Leonella777 Skrevet 30. april 2009 #1 Skrevet 30. april 2009 http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=108&show=19
Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 30. april 2009 #3 Skrevet 30. april 2009 Tenker å gjøre det ja, har ikke startet med fast føde ennå men...
Sunnybeach4gull :) Skrevet 30. april 2009 #4 Skrevet 30. april 2009 Hmm, æ forstår ærlig talt ikke koffer DU boikotte Nestle? Hær i Norge e jo maten tipptopp fra dm? Kan du være så snill å forklare me egne ord koffer du boikotte?? :-)
Leonella777 Skrevet 30. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 30. april 2009 Sunnybeach: Det er jo derfor jeg la ut linken da Der står det forklart hvorfor!
Sunnybeach4gull :) Skrevet 30. april 2009 #7 Skrevet 30. april 2009 Leste linken, men forstår fortsatt ikke koffer vi i Norge ska boikotte? Mulig d e min mening fordi hær oppe har vi omtrent bare Nestle grøt.... Så har egentlig ikke nåt valg. Men e opp til hver enkelt da ka dm velge å gjøre :-) Æ stole på at maten demmes i NORGE e go nåkk for ungen min, å regne me myndighetan e enig sia maten selges i butikkan?
Septemberprinsen Skrevet 30. april 2009 #8 Skrevet 30. april 2009 Sunnybeach, tanken har ikke slått deg at en kan boikotte i sympati med dem som IKKE får samme kvalitet på barnematen som vi i Norge? En kan jo dra øynene ut av sin egen navle. Men NEI, jeg boikotter ikke Nestle. Synes faktisk at det skulle være mer info om barnemat og alternativ til amming.
Leonella777 Skrevet 30. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 30. april 2009 Jeg er overrasket!!! Dere skjønner jo ikke poenget.... Poenget er IKKE at Nestle ikke lager god nok mat, hverken i Norge eller i andre land, men at de nekter å følge WHO's kode for barnemat! Koden består av diverse regler som produsenter av barnemat må følge, bla. at de ikke har lov til å reklamere for MME på sykehus og barselavd, fremme bruken av MME, all MME skal merkes med advarsel om at MM er best osv. (Norsk MME er merket med dette!) I land hvor de ikke vet bedre, faller mange for Nestle sin reklame og gir barna sine MME i stedet for MM, bare pga Nestle, og de går glipp av verdifull morsmelk. Dette nekter Nestle gjøre noe med, ergo de boikottes! Det fins jo andre alternativer enn Nestle da! MME: HIPP, Collett (og Småfolk?) Annen barnemat: HIPP (økologisk) og Småfolk For ikke å snakke om at man kan lage selv! Det er både hyggelig og billig!!
Gjest Skrevet 30. april 2009 #11 Skrevet 30. april 2009 Skulle gjerne gjort det, men for oss går det ikke. Min kjære datter får kun MME og etter å ha prøvd mange typer er vi endt opp med NAN. Den får hun ikke vondt i magen av, den gulper hun minst av og når vi bruker den fungerer magen hennes best (vi behøver ikke bruke malt). For meg går min datters velvære foran en boikott av Nestlè
Frøken Freken Skrevet 30. april 2009 #12 Skrevet 30. april 2009 Jeg er enig i at Nestlè har gjort noen svært kritikkverdige krumspring i årenes løp, bla ved å reklamere for mme i land der en ikke har anledning til å gjennomføre de samme hygienetiltakene som her, og der økonomiske forhold gjør det viktig at mødrene kan amme. Når det er sagt: jeg mener who-koden går for langt, evt at norske myndigheter tolker den for strengt. Hadde myndighetene sørget for skikkelig info om mme og flaskemating hadde vi ikke trengt info fra mmeprodusenter. Jeg syns også det er riv ruskende galt at man ikke skal kunne finne informasjon om mme på Nestle sine hjemmesider, mens det informeres om alle andre produkter. Det er utopi at ammeprosenten vil gå vesentlig ned på grunn av bedre informasjon om mme, og det er en skam at mange fortvilte mødre på bruke tid og krefter på å søke opp informasjon selv. Derfor er det helt uaktuelt for meg å bokotte Nestle. Jeg mistenker også at en del mødre står midt i et dilemma etter at tester viser at Nestle sine grøter er best for barna - hvor viktig blir solidaritet med mødre i andre land og samfunnsegasjement når det evt vil medføre "nestbest" ernæring til eget barn?
husmus &2 Skrevet 30. april 2009 #13 Skrevet 30. april 2009 Litt barnslig å føyse av det slik jeg gjorde men jeg synes det må være måte på. Det er ikke opp til firmaer men helsepersonel i alle land og utdanne sin egen befolkning. Neetle er et selskap som alle andre og skal tjene penger. Det er da kke noa galt i det. Hvis man skal demonstrere mot noe så er det langt viktigere kampsaker en bør velge. Som storforbruker av NAN blir jeg irritert over de negative vendingene du har mot mme Leonella. Noen HAR faktisk ikke noe valg og det er like gjeldende i Norge som i Uganda. Jeg har en promp på fanget så jeg ser ikke helt hva jeg skriver.
LilleBjella Skrevet 30. april 2009 #14 Skrevet 30. april 2009 Jeg kan ikke en dritt om WHO-koder og retningslinjer. Men jeg mener imidlertid at det er positivt at Nestle og andre produsenter av barnemat faktisk informerer om produktene sine på esken, i brosjyrer og i reklamer. Skulle gjerne hatt mye mer informasjon om dette selv, og jeg bor i Norge og klarer etter litt strev å finne det jeg leter etter. Så får det være opp til helsemyndighetene i de ulike land å informere om morsmelks gode egenskaper. Hvis jeg var deg ville jeg heller boikottet de store legemiddelfirmaene som overpriser HIV/Aids-medisiner og jobbet aktivt for å stoppe denne epidemien, som faktisk er litt mer alvorlig en svineinfluensaen. Men jeg forstår at det er lettere å slutte å kjøpe et visst merke, og dermed fremstå som idealistisk og som en som bryr seg om barn og voksne i Afrika. (ikke nødvendigvis ment til deg, da jeg ikke vet hva annet du engasjerer deg i, men generelt til alle naive nestle-boikotterne)
Gjest amandine Skrevet 30. april 2009 #15 Skrevet 30. april 2009 Det handler heller ikke bare om at barn får MME fordi MM er så mye bedre, men i en del land hvor Nestle har aggressiv markedsføring og hvor regler brytes er det ikke slik at vann til MME kokes, for eksempel. Dette igjen kan føre til alvorlig sykdom og død hos spedbarn, skittent vann er jo ikke noe problem for MMbarn.. Det er ikke pulveret i seg selv som er skadelig, men der hvor det blir tatt i bruk feil er det virkelig skadelig! Og fryktelig galt i mine øyne når de som i utgangspunktet har lite skal bruke ressurser på å kjøpe noe som i de fleste tilfeller er unødvendig og tilogmed farlig i gitte situasjoner. Hadde bruken og markedsføringen vært som her i landet over hele linja hadde det ikke vært noe tema med boikott i det hele tatt, men sånn er det altså ikke. Ammehjelpen prøver bare å sette fokus på en problematikk som er viktig, en måte å gjøre det på er boikott. At Nestle går glipp av salg er en god måte å sende signaler om at vi synes de kan oppføre seg etter gjeldende regler. Det er vel som over alt ellers, money talks. Er foreksempel ikke lenge siden vi så fryktelige resultater av markedskrefter og MME i Kina, men lett å glemme når det er langt hjemmefra...
Katsi Skrevet 30. april 2009 #16 Skrevet 30. april 2009 Nå er det jo faktisk sånn at Nestle reklamerer for mme i fattige land og får kvinner som faktisk har et valg til å velge mme fordi de tror det er best for barnet deres... Det finnes kvinner både i Norge og Uganda som ikke har et valg og da finnes det alternativer til Nestle. En annen sak er om jeg orker å være med på det;) Synes det er en fin kampsak jeg og tror at man kan lage mye sunn næringsrik mat selv også. Men jeg skal gå over til Nan fra Collett fordi jeg tror det er det beste for barnet mitt, så egoistisk er jeg dessverre...
LilleBjella Skrevet 30. april 2009 #17 Skrevet 30. april 2009 Hva gjør du om barnet ditt må ha erstatning og ikke liker/tåler de andre merkene som finnes på markedet? Eller liker nestle sin grøt, og ikke de andre. Tviholder du da på boikotten? Jeg bare lurer. På hvor langt man er villig til å gå.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 30. april 2009 #18 Skrevet 30. april 2009 Selvfølgelig synes jeg at Nestle sin oppførsel, ved å reklamere stort for MME i en rekke afrikanske land (og sikkert også andre fattige land) er forkastelig og moralsk på tryne. Men samtidig tenker jeg som så at tilnærmet alle multinasjonale selskaper har nok sine svin på skogen, og hvis man skulle boikottet dem alle sammen hadde d vært svært lite igjen å kjøpe...Det er nok mye snusk rundt omkring som ikke får like mye fokus som Nestle sitt. Samtidig tenker jeg at hva hjelper d vel hvis JEG boikotter når nesten ingen andre her til lands gjør d samme.. (og jada, jeg vet at noen mener d blir feil å tenke sånn, men jeg er altså realist og tenker nettopp sånn. Basta!) Og når Nestle sine grøter f.eks er blant de få som faktisk inneholder nok jern, synes jeg d er en såpass viktig faktor at jeg velger å kjøpe deres produkter, til tross for at jeg selvsagt hadde ønsket at de viste en annen oppførsel der ute på verdensmarkedet.
Gjest amandine Skrevet 30. april 2009 #19 Skrevet 30. april 2009 Så engasjerer man seg litt her og litt der, spiller ingen rolle hvor og hvor mye? Man kan alltid gjøre mer! Ingen vil noensinne kunne lene seg tilbake og si seg fornøyd med verden, tror jeg. Men om alle bidrar litt....
Gjest amandine Skrevet 30. april 2009 #20 Skrevet 30. april 2009 Ser ikke helt at fordi andre gjør noe galt er det mindre galt? Men det er nå sånn.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 30. april 2009 #21 Skrevet 30. april 2009 Du bør jo lese hva jeg skriver kanskje? Hvis man skulle boikottet alt og alle som gjør noe galt, hadde vi for søren nesten ikke kunnet kjøpe eller bruke noenting som helst! Det er MYE snusk der ute.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 30. april 2009 #22 Skrevet 30. april 2009 Som sagt, man må velge sine kampa.... d hær e IKKE min ihvertfall... Man e jo nestn litt naiv om man trur at om nån mammer i Norge boikotte så ska d hjelpe dem i Afrika??? Men d e tragisk og svært trist at babya dør dær nede pga dårlig hygiene når dm lage mme. Sku d hjelpe å boikotte må myndighetan evnt butikkan boikotte å ta Nestle sine produkta av markede... Men kor stor sjanse e d for at d skal skje?
Gjest amandine Skrevet 30. april 2009 #23 Skrevet 30. april 2009 Det er jo akkurat det jeg mener? Liten tue kan velte stort lass, mange bekker små blir stor å og alt det der? Ikke ment som kritikk i det hele tatt, men om alle tenker at ingenting skjer for vi er alene, ja da skjer heller ingenting Jeg sier heller ikke at alle skal boikotte Nestle, jeg bare mener at man ikke trenger å kunne ALT om ALT og gjøre ALT med ALT for å gjøre NOE med NOE...
Sunnybeach4gull :) Skrevet 30. april 2009 #24 Skrevet 30. april 2009 Å MAMMAT!!! Nu e drit lei dokker som e født på bynnelsen av 70 tallet... Har dokker problema me åss som e litt yngre?? Alt man sir å gjør e galt, man kan ingenting, man vet ingenting, å nu e æ åsså helt usympatisk også??? Jessunavn... Dokker må virkelig slutte å være så nedlatanes... Greit dokkker e eldre, men d e ikke sagt at dokker KAN så jævli mye mer forde....
Maya_1 Skrevet 30. april 2009 #25 Skrevet 30. april 2009 Det er forskjell på å ha informasjon om mme og aktivt prøve å overbevise folk til å tro at deres mme er bedre enn mm, slik at en del som ellers ville ammet slutter fordi de tror det er det beste for barna. Slik de gjør i enkelte land hvor de ikke har mulighet til å vite bedre. Jeg boikotter sjelden, men jeg foretrekker å støtte de snille og miljøvennlige produsentene. Nestle har noen produkter andre ikke har, men jeg holder meg stort sett til HIPP. (Og jeg nekter å tro at alle andre grøter er så dårlige fordi Nestle sine er kåret til best i en og annen test).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå