Gå til innhold

Opptjening av foreldrepenger/bytte jobb...

Anbefalte innlegg

Min samboer og jeg prøver å få barn, og jeg skal nå muligens bytte arbeidsplass. Jeg har i den forbindelse et spørsmål angående opptjening av foreldrepenger, i tilfelle vi skulle være så heldige å bli gravide iløpet av året.

Slik er situasjonen:

Jeg har arbeidet sammenhengende i en barnehage siden august 2007. Nå har jeg fått tilbud om jobb i en annen barnehage, hvor kontrakten gjelder fra 1.august 2009. Min plan er da å si opp min nåværende stilling innen 1.juni, slik at jeg slutter 30.juni og får hele juli fri. Men, det vil da bety at jeg er "arbeidsløs" i juli. Har dette noe å si for opptjeningen av foreldrepengene? Hvordan da evt? Jeg har prøvd å lese på nav.no sine sider, men synes dette var litt vanskelig å tolke.

Jeg har fire uker ferie tilgode, men er ikke garantert å få disse slik jeg ønsker i juli. Mulig jeg må dele opp ukene osv for å få kabalen til å gå opp på jobb. Men, dersom jeg skal bytte jobb, så er det veldig deilig å kunne ha sammenhengende fri i fire uker før man skal begynne et nytt sted. Ønsker ikke å bekymre meg om jeg mister retten til foreldrepenger osv hvis jeg plutselig blir gravid. Så hvis det går bra at jeg slutter i jobben min 30.juni og begynner i ny 1.august, så gjør jeg det. Hvis ikke må jeg jo bare bite tenna sammen og ta den ferien jeg får tildelt.

Fortsetter under...

Nei all tellingen begyner ikke på nytt. Det er om du f.eks bare har akkurat jobbet 6 mnd og det viser seg at du har mer enn 14 dager mellom vaktene teller det ikke som hel mnd.

Siden du har jobbet så mye har ikke den 1.ne mnd noen betydning. Du har uansett jobbet mer enn6 av de 10 siste mnd.

dette lurer jeg også litt på, så jeg må spørre jeg også :) Hva mener du med at dersom man akkurat har jobbet 6 mnd. og har mer enn 14 dager mellom vaktene? jeg trodde det var i forhold til sykepenger dersom man blir syk eller ikke kan jobbe man mister retten dersom man har ventet over 14 dager mellom vaktene.. og at man da må bruke 4 uker igjen for å opptjene krav til sykepenger... trodde ikke det hadde noe å si ifh til foreldrepenger... forresten.. dersom man tar en mnd. fri mellom to jobber, vil denne lønningsløse måneden trekke ned fødselspengene?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...