Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest amandine
Skrevet

Og jeg signerer Maya og går ut i solen! Ha en fin dag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje alle som boikotter nestle i Norge skulle slått seg sammen og arbeidet for en informasjonskampanje? Rettet direkte mot mødre eller legekontorer og sykehus? Jeg mener det er en mer aktiv og riktig måte å jobbe på. Boikott syns jeg er veldig passivt og litt feigt. Hvis du virkelig brenner for denne saken må det jo være bedre å gjøre noe som faktisk kan hjelpe konkrete mødre og barn??

Skrevet

Amandine: leste du i det hele tatt innlegget mitt før du kommenterte!? Jeg er HELT enig i kritikken mot nestle når det kommer til markedsføring av mme i uland.

Forøvrig er det vel ikke ammehjelpen som har starten denne boikotten.

Og når det gjelder "proteinberiket" mme i kina som medførte sykdom og død blandt spedbarn - Jo takk - det husker jeg jævlig godt. For da satt jeg med en 2 uker gammel unge på fanget, og fikk ikke i henne annet enn flaske, litt mm - men mest mme. Ikke fikk jeg hjelp eller informasjon i forbindelse med det å gi flaske heller, og jeg uroet meg syk.

Jeg kjøper min cola light, selv om amerikanske storselskap driver rått i søramerika, bla forsvinner en bråte fagforeningsledere ansatt ved amerikanske selskaper i colombia (blandt annet Coca Cola), og de ansatte får luselønn og elendige arbeidsvikår. Jeg kjøper klær på hm selv om jeg vet at produksjonen nok er langt fra fairtrade. Å boikotte Nestle er verdens enkleste sak for dem som ikke er avhengig av et nestle-produkt. Det er en billig måte å føle selvrettferdighet på. Og det er selvsagt fritt fram for dere som ønsker å gjøre det. Enig i at man må velge sine kamper, samtidig: hvorfor velger man akkurat den kampen? Fordi man mener denne kampen er viktigst, eller fordi den koster minst å kjempe?

Skrevet

Godt forslag LilleElla!

Jeg liker Nestlè sine produkter, men ikke måten de markedsfører seg i andre land! Så en annen tråd her det var nevnt at i andre land er grøtene til nestlè tilsatt store mengder sukker.

De er jo ikke det i Norge¨, så for OSS er det jo ikke "farlig" å bruke nestlè. I Norge har vi rent vann og muligheter for god hygiene.

Men skal vi ikke bry oss om hvordan det er for andre bare for at vi har det bra?

Boikott er kanskje ikke rette veien og gå, for den "liksom-boikotten" av nestlè har vell pågått en stund uten at det har hatt noe effekt?

Skrevet

"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv"

Selvfølgelig hjelper det! De siste årene har "småprodusenter" f eks småfolk og Hipp, kommet mer og mer på markedet i Norge, og vi har et mye bedre utvalg enn tidligere. Nestle har ikke lenger "monopol" på barnemat. Hvorfor? Fordi vi som forbrukere KREVER å ha et valg. Det er vi som styrer hva som skal selges i butikkene, og eg synes det er trist at noen tror at det ikke hjelper...Visst 70 % hadde boikottet Nestle i Norge (og da er de resterende 30 % de som har barn som ikke spiser annet enn NAN f eks) så hadde butikkene hvert tvunget til å ta inn flere alternativer! (og flere og flere boikotter Nestle, heldivis)

Ang den Klikk testen så trenger en ikke ha så veldig mye omløp i hodet for å forstå at slike tester er kjøpt og betalt, og at det selvfølgelig ikke er noe galt i å kjøpe andre merker...barna får i seg nok jern likevel så lenge man har et rimelig sunt og greit kosthold. Håper ikke det er mange som har dårlig samvittighet fordi de ikke gav Nestle "best i test" til barna sine....

Synes det er et poeng som Frøken Freken (det var vel deg?) kommer med også; "Fordi man mener denne kampen er viktigst, eller fordi den koster minst å kjempe?" Eg for min del velger å kjempe flere kamper enn denne (f eks boikotte coca cola, McDonalds, kjøpe økologisk og kortreist, spise mindre kjøtt (er vel den som "koster" meg mest egentlig) osv)

Men på en annen side....Eg synes ikke det spiller noen rolle og det gjør nok ikke de som rammes av Nestle sine ulovligheter heller. Om folk gjør det fordi det er trendy, de virkelig bryr seg, de ikke bruker Nestle uannsett har vel liten betydning bare man gjør det. (selv om eg mener at det beste er å ta et bevisst valg rundt hva man kjøper)

LilleElla: Hva tror du vi driver med? DiB er besøkt av flere tusen småbarnsmødre hver dag;) Men enig at man kunne prøvd å få info ut til hs også, problemet er at disse ikke har lov til å drive reklame (haha, som om de ikke gjør det) og som vi vet så sponser jo Nestle mye av det som kommer derifra allerede, så de er nok kjøpt og betalt som mange andre. (Men man kan gi beskjed da, at visst de skal gi ut reklame sponset av Nestle så må de gi ut alternativene også)

Stå på sier eg :) Å ta et bevisst valg synes eg er vårt ansvar som mødre og mennesker. Det handler om å bry seg om litt mer enn det som er innenfor våre egne fire vegger:)

Skrevet

Jo, selvfølgelig hjelper det å boikotte, og det har jo som sagt ført til at flere små produsenter har kommet på markedet de siste årene. Men eg er enig i at det kansje ikke hjelper å bare boikotte, man må drive kampanjer, spre ordet, hehe, si fra til butikkene (vår Rema tok inn Småfolk etter at eg fortalte om Nestle boikotten). Boikotten handler jo også om et prinsipp, å ta et valg (det blir jo rart å kjempe mot Nestle når man kjøper produktene deres sant, så en boikotte faller jo dermed naturlig).

Skrevet

Kvinner i andre delar av verda er vel oppegåandes nok til å skjønne forskjellen mellom morsmelk og mme dei og. Dessutan er det sikkert ein del der som ikkje kan amme slik som i Norge. Det er ganske nedlatande å gi inntrykk av at kvinner i andre land er for dumme til å forstå at morsmelk er best....

Skrevet

Det har vel ingenting med at de er dumme å gjøre. Vi snakker om kvinner som lever i ekstrem fattigdom her og har null informasjon om de ernæringsmessinge virkningene av morsmelk og mme. Det er nettopp derfor jeg syns nestle er veldig sleipe på dette omerådet, utnytte folk som allerede er i en helsemessig utsatt posisjon.

Skrevet

Ja nå fikk debatten fart på seg ja :)

Bare så det er sagt, jeg er IKKE født på 70-tallet, men i 82, så det var ei som kommenterte noe med det over her.

Mange interessantesynspunkter her, og syns at de som brenner for dette skal gjøre det, og de som ikke gjør dte , kan promotere andre saker.

Jeg er en som virkelig brenner for MM og amming, og kan jeg hjelpe noen med å få det til eller fortelle om Nestle-boikotten, så gjør jeg det.

Har selvsagt forståelse for de som ikke kan amme, og de som ikke får i ungen sin annet enn Nestle, men de som har mulighet og brenner for det, la dem boikotte! Slik som jeg :)

Alle har sine hjertesaker, og alle hjertesaker trenger folk! Alle kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre litt :)

Skrevet

Først YoLaP... (himla innvikla nick) "Ang den Klikk testen så trenger en ikke ha så veldig mye omløp i hodet for å forstå at slike tester er kjøpt og betalt, og at det selvfølgelig ikke er noe galt i å kjøpe andre merker..." Kanskje jeg er naiv - men jeg har da noe omløp i toppen. Syns du er på grensa til frekk her. Hvordan vet du at den er kjøpt og betalt? Påstår du at Nestle ikke kan lage gode produkter? Hadde jeg jobbet i Klokk.no hadde jeg blitt mektig provosert over en slik udokumentert påstand.

høst1979 - selv om jeg da ikke bokotter Nestle selv må jeg si at vi i vestlige land er heldige fordi vi har tilgang på informasjon gjennom feks internett. Vi tar det som en selvfølge at kvinner kan lese og skrive. Det er ikke alle andre som har like god tilgang på informasjon, og derfor kan markedsføring gjøre større skade i den 3. verden. Det er ikke veldig lenge siden de fleste norske kvinnene ga opp amminga relativt tidlig dersom det opplevdes vanskelig. Og dette var i en periode der det IKKE ble reklamert aggresivt for mme, men der rådgivning og hjelp ved ammeproblemer var lite utbredt. Selv mener jeg jo som dere vet at det enorme fokuset på mm som det eneste saliggjørende for småbarn er uetisk. I Norge pøser man på med markedsføring for amming, og mødre gråter seg gjennom betennelser og annet besvær. S

Skrevet

For bare beklage det eg sa da, om å ha omløp i hodet, men eg trodde virkelig dette var en kjent sak...De fleste er vel klar over (som eg snakker med iallefall) at de største produsentene har mest makt. Eg har aldri sagt at Nestle lager dårlig mat (hvor tar du det fra?), men det lyser gjennom at denne testen ønsker å fremstille Nestle som best, og forsøker å gi inntrykk av at de andre grøtene ikke er ernæringmessig tilfredstillende. Joda, Nestle sine grøter inneholder mer av dette "riktige " jernet, men det betyr ikke nødvendigvis at barnet trenger så mye jern og vil lide av jernmangel om h*n spiser de andre grøtene;)

Eg ville ikke tatt en slik test for god fisk...akkurat som disse bøkene de deler ut på hs som liksom inneholder nøytral og riktig informasjon til småbarnsmødre, og så blar man til siste side og oppdager at den er sponset av Libero og sjekker man fakta så er halvparten direkte feil...Synes det er ekkelt eg at de har lov til å gi ut skjult reklame på denne måten, for det hvirker nok forvirrende på mange, tydeligvis...

Men nå var ikke det diskusjonen her da....

Og ang mødre i u-land....eg forstår veldig godt at usikre førstegangsmødre som får vite at mme er best og barnet ditt dør visst du ikke gir det det, tror på dette. Innen de finner ut at det var galt har de mest sannsynligvis mistet den melken de i utgangspunktet hadde. Det er en helt annen debatt som ikke kan sammenlignes med Norge i det hele tatt. Vi har et valg, en mulighet til å finne riktig informasjon (internett f eks og noe så enkelt som at vi kan lese og skrive i det hele tatt). Og selv om disse mødrene HADDE hatt en mulighet til å velge basert på riktig og god kunnskap, så forandrer ikke det (eller gjør det mer riktig) det faktum at Nestle bryter markedsføringloven. Det er abslutt ikke for lite å forlange at de, som alle andre produsenter av hva som helst, skal følge de retninglinjene og lovene som er satt.

Skrevet

Ser forresten at det ble litt utydelig der oppe ja, har rett i det....det eg mente var at man trenger ikke ha så mye omløp i toppen for å forstå at barn ikke kommer til å lide av jernmangel fordi de spiser annet enn nestle sin mat. Man trenger faktisk ikke spise industrifremkalt mat i det hele tatt for å få i seg nok jern, det handler først og fremst om å ha et sunt og godt kosthold.

Men samtidig så tror eg de fleste er såpass kildekritiske at de ikke stoler blindt på slike undersøkelser når en vet at mye er kjøpt og betalt.

Skrevet

Det er da vel for p... å bare sammenligne innholdsdeklarasjonen på de forskjellige merkene for å se hva som er sunnest. Trenger da vel ikke en test for å fortelle deg det vel. Denne diskusjonen er full av uvitenhet og ignoranse. Dette er for dumt. Nestle og Baby Bjørn, fysjameg!

Skrevet

Jeg synes det er bra at folk er bevisste på hva de kjøper. Å kalle det uvitenhet og ignoranse blir bare for dumt.

Skrevet

Du har ikke sagt at Nestle ikke kan lage god barnemat - men siden du er skråsikker på at Nestle har kjøpt og betalt førsteplassen i testen virker det jo som du ikke har tro på at Nestles mat faktisk KAN være best? Eller er det umulig? Jeg påstår IKKE at Nestle sin mat er best, og jeg har et avslappa forhold til slike tester, men det minner om en korrupsjonsanklage det du kommer med. Jeg tror de som jobber i klikk.no har ambisjoner om å gi korrekt informasjon.

Er det informasjon i de brosjyrene som tilsier at barn bør bruke Libero-bleier? Det er nytt for meg, i så fall. Her må man skille mellom reklame og faktastoff. Dersom produktene det reklameres for blir anbefalt i teksten er jeg enig i at man må være på vakt.

Og folk må selvsagt velge de produktene de foretrekker, uten å måtte forklare seg til meg!

Skrevet

Om Nestle er best eller ikke har eg ingen formening om, men eg er skeptisk til denne testen ja...At det er Nestle eller ikke har ingenting å si, det er bare måten ting blir lagt fram på. Dette er ikke ulovlig i Norge så vidt eg vet, at produsenter "sponser" tester osv og at deres produkt derfor får en bedre vinklig (så lenge fakta ikke er feil), men slik er det ikke i denne testen...det eneste de har gjort er å legge vekt på en "egenskap" hos grøten som er mer eller mindre relevant, og får det til å virke som om alle andre grøter er udugelige i forhold til Nestle. Slik er det jo ikke. Næringsmessig er de ganske like, og iallefall like bra. Man kan jo spørre seg hvorfor dette ikke ble nevnt?

Ang bøkene som deles ut inneholder disse feil (dette mener eg er litt på kanten da, opplysningene må iallefall vere riktige), og det er helt klart en form for reklame. Hs sier jo at de ikke vil dele ut reklame, så det synes eg er helt på jordet...skjult reklame er greit liksom...men det er ikke ulovlig.

Synes du drar dette ut av proposjoner....Korrupsjonsanklage? Gid bevare meg vel, eg er bare skeptisk;)

Skrevet

Ja det er å dra det langt - men er det ikke korrupsjon når en test som angir seg for å være uavhengig egentlig er kjøpt og betalt?

Og er enig i at det er dårlig når brosjyrer inneholder feil, samme hvem som gir dem ut. Denne diskusjonen har vel (med min hjelp;) sporet litt av! Det er bra med bevisste forbrukere, og hver enkelt avgjør for seg.

Skrevet

Synes det er en veldig interessant debatt eg...Norge er faktisk et av landene der vi har råd, ressurser og tid nok til å skaffe oss kunnskaper og vere kildekritiske og det synes eg vi skal benytte oss av:) Fremdeles er det endel giganter som har "monopol" på noen produkter, men vi har også et rikt utvalg av alternativer. De siste årene har det faktisk blitt mer og mer å velge mellom og folk er mer bevisst på hva de kjøper (kan også ha sammenheng med økt velstand, jo mer penger jo mer frihet til å velge det som koster litt mer, men gjerne er bedre)

Det å boikotte, støtte og ikke støtte, tenke på og hjelpe andre er jo også veldig "in"...og selv om mange "bare" gjør dette fordi det er trendy så er det jo med på å gjøre en forskjell,

Noe som også er viktig er hvilke signaler vi sender ut til våre barn om dette. Hvor mange her er barn av foreldre som vokste opp på slutten av 60 - tallet? Kan det ha noe å si? Er det mer idealisme blant de som vokste opp med foreldre som selv var del av en idealistisk tid? (som all annen mote går dette i bølger, var jo ei som nevnte alder her oppe, kansje ikke helt på jordet det nei...). Har media noe å si? Internett? Råd til å reise og se hvordan andre har det? Innvandring? Helt sikker....(bare slenger ut noen tanker eg synes er interessant eg;)

Vi har mer kunnskap, vi har mer penger og vi har dermed mer makt til å forandre ting vi vil forandre. Man kan velge å overse det og man kan velge å ta tak i det. Eg velger å ta tak i det fordi eg har tro på at vi kan får til noe og er ser absolutt et behov for at noen gjør det. Men også fordi eg vil vise min datter (og mine forhåpentligvis kommende barn) at man skal ikke lukke øynen for det som skjer rundt i verden (eller i sitt eget nabolag).

Ps; Liten påminnelse; saklighet!;) (noen av oss er interssert i en skikkelig diskusjon)

Skrevet

Forresten...ang den testen så er det jo utelatt endel ting til fordel for Nestle, som dere kan se av kommentarene...F eks kalsiumnivået. Da kan en jo stille spm om den virkelig er bedre "jernmessig" enn andre grøter. Maltodextrin er jo også nevnt....Ikke at eg sier at den er dårligere enn andre altså, men den er iallefall ikke bedre;)

Kaffe drikker vi ikke, visst det var til meg;) Ikke kjøper vi andre Nestle produkter heller....(litt usikker på hva du mente med spm...greit å forklare skikkelig vet du;)

Skrevet

Nei, jeg boikotter ikke Nestlé. Jeg velger mme, grøt og mat til sønnen min ut fra hva jeg mener er best for ham og ut fra hva han liker, så er merket det kommer fra helt irrelevant. Han kommer først.

Skrevet

At Nestle sin framferd i u-land er moralsk forkastelig og helt helt forferdelig, hersker d ingen tvil om. Men Nestle er bare er en av MANGE multinasjonale selskaper som har svin på skogen, DESSVERRE. Barnearbeid, slaveliknende behandling av arbeiderne, dødsfall pga elendige arbeidsforhold, luselønn mm. (dette gjelder bl.a mange av de store kjedene som selger babyklær)

Skal man ta hensyn til de ulike selskapenes oppførsel på verdensmarkedet (noe som er tilnærmet umulig, da d finnes så mange underleverandører og mellommenn), ender man opp med å kunne kjøpe svært få produkter.

Ønsker man å bidra til redusert fattigdom og elendighet i verden, bør man etter min mening heller la bilen stå, og droppe alle flyturene både hit og både dit. Dette fordi klimakrisen er d mest truende for den 3.verden for tida, og ikke Nestle sin markedsføring av MME .

I tillegg kan man gjerne melde seg inn i en forening/ parti for å kjempe for en mer rettferdig verdenshandel, slik at de fattige bøndene slipper til på våre vestlige markeder med sine varer. Det er en forutsetning for at den 3.verden skal kunne klare å komme seg ut av elendigheten, og en langt viktigere faktor i det store bildet enn Nestles framferd der.

Dette ble litt utenfor tema, men jeg liker å sette ting på spissen;)

PS Yo&La; kortreist mat er ofte ikke noe bedre eller mer miljøvennlig enn importmat btw...Men kjøtt, ja det er så definitivt verstingen!

Skrevet

He he :-)

Orket ikke lese hele tråden jeg, men ja jeg forsøker å ikke kjøpe Nestlés produkter (eller Cola produkter eller Chiquita Bananer...). Forsøker så godt jeg kan å kjøpe fair trade produkter og økologisk, men hvis lillemann hadde nektet (eller fikk vondt i magen av )alt annet hadde jeg selvfølgelig gitt ham Nan.

Skrevet

og ja jeg her født på 70 tallet ;-) he he

Skrevet

Jeg er også født på 70-tallet.

Og støtter lykkeli sitt velskrevne innlegg - med unntak av jordbruk i den 3. verden. Bli heller medlem i Norsk Bondelag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...