Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #1 Skrevet 29. april 2009 Er nybakt flaskemamma og alenemor. Tips til og gjøre hverdagen enklere tas imot med takk.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #2 Skrevet 29. april 2009 Hei! Det er mange ting som kan gjøre hverdagen enklere. Her i huset gikk det seg til etterhvert, men i begynnelsen skulle jeg ønske at jeg visste om dette forumet! Det første tipset er å kjøpe inn minst så mange flasker som babyen bruker i løpet av et døgn, fordi da trenger du bare å sterilisere en gang for dagen. Vi investerte i en mikrosterilisator og syns det går mye enklere med den, men mange koker i kjele og liker det. Vi kjøpte også små avent beholdere som vi måler opp pulver å har i nok porsjoner for et døgn, for da trenger vi ikke styre med det for hver gang. Disse steriliserer vi sammen med flaskene. Når det gjelder tilberedning så kommer det litt an på hvilken temperatur du velger å ha. Mange velger å blande i pulveret ved 70 grader som WHO anbefaler, mens andre velger å stole på bl. a nestle som anbefaler å blande inn ved 40 grader. Vi brukte 70 grader når vesla var nyfødt, men nå som hun har blitt 5 mnd bruker vi ca 40 grader. Dette er opp til hver enkelt. Jeg er ingen lege, men vil tro at risikoen for sykdom blir mindre når babyen blir eldre?? Andre her inne vet nok mer om dette enn meg...Det er jo litt debatt om når man kan slutte å koke flaskene, men vi sterilierer enda. Vi koker opp vann i vannkoker og har i rett mengde på flaskene for et døgn, og setter i kjøleskap (kokt vann kan oppbevares 24 timer i kjøleskap). Når det er tid for mat tar vi flaska i mikro og varmer opp til rett temperatur, har i pulveret og kjøler ned i vannbad. Når vesla var nyfødt var det noen ganger vi brukte ferdigmelk på kartong om natta rett og slett fordi vi var så trøtte og utslitte. Ferdigmelk er forresten supert når vi er på tur! Det er jo litt dyrere så det går fint an å ha vann på termos og ferdig oppmålt pulver i en boks. Dette kommer til å gå kjempefint, og du får rutine på det fortere enn du tror. Vesla her vokser og elsker flaskemelk (vi bruker forresten nan), og hun har ikke vært syk en eneste gang. Vet ikke hvor de tar det fra at flaskebarn skal være sykere, for jeg har ærlig talt aldri hørt om noen som er sykere enn andre barn! Det er nok mange andre faktorer enn bare den forbaska melka som spiller inn. Lykke til!
Lemonia Skrevet 29. april 2009 #3 Skrevet 29. april 2009 Ja, det er mye man kan gjøre for at hverdagen blir enklere. Vi gjør det litt annerledes enn beskrevet over her. Jeg velger å følge WHO's anbefalinger, og det gjør vi fortsatt selv om gutten er 5 måneder og kommer til å følge dem så lenge vi bruker mme. Jeg koker opp vann som jeg har på termos for resten av dagen. I kjøleskapet har jeg en flaske kaldt kokt vann. På de fleste dagligvarebutikker, samt babyutstyrsforretninger, kan man få kjøpt pulverboks med tre separate rom til mme-pulver. Den er grei å ha ferdigfylt. Når jeg skal lage en flaske heller jeg opp 50% kokende vann fra termos, har i innholdet fra et av rommene i pulverbokser (slik at mme blandes ut i vann minst 70 grader varmt) og fyller så på med kaldt vann. Så er det bare å riste og klar til servering, kjapt og enkelt. Det samme gjør vi egentlig om natten. Da tar jeg med et brett på soverommet med tomme flasker med tutt, termosen med kokende vann, ferdigfylt pulverboks og en flaske med kaldt kokt vann. Så er det bare å blande flaskene ved senga og jeg slipper å måtte gå ned på kjøkkenet og styre med mikrobølgeovn og greier. I begynnelsen brukte vi disse ferdigkartongene når vi skulle ut av huset, men det sluttet vi raskt med. Det er mye enklere å bare ta med pulverboksen og en liten flaske med kaldt kokt vann. På caféer eller hjemme hos venner kan jeg få kokende vann, skal man et sted uten tilgang til dette er det bare å ta med en liten termos med vann. Da kan man enkelt blande melk hvor det skal være, om det så er ute i en park. Bruker man ferdigkartongene må de jo varmes på et vis, og da er man enten avhengig av å dra et sted med tilgang på mikrobølgeovn eller man må varme flasken i kokende vann (noe som tar tid, og ikke alle babyer er like tålmodige), så jeg synes denne måten er den raskeste og enkleste. Ellers må du absolutt skaffe deg en mikrosterilisator. Det er ingen vits i å styre med å koke flasker i kjele (det tar jo lang tid både å koke opp vannet og så selve steriliseringen, og så må alt fiskes ut og settes til side) når de kan steriliseres i mikrobølgeovn på noen få minutter. Mye enklere. Som hun sier over her, man blir fort vant til å ha med seg diverse utstyr ut av huset eller at man ikke bare kan rulle ut puppen når det er tid for mat, og det er egentlig både raskere og greiere enn mange tror.
Frøken Freken Skrevet 29. april 2009 #4 Skrevet 29. april 2009 Gratulerer med barn!! Mange av oss har nok syntes tilværelsen med fersk baby og flaske har vært litt stri, og kan tenke meg at det ikke er enklere for deg som er alenemor! Som de andre skriver - det kommer til å gå bra, du får system og teken på det etterhvert! www.flaskeposten.org er en god side for flaskemødre - der kan man også få kjøpt en helt ny bok om flaskemating. Anbefales! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå