Gå til innhold

Inspirert av visakortinnlegget: Kan banken nekte deg visakort eller betalingskort uten visa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og i så fall på hvillket grunnlag ? Det er jo ikke ett kredittkort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en lov som sier det ? Evt hvor står det ?

Skrevet

De kan jo nekte deg kreditkort visa, men ikke debetkort med visa. Debetkort med visa krever jo som vanlig bankort at det er penger på bok for å bruke det, men kan brukes som betalingsmiddel til for ex. peppes eller i utlandet. (De fleste terminalene er jo linket direkte til bankene i dag)

Skrevet

Hvor står det da ? Og hva om en har et missligholdt lån i banken som i luksusfellen her nå ?

Skrevet

Ved søknad om kredittkort foretar de en kredittsjekk av deg. Har du betalingsanmerkninger kan de nekte å gi kreditt - man gir ikke mer penger til de som ikke betaler for seg. Debetkort får du hvis du har bankkonto - du får ikke brukt mer penger enn det du har på kontoen.

Skrevet

Hei.

Jeg er en av de du snakker om her. Jeg har ett misligholdt lån i banken og kortet mitt ble slukt av minibanken og etter dette får jeg ikke ett eneste kort.Lånet er gått til inkasso og videre. Jeg mistet jobben da bedriften gikk konkurs og det er ikke andre jobber her inne. Liten plass. Jeg søker og søker på jobber i andre byer, men jeg har ikke råd til å reise alle plasser for å gå på intervju. Det blir jo svindyrt. Og sosialen dekker det heller ikke.Jeg får ikke kort verken kreditt/visa eller vanlig betalingskort uten bilde/visa som hun går i minibank og butikk.

Så nå er jeg spent på hvor det står at de ikke kan nekte meg det ?

Skrevet

Ja, banken kan det. På samme måte som forsikringsselskapene kan nekte å ha det som kunde dersom du har betalingsanm. kan også bankene nekte å gi deg debetkort.

Skrevet

På hvilket grunnlag og hvor i loven står det?

Skrevet

Ja, hvordan det ? Det er jo aldri bankens penger en bruker. Kun dine egne. Kortet går jo ikke an å overtrekke. Ihvertfall ikke er betalingskort uten Visa.

Skrevet

Ingen som kan henvise til loverket banken bruker her ?

Skrevet

Skjønner ikke at man skal kunne nektes det. Debetkortet har jo overtatt etter sjekker, og sjekker fikk man jo hvis man hadde en brukskonto. (Vi bruker sjekker ennå her i USA.) Man kan da ikke ventes å gå rundt med masse kontanter hele tiden?

Skrevet

Jeg blir nektet Visa/Visa Electron i DnB Nor, pga misligholdt lån. Får bare et minibankkort. Men Sparebank 1 gir meg Visa. Dog ikke med kreditt.

Skrevet

De kan nekte deg visa, fordi visa blir til en form for kredittkort dersom det ikke er onlineterminal eller det blir en reserveløsning når du drar kortet. Har du hatt overtrekk på konto, annet mislighold eller betalingsanmerkninger kan man både ta fra vedkommende kortet og nekte nytt kort.

Banken står forsåvidt fritt til å nekte hvem de vil sine tjenester, for banken er en bedrift på linje med alle andre. Man er ikke pliktig til å hjelpe noen, men man skal heller ikke avvise noen uten saklig grunn og kunden har også krav på å få vite grunnen til avslaget. Om dere har tid og lyst kan dere jo pløye gjennom lov om finansavtaler og finansoppdrag (finansavtaleloven). I tillegg finns det bøtter og spann med forskrifter og regler fra Kredittilsynet som banken må forholde seg til.

Noen banker tilbyr et rent bankkort med bankaxept. Dette virker kun dersom terminalen er online og det er penger på konto.

Skrevet

Nå tok jeg en telefon jeg til min egen bank og der kunne de fortelle at det var nå slutt på kort uten bildet og Visa. Og pga reserveløsninger og diverse så ga de da ikke ut Visakort/VisaElectron.

Skrevet

Jeg har jobbet i bank, og banken står selv fritt til å velge om de vil gi kunder Visa kort. Noen kunder fikk ikke noe kort overhodet. De måtte komme inn i banken og ta ut penger.

Noen fikk ungdomskort selv om de var voksne. Det er kort som kun kan brukes i Norge og evt Sverige. Og som har grenser på uttak og hvor det må være forbindelse til banken slik at man er sikret at det er penger på kontoen.

Skrevet

Banken jeg jobber i nå tilbyr heller ikke bankaxeptkort, men for noen år tilbake jobbet jeg i dnbnor og da tilbød vi i allefall slike kort der. Mulig at posten også tilbyr det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...