Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvfølgelig kan man gjøre andre ting i tillegg, men det betyr ikke at man må velge å ikke boikotte Nestle. Eg velger å gjøre det, pluss mye mer, men akkurat her handlet debatten om Nestle. Men du har selvfølgelig rett, Lykkeli, det er mye annet man kan gjøre i tillegg og som kansje er bedre for verden! Heldigvis kan man gjøre flere ting.

Det handler vel mest om å ta et standpunkt og vere bevisst på de valgene man gjør, uannsett hva man velger å støtte/boikotte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forresten henger jo det litt sammen da....Nestle, coca cola og andre store selskaper er i stor grad skyld i at bønder i den 3 verden mister sin mulighet til å dyrke (og iallefall til å dyrke for et internasjonalt marked) da de ødelegger jord, forurenser grunnvann osv. Vanskelig å komme inn på markedet når de skal ha disse ekstra hinderene, fordi de blir fullstendig overkjørt og trykket ned i enda støre fattigdom. Selvfølgelig mange faktorer som spiller inn, men disse selskapene har utrolig mye makt her.

Forresten...."PS Yo&La; kortreist mat er ofte ikke noe bedre eller mer miljøvennlig enn importmat btw..." Hvor har du det fra? Eg blir veldig glad for en link eller referanse! Tar et fag som blant annet går litt på dette nå og der har det nemlig blitt poengtert at kortreist mat som oftest er mer miljøvennlig enn langreist siden det går så mye energi bort i transport (dette gjelder visst man sammenligner "like" varer da. Man kan foreksempel ikke sammenligne kjøtt med grønnsaker eller Fjordland Ferdigmat med råvarer).

Skrevet

Nu må De ikke blande kortene, Yo&La. Det er ikke CocaCola og andre store selskap som er skyld i at fattige bønder stenges ute fra våre markeder.. Det klarer vi i Europa utmerket godt selv, ved å ha skyhøye tollmurer og store subsidier til eget landbruk.

Her er en utmerket link om dette temaet (les den gjerne du også FF;) Litt gammel, men fortsatt like aktuell

http://www.fn.no:8080/fn/nyheter/kronikker/hvorfor_oensker_de_afrikanske_landene_kutt_i_norske_landbrukssubsidier

Kortreist mat: Leste en veldig bra artikkel om dette i Aftenposten for en stund tilbake, som sammenliknet mengden CO2 som ble sluppet ut per kg produsert tomat, eple osv i Norge kontra utlandet. Men finner dessverre ikke den på nettet nå, men fant tre andre linker om temaet.

I korthet dreier d seg om energiforbruk i drivhus her i Norge kontra frilandsdyrking i sørlige strøk. Eks; tomat dyrket i drivhus i Norge krever MYE mer energi (oppvarming av drivhus etc) enn tomat dyrket ute i Spania. Transportutslippene blir små sammenliknet. osv osv. Mange misforståelser ute og går på dette feltet. Les mer her:

http://www.tekna.no/ikbViewer/Content/749348/Snoen_Kortreist%20mat%20tekna%20230109%20(2).pdf

http://e24.no/kommentar/spaltister/snoen/article2493120.ece

http://www.aftenposten.no/klima/article2490916.ece

Har en bachelorgrad i Natur og Miljø, så mitt hjerte banker sterkt for klimasaken;)

Skrevet

*holdermegforøreneogsierblæblæblæblæ* For en gangs skylder er jeg og Yodelilopimpampong nesten enige! Dette er også et verdispørsmål - ønsker vi at det skal produseres mat i dette landet? Ønsker vi en viss kontroll med hvordan mat produseres, hvilke medisiner en kan bruke på melkekyr, ol? Ønsker vi at det skal være mulig å leve av matproduksjon i dette landet? Kan det komme en tid der det vil være avgjørende at vi kan brødfø oss selv? HVIS det skal produseres mat her er det vel også et poeng å spise egen mat. Jeg har ingen grad i natur og miljø. Bare så det er sagt.

Skrevet

Enig med FrøkenFreken i dette - det handler om vi f.eks. skal ha levende bygder, bedre kontroll på antibiotikabruk, dyrevern, mulighet til å livnære seg som bonde etc etc. Det er fryktelig trist med områder hvor alle gårdsbrukene er lagt ned, og bygda blir dermed øde - det er bare å ta seg en tur til Jämtland e.l. for å se hvordan det ser ut. Heldigvis har norske myndigheter tross alt gjort en mye bedre jobb på dette området enn svenske.

Og jeg kommer nok til å fortsette å kjøpe Nestlé likevel.

Skrevet

Hurra! En sjelefrende!

Skrevet

"I korthet dreier d seg om energiforbruk i drivhus her i Norge kontra frilandsdyrking i sørlige strøk. Eks; tomat dyrket i drivhus i Norge krever MYE mer energi (oppvarming av drivhus etc) enn tomat dyrket ute i Spania. Transportutslippene blir små sammenliknet. osv osv. Mange misforståelser ute og går på dette feltet. "

Ja, det var dette eg mente med at man må sammenligne "lik" mat. Det finnes selvfølgelig unntak. Men eg mener at den maten som er naturlig å dyrke her i norge (visst en kan si det, håper dere forstår, f eks poteter og gulrøtter) bør dyrkes her i norge, både av miljøgrunner og av de grunner som Frøken Freken og meg80 nevner ovenfor.

Og ang bøndene i den 3 verden så er det jo maaaange grunner til at de ikke har mulighet til å delta i internasjonal handel. Og eg står fast ved at EN AV DE er selskaper som forurenser og ødelegger (først og fremst i det hele tatt deres mulighet for å overleve, som jo er grunnleggene for å kunne drive jordbruk, i tillegg til at de hele tiden flytter produksjonen der det er billigst (mange problemer med det også, utkonkurering av bønder (mangel på arbeidskraft) for senere å flytte produksjonen slik at folk står uten noenting, selv om det faktisk har vist seg å virke positivt noen steder så er ikke det selskapene sin fortjeneste, men heller ren flaks mener eg...) Men som du sier, det er selvfølgelig andre ting som spiller inn;)

Hvilke fag har du tatt? Eg holder på med bachelor i sosialantropologi egentlig, men har tatt endel frie studiepoeng;)

Skrevet

Joda, jeg ser absolutt poenget i dette, jeg synes også d er flott (og viktig) med liv i bygdene. Men tenker som så; er d ikke et litt egoistisk ønske av oss egentlig? For norske bønder kan alltids omskoleres eller drive annerledes, mens for folk i Afrika er d et spørsmål om liv eller død. Intet mer intet mindre.

Er det norske landbruket virkelig verdt så mye, at d er helt greit at flere hundre tusener afrikanere dør årlig av sult og fattigdom? Det synes ikke jeg ihvertfall, selv om d ideelt sett burde vært mulig m begge deler. Den norske stat har jo rompa full av penger, så d burde jo kunne være mulig å løse dette problemet UTEN at d gikk på bekostning av verdens fattige, slik det i den nåværende verdensorden gjør (dessverre)

Dette blir jo en STOR avsporing, så sorry for den Leonella;)

Skrevet

Kneippbrød funker fortsatt, ikke sant?? Eller har Nestle en finger oppi deigen til baker Kneippesen?

Skrevet

Litt ymse fag egentlig, mest kjemi, men også endel "natur og miljø"-fag (om klimasystemet, biologi, naturvitenskap, forurensningsproblematikk osv). Jo, også SUM (samfunn, utvikling, miljø), som ser på samspillet mellom utviklings- og miljøspørsmål.

Skrevet

SUKK altså!!!!!!

jeg har følgende synspunkter, og jeg boikotter IKKE Nestle:

1. Disse markedsføringsreglene som Nestle "skal" følge, er omtrent de samme som legemiddelbransjen her i Norge har å forholde seg til når det gjelder markedsføring av sine legemidler- ------skulle vi da boikotte et legemiddelfirma som produserer en haug med livsviktige medisiner???? nei, det er IKKE særlig smart- hverken for mora di som kanskje trenger medisinene) eller for evt videre forskning på nye livsviktige medisiner(det trengs nemlig inntekter for å kunne forske)

2. Her i Norge snakker vi om at "vi minster melka", "er for stressa/trøtt/sliten slik at vi har lite melk og må slutte å amme tidligere enn anbefalt, noen har ikke melk etc etc etc.....(jeg har selv ammet ett barn og "måttet" slutte tidlig)- og dette opplever vi tross for at : her i landet er vi velfødde, feite og riktig ernærte med mer enn nok mat i kjøleskap og fryser, mann som kommer hjem fra jobb hver dag og vi sover inne på deilige madrasser og med sengetøy, eneste frykt er pittesmå ufarlige edderkopper og vi må ha insektsnett fordi vi er redd for at katta til naboen skal komme inn i vogna........ YOU SEE???

HVOR MANGE BARN ER IKKE BLITT REDDET VED Å FAKTISK Å FÅ MME når det ikke er annen melk å få???!!! Ja, det er helt sikkert mange barn som har dødd med dårlig laget melk- veldig synd og trist!!!

men hvor mange av dem hadde noe alternativ- vet vi egentlig det?

Dette er mitt grunnlag for IKKE å boikotte Nestle! i F&B så ble Nestle grøten kåret til den beste grøten, med den beste tilpasningen til barnet og ernæringsmessige sammensetningen- jeg kommer i alle fall til å fortsette å bruke både grøten og NAN til mine!!!

Skrevet

Da jeg gjorde ferdig Bachelor´n min så la jeg også alle sosiologifagene på hylla, men Naomi Klein ville vært uendelig stolt av mange innlegg her.

Nå har det seg slik at det er ikke fordi norske bønder er så late og griske at bønder i 3 verden ikke får solgt kornene sine. Det er nok LITT dypere enn som så. Den tredje verden i sin helhet har så mye utenlandsgjeld at de må eksportere alt de klarer å dyrke og gro selv og får beholde veldig lite til eget bruk, ergo vil den nasjonale økonomien i de enkelte land aldri øke fordi de blir aldri ferdig å serve en utenlandsgjeld. De blir holdt til denne gjelden som slaver, mens land som USA som også har massiv gjeld til verdensbanken, rett og slett ikke GIDDER å betale. Du skal ikke lenger enn til Mexico for å se eksempler på dette. Kombinert med urbanisering og økt "outsourcing" bidrar dette til en befolkningstetthet i storbyer noe som driver lønninger ned samtidig som det legger landsbyer øde.

Blah blah blah.

Skrevet

Og en annen ting, jeg vet ikke hvor mye næring det er i morsmelk når mor spiser ett riskorn om dagen, så slik jeg ser det er det bedre at de gir mme som har alle den næringen og vitaminene barnet trenger. Så bør heller helsepersonell ta på seg (eller NESTLE) å lære kvinnene om hygiene og koking.

De er vel ikke stokk dumme selvom de bor i den tredje verden? Jeg var ikke så glup jeg når det kom til mme når jeg måtte ta det i bruk, men jeg skjønte også at sterilisering kanskje var en god ide.

Skrevet

Ingen har vel påstått at d er fordi de norske bøndene er så griske og late at u-landene sliter?

Såklart er sletting av u-landsgjeld også en forutsetning for en bedring av situasjonen, men d er jo et opplest og vedtatt faktum at de høye tollmurene og de digre subsidiene vi i Vesten beskytter våre varer med umuliggjør d hele. Det er dypt det, dypt urettferdig;)

Skrevet

husmus + lille prompen: Selv om du tar sterilisering som en selvfølge, gjør ikke nødvendigvis kvinner som ikke engang kan lese og skrive det. Hvis man ikke vet hva en bakterie er, og ikke kan grunnleggende prinsipper om hygiene fordi ingen har fortalt dem det, da er det livsviktig at de får lære det - det er nemlig ikke noe man kan komme på helt av seg selv. Da hadde ikke Semmelweiss mottatt så mye dritt, i alle fall! :)

Skrevet

U-land vs I-land er grunnleggende veldig urettferdig - men å ta bort tollgrensene er det samme som å legge landbruket i Europa brakk. I framtiden vil vi mennesker trenge all den maten vi kan få, dyrket på alt tilgjengelig areal pga befolkningsvekst og klimaendringer. Det er en dårlig idé å legge ned det norske landbruket i sympati med bønder i Afrika og Asia!

I stedet for frisk Tine-melk (eller Q-melk, for den del) kan du få ultrapasteurisert melk fra Uganda eller Argentina - men vil du ha den melka? Med kanskje mangelfull kontroll over antibiotikabruk, dårlig generell helse hos kyrne, hvem vet hvordan den hygieniske kvaliteten på meieriet er, kanskje har kyrne fått veksthormoner for å produsere mer melk (det gjør de i USA!), dyrevernet kan være tvilsomt, i tillegg til at melka har blitt fraktet rundt halve jorda før du kan drikke den.

Nå høres jeg veldig Senterpartiet ut, altså, jeg stemmer ikke Sp, men det er ikke fullt så enkelt som at barna i Afrika får det bedre hvis bøndene i Norge får seg noe annet å gjøre.

Skrevet

Frøken Freken: Ja, la oss lage noen blomsterkranser av prestekrager og ringblomster, før vi to sjelefrender løper rundt på engene sammen med lambi-sauene! *hehe*

:):):)

Skrevet

For en fantastisk diskusjon. Jeg sender kopi av det hele til Bjarne Håkon Hanssen med spørsmål om det ikke ville være bedre for kvinners mentale helse å korte permisjonstida ned til 3 mnd slik at de ikke har anledning til å bruke tida si på vås som dette.

Må bare få si til deg Lykkeli - jo - det er egoistisk av oss å ivareta egne interesser. Men hvor mener du grensa skal gå? Tipper at du, som jeg, bruker penger på tull og tøys - penger vi kunne brukt til... bistand? Gitt til Leger uten grenser? Forskning? Men vi gjør det ikke, da er det MYE kjekkere å snakke om storpolitikk som kanskje eller kanskje ikke blir noe av - og som inntil videre ikke koster oss noe som helst.

Meg80 - jeg er med!

Skrevet

Ja, send dette til Bjarne Håkon, du! Han vil nok sørge for å korte ned fødselspermisjonen dramatisk, for det er jo åpenbart at:

1) kvinner i perm har altfor mye fritid

2) kvinner i perm har altfor mye ubrukt mental kapasitet som blir styrt inn på ville veier (og diskusjoner), og som i stedet bør kanaliseres inn på noe mer samfunnsnyttig, nemlig å jobbe og betale skatt. :D

Her er det forresten bare hestehov på engene enda, søren også. Og lammene er for små til å slippes ut.

Skrevet

meg80 og FrøkenFreken; dere får d til å høres ut som om det er JEG som har et spesielt synspunkt på denne saken- hmmm! Det foregår store internasjonale forhandlinger om dette (i regi av WTO), og de aller aller fleste land i verden er enige om at slik handelen foregår i dag, er den blodig urettferdig for u-landene...Trodde dette var noe alle visste og var enige om jeg...interessant.

Norge har verdens høyeste toll på mat (trenger jeg egentlig å si mer?)

http://www.bt.no/innenriks/article415636.ece

"Det er ingen land som kan konkurrere mot oss i tollbeskyttelse av bønder og landbruksnæring. Heller ikke Norges allierte i WTO -de såkalte G 10-landene - er i nærheten av å ha så høye tollsatser på importert mat."

Kopierte også likesågodt hele kildelista fra en oppgave jeg har skrevet på Blindern (så vet dere ihvertfall hvor dere kan lete for å finne ut mer om dette temaet;) Litt for humor også da hehe, blir dette d lengste innlegget på dib noensinne mon tro?

Alegria, Rafael (2002) “Bøndenes motstand”, s66-73 i Christoffer R. Klyve (red.): Kampen for en stemme – Globalisering sett fra Sør. Oslo: Solidaritet Forlag.

Ansah, Peter (2000). Ghana's trade liberalisation and its impact on the environment (Case of mining in Ghana). Oslo: Universitetet i Oslo, Sosialøkonomisk Institutt. Hovedoppgave.

Ask, Alf Ole (2005), ”Mer WTO-turbulens i EU”, Aftenposten 24. Oktober

Bello, Walden. & Watkins Kevin, (2002). ”Hvor viktig er markedsadgang”, i Klyve, Sørum og Hofsvang (red) kampen for en stemme, globalisering sett fra Sør, Oslo: solidaritet forlag

Bull, Benedickte, (2003). Verdens skjeve utvikling: teorier om problemer og løsninger, Samfunnsperpektiver på Miljø og Utvikling, Tor A. Benjaminsen, Hanne Svarstad (red.), Oslo: Universitetsforlaget

Bøås, Morten & Audun Ruud (2002). ”Internasjonal handel og nasjonalt miljøvern: hva gjør Verdens handelsorganisasjon?”, kap. 9 i Tor A. Benjaminsen & Hanne Svarstad (red.): Samfunnsperspektiver på miljø og utvikling. Oslo: Universitetsforlaget.

Eriksen, Tore Linne (2001). ”Globaliseringens vinnere og tapere”, i Pensumkompendium – Utviklingsstudier 60 studiepoeng 2002 – 2003. Oslo: SEFIA (Høgskolen i Oslo).

Enoksen, Odd Roger (2004). Dokument nr. 15 (2003-2004), Spørsmål nr. 866, datert 01.09.2004. (05.09.05) [online] – URL: http://epos.stortinget.no/SpmDetalj.aspx?id=30071

Guslund, Jens J. (1991). Frihandel, GATT og tjenester. Oslo: Universitetet i Oslo, Institutt for statsvitenskap. Hovedoppgave.

Hesselberg, Jan (2002) Internasjonal lokalisering av forurensende industri i Tor A. Benjaminsen & Hanne Svarstad (red.): ”Samfunnsperspektiver på miljø og utvikling”. Oslo: Universitetsforlaget.

Hesselberg, Jan, (2005). forelesning i Industrialisering, bachelorstudiet i utviklingsstudier, Universitet i Oslo, 20 september.

Jansen, Eirik (2001). Globaliseringens pris – fisket ved Victoriasjøen som eksempel, [online] – URL: http://www.sum.uio.no/research/victoriasj/nrkinterview.html?id=1213, SUM, Universitetet i Oslo

Jauch, Herbert (2002) ”Globalisering – medaljens bakside”, i Klyve, Sørum og Hofsvang (red) ”kampen for en stemme, globalisering sett fra Sør”, Oslo: solidaritet forlag

Johansen, Leif (2003), [online] – URL: http://www.leksikon.org/art.php?n=911

Kirkpatrick, Colin & George, Clive (2005). Sustainability Impact Assessment of Proposed WTO negotiations – Overall Project Final Report for Sector Studies: Agriculture, Distributions Services & Forests (13.09.05) [online] – URL: http://www.sia-trade.org/wto/FinalOverallApr05.pdf

Kocherry T, (2002). ”globalisering og verdens fiskerfolk”, i Klyve, Sørum og Hofsvang (red) kampen for en stemme, globalisering sett fra Sør, Oslo: solidaritet forlag

Langhelle, Oluf, 2003, ”Bærekraftig utvikling”, Samfunnsperpektiver på Miljø og Utvikling, Tor A. Benjaminsen, Hanne Svarstad (red.), Universitetsforlaget

Lahn, Bård (2005) presseoppdatering fra Geneve 1,(24.10.05) (online) – URL: http://www.nu.no/jordbrukfiske/jordbruk/51e35d7ab616794f021adbd97f459acc.html

Melchior, Arne, Kjetil Telle & Henrik Wiig (2000). Globalisering og ulikhet - Verdens inntektsfordeling og levestandard (1960 – 1998). Rapport 6a:2000. Utenriksdepartementet.

Miller, Jr. G. Tylor, (2004).”Economics and Environment”. Kap 27 i Living in the Environment – Principles Connections and Solutions, 13th edition. Wadsworth / Thomson learning.

Moene, Karl Ove (1998). ”Underutvikling og fordeling”, s.69 – 88 i SUM 1000 – kopisamling. Oslo: Unipub AS.

Nansen, Karin (2002) ”Global bærekraft og økologisk gjeld”, i Christoffer R. Klyve (red.): Kampen for en stemme – Globalisering sett fra Sør. Oslo: Solidaritet Forlag.

Nationen (2005). – Støre skal styre i WTO-storm . - URL: http://www.nationen.no/nyheter/wto/article1786544.ece

Nordskaug, M (2003). Handel og Miljø-konflikt mellom verdier, red. T.A.Thorsen, Universitet i Oslo, [online] – URL: http://www.uio.no/miljoforum/mpolitikk/okon/

Oxfam International (2002). ”Rigged rules and double standards – handel, globalisering og kampen mot fattigdom”, s. 150 – 167 i

Christoffer R. Klyve (red.): Kampen for en stemme – Globalisering sett fra Sør. Oslo: Solidaritet Forlag.

SOU: Statens Offentliga Utredningar (1994:76): Trade and the environment – towards a sustainable playing field.

Stiglitz, Joseph, (2002). Globalization and its discontents, India: Penguin books

Todaro, M & Smith, S, (2003). Economic development, England: Pearson education limited

Torgersen, Lasse (1998). “Trade and the environment – the role of transport costs”, s 98 - 112 i Jan Hesselberg & Helge Hveem (red.): Production and trade - environment and development. Oslo: Universitetet i Oslo, Centre for Development and the Environment. SUM report 8.

Utenriksdepartementet, (2003). ”En verden av muligheter: globaliseringens tidsalder og dens utfordringer / Det Kongelige utenriksdepartement”, Oslo: Departementet

[online] – URL: http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=050827014&kid=biblio

Utenriksdepartementet (2005). Doha – utviklingsrunden, [online] – URL (30.11.05) http://odin.dep.no/ud/norsk/tema/handelspolitikk/wto/doha/p30003796/bn.html

WTO (2005). – The WTO in brief. Part 2. The Organization. - URL: http://www.wto.org/english/thewto_e/whatis_e/inbrief_e/inbr02_e.htm

Ødegård, Per Olav, Eriksrud, Aslak & Sehl, Astrid,(2005). ” Norske bønder på subsidietoppen”, VG 28. August.

Moro moro (ha ha).

God natt folkens!! Og imorgen tidlig skal flisa få sin sedvanlige porsjon Nestle havregrøt, for den er så gooood;)

Skrevet

Jeg har alltid hatt lyst på en geit så jeg føler jeg støtter norsk jordbruk.

I alle mine sosiologiundervisninger og gudene skal vite at jeg har hatt nok så har jeg aldri hørt at man kan skylde på europeiske tollgrenser, Den var ny for meg. Det er nok mer enn som så som stopper jordbruk i uland. Men det er sikkert fordi jeg studerte i Canada og da skylder man jo som kjent på USA. Jeg har tilogmed sociology of caribbean studies, så ikke kom her! Min utviklingsstuderende mann fnyser noe om utviklingen av vanninfrastruktur og forberdring av vannkvalitet osv osv, men jeg gidder ikke å høre helt etter.

Skrevet

.

Skrevet

Jeg boikotter ikke nestle.. pga det er det min sønn liker..

må ærlig si at hva nestle gjør i andre land, bryr meg ikke no særlig.. det skjer uansett så mye fælt uti verden.. kan ikke bry oss om allt

Skrevet

Vel...ser at det er noen her som mener at denne diskusjonen er bare å kaste bort tid, så da foreslår eg at dere meller dere ut og lar oss som virkelig er interessert i dette absolutt veldig interessante og aktuelle tema få lov å diskutere i fred. Eg synes dette er interessant i forhold til min utdannelse og (forhåpentligvis) fremtidige jobb.

Takk, Lykkeli.

Det er mange ting som gjør at bønder i den 3 verden ikke har like lett for å entre det internasjonale markedet som andre, og gjeld, toll og avgifter, multinasjonale selskaper, GR og GMO, klimaendringer er bare noen av disse. Det ene utelukker (desverre) ikke det andre. Eg velger derfor å boikotte Nestle (blant annet) i tillegg til å gjøre andre ting fordi det er et viktig prinsipp for meg, og EN av de tingene som "ødelegger" verden.

Og dette med legemiddel....kan du forklare det litt nærmere (husker ikke hvem som skrev det). Kan du gi et eksempel på at de har brutt markedsføringsloven? (man kan selvfølgelig ikke boikotte medisiner man trenger, men det finnes ulike leggemiddelprodusenter også, og man kan velge hvilken man vil støtte. Det samme gjelder for barnematprodusenter. Eg vil gjerne at kvinner og barn i u-land skal få tilgang på mme, men eg vil ikke at de skal få det gjennom noen som gjør det på den måten som nestle gjør. Da synes eg det er bedre at produsenter som forholder seg til reglene skal stå for dette. Informasjonen mener eg ikke burde vert styrt av noen barnematprodusent, men uanhengig informasjon gitt av landets helsemyndigheter (evt andre som har kompetansen, og ikke andre interesser, som f eks å tjene penger). Det finnes alternativer, vi må ikke tro at det står mellom å få Nestle sin NAN eller ingenting i det hele tatt. Og ang næring så blir det bare et helt idiotisk argument....så barna skal få mme fordi mødrene ikke har næring nok? Ehhh....ja, for det er nok veien å gå....Hva med å gi mødrene næring nok til at de kan gi barna sine næringsfull mm? Kansje hadde de hatt råd til litt mer mat om de ikke brukte alle pengene sine på mme, fordi de har blitt fortalt at dette er det beste uannsett? (eller om de trenger mme så kunne de fått velge lokale, billigere varianter istedenfor noe som er dyrt og importert. Desverre blir de lokale, billigere alternativene dyttet ut av markedet av f eks Nestle)

Skrevet

Gi mødrene næring nok? Ja, hvis det var så enkelt så ville vel ikke tredje verden være så fryktelig belemret med sultkatastrofer som de er.

Det er da selvsagt helt legitimt å vurdere mors helsetilstand i forhold til næringsrik melk. Jeg vil ANTA at i mange tilfeller lønner det seg for barnet at de får mme istedet for mm.

Men nå synes jo ikke jeg mme er så galt allikevel jeg da, siden mitt lille barn ser ut til å gjøre det helt fortreffelig for det. Men nå har han bare en uke igjen av "mine antistoffer", så kanskje alt da går til helvete?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...