Gå til innhold

Svangerskap forgiftning

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heisann!

Jeg hadde det fra uke 16 med førstemann og fødte i uke 28. Med minstejenta hadde jeg det helt fra starten av og hadd et fryktelig svangerskap, men klarte å ligge stille og spise medisin fram til uke 36. Jeg er fremdeles ikke frisk ennå og minstejenta er nå 20 mnd!

Går det bra med deg?

• 2 uker senere...

Jeg også "leter" etter noen som er gravide igjen etter sv.skapsforg. sist. Jeg er nå straks bare 7 uker på vei men selvsagt noe mer spent enn jeg kanskje hadde vært om jeg ikke utviklet alvorlig preeklampsi i uke 31 sist, og måtte hastesnittes akkurat på 32+0 pga truende eklampsi. Veldig høye verdier på proteinene, og høyt bl.trykk (180/120) som ikke lot seg stabiliseres med medisiner. Jenta kom ut 39 % undervektig pga dårlig næring. Nå er hun riktignok lav, men rett over midten på percentilen på vekt, og vekt i forhold til høyde er nesten øverst...hehe. Alt har gått strålende med henne.

Skal til lege om noen dager for å snakke om hvordan oppfølgingen vil bli. Lurer så på hvordan dette vil gå. Skjønner ikke helt hvorfor jeg er så rolig allikevel. Jeg var kjemperedd sist - under det 5 dager lange sykehusoppholdet. Trodde seriøst jeg skulle dø. Det gikk så fort. Og jeg ble så sjokka over at det skulle bli så alvorlig med meg. Hadde aldri vært på sykehus, og vi har lite sykehistorie i familien. Det er bare knappe 1,5 år siden.

Men allikevel - nå har jeg en god følelse... enda jeg belager meg på at det vil ende opp i svangerskapsforgiftn denne gang osgå, for å kanskje slippe å bli skuffet. Men lurer litt på om følelsen vil vise seg å stemme eller ikke.

Statistikken sier førti prosent på å få det igjen for oss med tidlig preeklampsi (før uke 32).

Sist gang hadde jeg masse bekymring helt i starten, og da hadde jeg jo kanskje ikke grunn til det slik som jeg egentlig burde hatt nå. Mulig jeg har fortrengt en del....;)

• 1 måned senere...

Jeg hadde svangerskapsforgiftning med førstemann fra ca uke 37... fødte i uke 38!

Nå har jeg sannsynligvis fått det igjen og er bare i uke 21... ber til høyere makter om at det stilner og baby ikke kommer så alt for tidlig!!!

Hvordan gikk det å føde i uke 23 ?? er ikke det tidligst noen baby har overlevd??

Bare lei meg jeg :((

• 1 måned senere...

Dere som har fått det igjen mye tidligere andre gang, hvordan ble dere fulgt opp? Hva følte dere rundt det neste svangerskapet, altså når dere ble gravide igjen? Følte dere at kroppen ville reagere med sf igjen, eller kom det som lyn fra klar himmel? Hadde dere fått lavt blodtrykk igjen før dere ble gravid igjen? Fikk dere hvilt dere i sv.skap 2? (før ny sf ble påvist)

Jeg føler meg så mye bedre på en måte dette svangerskapet og har en følelse av at det skal gå bra, eller bedre enn sist. Men jeg er jo redd også. Jeg blir fulgt opp tett på sykehus/jordmor, hviler mye - spes psykisk - i forhold til sist, og er nå sykemeldt fra uke 20 ca. Gjør mitt beste med å hvile meg og tenke positivt men det er ikke alltid lett da. Veldig spent på hvordan det vil gå denne gang....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...