Donna73 Skrevet 29. april 2009 #2 Skrevet 29. april 2009 Har en gutt på samme alder. Han kan ikke legge så mange biter enda. De helt enkle trepuslespillene hvor det er skjært ut biter klarer han å legge, men vanlig puslespill m/ f.eks 9 brikker trenger han litt hjelp til, i alle fall de første bitene. Har kjøpt noen med 15 brikker (står på esken at de er fra 3 år og oppover) og de elsker han, men forutsetningen er at vi gjør det sammen med han, og han trenger mye hjelp. Han skjønner ikke at rette kanter passer sammen med rette kanter enda. Det er kjempestor forskjell på barn og når de vil mestre dette. Jeg ville ikke forventet noe av barnet mitt. Start med få brikker og la barnet få prøve det samme puslespillet mange ganger. Da vil de til slutt huske hvor brikkene skal være og de opplever mestringsfølelse. Lykke til med pusling!
Honningmelon Skrevet 29. april 2009 #3 Skrevet 29. april 2009 Det er så forskjellig fra barn til barn, at jeg syns ikke du skal forvente noen ting. Det kommer jo ann på hvor interessert barnet ditt er i puslespill også. Jenta mi på snart 2,5 år har et Ole Brumm puslespill på 9 brikker som hun trenger hjelp med å pusle. Hun pusler noe selv, men klarer ikke hele alene. Hun begynner å skjønne hvordan puslespill fungerer, og da løsner det av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #4 Skrevet 29. april 2009 Dette er veldig individuelt og kommer litt ann på erfaring og interesse blant annet. Jeg har en som elsker å pusle og klarer nesten 4 års puslespill alene. Dvs. 20 biter. Er snart 2,5 år:-)
Yo&La+spire Skrevet 30. april 2009 #5 Skrevet 30. april 2009 Det kommer helt ann på interessen til barnet og hvor mye det har puslet før. Jenta er nettopp fylt to år og pusler lett 25 brikker (4 år +) alene. Men hun er kjempeglad i å pusle og gjør det hver dag. Første hun spør etter om morgenen:) Vist barnet ikke har puslet så mye før så ville eg begynt med 6-9 brikker. Det har mye å si hvilken størrelse det er på brikkene, og hva motivet er også da...
Anonym bruker Skrevet 30. april 2009 #6 Skrevet 30. april 2009 Hvor mange brikker de klarer kommer jo an på hvor mye trening de har i å pusle puslespill. Jeg har ei jente på to år og åtte måneder som legger puslespill med 28 brikker. Men hun har puslet mye. Og det dreier seg om puslespill som hun har puslet en god del og kjenner. Men puslespill med ni biter som det riktignok står fra tre år på, er altfor kjedelige for henne. Hun bruker et par minutter på dem og er ferdig.
entil :) Skrevet 1. mai 2009 #7 Skrevet 1. mai 2009 Her går det mer på tålmodigheten enn hva hun egentlig klarer (hun er 2 år og 8 mnd). Hun kan fint pusle et puslespill med 20-30 biter, dersom det skal legges i en plate, men det er ofte hun går lei når hun er halvveis.... Dersom puslespillet er uten plate klarer hun i alle fall 12 biter (har ikke prøvd mer enn det). Datteren vår har litt "maur i rompa" og er ikke så glad i stille sittende aktiviteter. Puslespill er det eneste som i såfall er aktuelt, men det kommer an på humøret og "settingen" om det blir puslet 2 eller 30 biter for å si det sånn.....
Gjest Lilac3 Skrevet 4. mai 2009 #8 Skrevet 4. mai 2009 Her er poden 2 år og 3 mnd. Han legger puslespill med over 10 brikker alene, på en plate, vi har ikke prøvd uten. I forhold til hva ungene klarer, kommer det nok ann på hvor ofte de gjør det, og på interessen. Øvelse gjør mester, gjelder jo alt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå