must!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 30. april 2009 #10 Skrevet 30. april 2009 Vi har et hus som var vanlig på den tiden det ble bygget (begynnelsen av 1950-tallet) som har loft og kjeller i tillegg til 2 etasjer (skråtak i deler av 2.etg). Jeg er fornøyd med loft og kjeller som lagringsplass (og at vi har trapp opp til loftet og ikke stige), men jeg er ikke fornøyd med å ha vaskerommet i kjellern. I mitt drømmehus er soverom, bad og vaskerom på samme etasje (oppe) og oppholdsrommene i 1. etg, og så har man gjerne loftsstue/kjellerstue i tillegg som barna kan bruke når de blir fjortiser ) Har planer for kjelleren - det har bad og et skikkelig soverom der nå, men fryktelig utdatert (furu og veggtilveggteppe) så vi vil gjøre om vaskerommet til skikkelig bad og endre litt på planløsningen sånn at det blir skikkelig brukende som gjesteetasje (vi har mye tilreisende besøk) og evt tenåringsbo, men det blir nok ikke før eldste konfirmerer seg eller noe ) Barnerommene er ca 12kvm og det syns jeg er fint. Skråtaket går ikke fryktelig langt ned på ene siden heller - det er ca 1m på det laveste på begges rom. Savner varmekabler i yttergangen (eller savner helst biinngang med vaskerom - det er planen å gjøre i gangen (som er kjempestor) senere, siden vi ikke får vaskerommet opp i 2. etg)). Akkurat nå er jeg forøvrig veldig fornøyd med å ha veldig stor gang (innenfor vindfanget) - plass til vogner og sparkesykler og ting man helst ikke vil ha stående ute. + at man ikek står som sild i tønne når man skal se ut besøket sitt )
Den heldige eier av ett barn Skrevet 30. april 2009 #11 Skrevet 30. april 2009 Har et gammel Nordlandshus fra tidlig 1800-tallet. Det er to etasjer, men har innredet treningsrom i kjelleren. I 1. etg. Så er det en gang, fire stuer, kjøkken, vaskerom, toalett og ett soverom. I 2. etg. Så er det fire soverom, ett kontor, to bad og en gang Alle soverommene er på 20 kvm. Liker å ha litt plass:) Lykke til på jakten da;)
Honningmelon Skrevet 30. april 2009 #12 Skrevet 30. april 2009 Vi bor i et typisk 50-talls hus, og de er ofte ikke så veldig store. Badet og soverommene er for små, så savner større bad og større soverom. I allefall til barna. Det er et hus over to plan med kjeller. Greit å ha det over to plan, men kommer nok til å innrede kjelleren etter hvert.
Raych Skrevet 30. april 2009 #13 Skrevet 30. april 2009 Vi har enebolig med sokkel og uinnredet loft (det er sånn at vi kan gå oppreist der). Egentlig har vi det meste på 1 plan. På hovedplanet har vi stor hall, kjøkken, stue/spisestue, matrom/spiskammers, vaskerom, gang, 3 soverom og bad. I sokkelen har vi stor stue, 1 soverom, bad, snekkerbod (ca 13 kvm) + 3 disponible rom (hver av dem er ca 13-15 kvm). Vi synes det er veldig greit at det meste er på et plan, men er også glad for at vi har en ekstra stue til barna blir større:) Vi er mest fornøyd med stuene, hallen og kjøkkenet i huset vårt. Pluss at vi har store bad. Egentlig er vi fornøyd med det meste, hehe. Over 1 mål hage, pluss stor garasje er også veldig positivt. Barnerommene er ca 15 kvm. Vårt soverom er ca 14 kvm. Synes det er veldig fint med store barnerom. Har god plass til overnattingsgjester og lekene til ungene:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå