Gå til innhold

Er det noe vits å jogge når man bare jogger i 20 min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig motivert til å komme i bedre form, og har noen få kilo for mye, selv om bmi er på 24.

Jeg har ikke motivasjon nok til å dra meg til et treningssenter, heller ikke motivasjon for lange joggeturer med den formen jeg er i nå.

Men har funnet meg en grei joggerute som tar meg 20 min (nå) å jogge, føler at jeg klarer å holde motivasjonen oppe så jeg kommer meg gjennom den ruta.

jeg har ikke trent på 5 år så formen og muskelmassen er elendig så dette er veldig tungt for meg, denne turen.

Blir svett og sliten og kjenner det godt dagen etter.

men vil jeg merke at jeg kommer i bedre form av å bare jogge 20 min? Mitt mål er at om jeg blir i bedre form så vil jeg også jogge lengre etterhvert, men pr. nå klarer jeg ikke mer enn denne turen.

Er det forjeves?

Skrevet

Jeg skrev nettop et innlegg om at jeg var ute og jogget i 10-15 min, og synes du er kjempeflink om du klarer å holde den rutinen å jogge 20 min :)

Så klart du kommer i bedre form av å jobbe i 20 min!

Skrevet

hehe.. så klart hjelper det, om du gjør det jevnt:) Jeg gjorde det annenhver dag, ca 20-30 minutter. Og med den treningen klarte jeg å holde en hel mil av og til, også;)

Hadde jeg klart det nå, så hadde jeg følt jeg var i toppform. Jeg har ikke nubbsjans, for kondisen er SÅ ekstremt dårlig, og har vært det i mange år nå. Tror det hadde vært nok for meg nå å GÅ i 20 minutter;)

Skrevet

seff holder det:) bygg det opp etterhvert :) stå på ... jeg skal også... ETTER termin :P

Skrevet

Det man IKKE må gjøre når mn er i startgropa for å komme i bedre form, er å lese "ekspertråd"...minst en halvtime hver dag, tren variert, så mye styrke, så mye kondis, spis sunnere,. hvis ikke får du ikke noe effekt...Jeg synes det er hårreisende at "eksperter" kan si slik..

Selvsagt er det bedre at man gjør LITT en ingenting...Og 20min jogging er BRA!!! Ikke øk på før s\du har lyst..Blir det for mye ork å trene så gidder man ikke lenge...

Øk når du føler for det, prøv nye aktiviteter når du føler for det,- og ikke tren oftere enn at du GLEDER deg til neste økt..Lukk øyne og ører som sier at 20min trenign ikke er nok..Hallo, det er da MYE mer enn å ikke jogge i det hele tatt..20 min en gagn i mnd er bedre enn ALDRI..Så det så...

Stå på du..Dette blir br :o)

Jeg startet også i det små, og nå trener jeg 50 min 6 dager ik uk...No stress, liksom :o)Men har tatt meg 6 år

Skrevet

Bare pass på at du ikke starter for hardt når du er i dårlig form, da er det lett å få skader.

En kjempefin måte å komme i bedre form på er f. eks. å gå ti min (oppvarming er viktig), jogge ti min, osv. Deretter øker man joggeintervallene etterhvert som formen blir bedre. Da kan du ha en times treningsøkt pr gang.

Det er også viktig å variere treninga for å unngå belastningsskader og for å trene andre muskelgrupper.

Jeg har bestandig trent, men har vært dårlig med det siden jeg ble alenemor. Prøver å være aktiv med 2 åringen og vurderer å kjøpe en joggevogn, men her jeg bor er det bare bratte bakker - og der er ikke formen min nå hehe..

Skrevet

Selvfølgelig er det vits. Du får i gang blodsirkulasjon og du får opp pulsen og du svetter. I lengden vil du kanskje bli motivert til å løpe lengre og oftere.

Man må jo begynne en plass og klarer man ikke mer enn 20 minutt så klarer man ikke mer. Man skal heller ikke presse seg for hardt hvis man ikke er i form til det. I starten er effekten størst, etterhvert vil effekten stabilisere seg og du føler at du kanskje vil gi mer for å føle at du har trent.

All trening er god trening (nesten ihvertfall )

Skrevet

Takk for svar!

jeg har, som du nevner, hørt at man må trene i 30 min for at det skal ha noe betydning.

Godt å høre at det er feil, i alle fall når jeg er på mitt nivå!

Skal pørve å jogge annen hver dag, så prøve å begynne med styrketrening når jeg får lyst :)

HI

Skrevet

Syntes du er fantastisk flink som klarer å jobbe i 20 minutter etter å ikke ha trent på 5 år.

Alle trening er bedre en ingen trening! Regner med at 20 minutter tilsvarer rundt 4 km og det er kjempefint.

Selv er jeg antageligvis norges dårligste rulleskiløper om dagen, men jeg nyter det.

Skrevet

hehe, ja rulleski skal ikke JEG begi meg ut på! du er tøff.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...