Gå til innhold

Bjarne Håkon Hanssen har svart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg fått brev fra Det Kongelige Helse- og Omsorgsdepartementet, 3 sider med signatur fra Hanssen selv. Han skriver:

Jeg viser til henvendelsen 25. mars 2009 fra deg og andre mødre, der dere peker på et behov for bedre offentlig informasjon om morsmelkerstatning og flaskemating.

Jeg er enig i at det er viktig at helsepersonell kan gi veiledning om riktig bruk av morsmelkerstatning. Det understrekes også i dokumenter som helsemyndighetene arbeider ut fra. I WHO/ UNICEFs Mor-barnvennlige initiativ ble det i 2006 føyet til følgende setning om krav til opplæring av helsepersonell på føde/ barselavdelinger: "Opplæringen skal goså omfatte hvordan man kan veilede og støtte mødre som ikke ammer" (pkt 2)

I initiativet Ammekyndig helsestasjon er følgende et kriterium: "Mødre som ammer delvis eller gir tillegg, skal få støtte og veiledning slik at spedbarnet sikres en god ernæring. Ved bruk av morsmelkerstatning skal helsestasjonen veilede i riktig bruk av smokk og flasker." (Pkt 6) (www.rikshospitalet.no/ammesenteret)

I Helsedirektoratets materiell gid det informasjon om morsmelkerstatninger i følgende hefter:

- anbefalinger for spedbarnsernæring - til helsepersonell

- mat for spedbarn

- hvordan du ammer ditt barn - til nybakte mødre

I tillegg er det informasjon om morsmelkerstatning på flere av Helsedirektoratets nettsider, samt på www.matportalen.no og www.mattilsynet.no. I henhold til § 22 i forskrift om morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger skal informasjonmateriell bla inneholde informasjon om riktig bruk av morsmelkerstatning, samt informasjon om helsefaren ved feil bruk av produktene, inkludert tilberedning, bruk og matemetoder. Mattilsynet har ansvar for å veilede om hygiene og renhold ved tilberedning av morsmelkerstatning. Det vises til Mattilsynet sine oppdaterte råd for trygg tilbereding, www.matportalen.no og på www.mattilsynet.no. Mattilsynet vil arbeide videre med å bedre tilgjengeligheten til denne informasjonen.

Det er produsentetns ansvar å vurdere Mattilsynets informasjon og deretter gi forbrukeren en bruksanvisning som er riktig for deres produkt. Produsentetns kunnskap om råvarer og sammensetning av egne produkter kan innebære avvik fra rådene fra Mattilsynet. Forbrukeren anbefales derfor å følge bruksanvisningen på pakken nøye. Bruksanvisningen skal være utformet slik at produktet er helsemessig trygt og ernæringsmessig tilfredsstillende når det inntas.

I følge WHOs internasjonale kode for markedsføring av morsmelkerstatning er det helsepersonell, og ikke barnematindustrien, som har ansvaret for å informere foreldre om riktig bruk av morsmelkerstatning. Barnematindustrien har imidlertid ansvaret for å gi god veiledning om brun av sitt konkrete produkt, mens helepersonell skal gi individuell veiledning.

Mattilsynet vil ved hver oppdatering av råd og anberfalinger gjøre en ny vurdering av om bestemmelsene som er gitt i forskriften er godt nok ivaretatt. Mattilsynet vil informere helsestasjonene om de oppdaterte rådene for trygg tilbereding, oppbevaring og håndtering av morsmelkerstatning.

Mange kvinner opplever ammeproblemer som kunne vært forebygget eller løst ved kvalifisert hjelp. En rekke ledd i helsetjenesten har som oppgave å ivareta amming: svangerskapsomsorgen, føde-/ barselavdelinger, helsestasjoner, allmenleger, neonatalavdelinger og barneavdelinger. Alle disse leddene skal også være behjelpelige dersom ammingen ikke fungerer.

Helsedirektoratet gir ut informasjonsmateriell til helseperonell/ helsestasjoner, formidler informasjon til helstasjonene via reionale kurs eller fulkeskurs i temaer som spedbarnsernæring og gir i samarbeid med Mattilsynet ut nyhetsbrevet "småfakta" til helsepersonell. Våren 2009 ble det avsluttet en ny serie med 3-dagers fylkesvise kurs for alle landets helsestasjoner. Disse kursene ble gjennomført som et samarbeid mellom Helsedirektoratet og Nasjonalt kompetansesenter for amming, og tema var bant annet amming og ulike utfordringer med amming.

I Handlingsplan for bedre kosthold i befolkningen (2007 - 2011) Oppskrift for et sunnere kosthold er sped- og småbarnsernæring omtalt gjennom et eget innsatsområde. Både økt amming og å legge til rette for et godt kosthold for sped- og småbarn er blant delmålene. Det er også et delmål å "styrke veiledningen om amming, kosthold, mat og måltider til sped- og småbarnsforeldre." Flere tiltak gjelder informasjonsarbeid og kompetanseoppbygging i forhold til dette innsatsområdet. Gjennom oppfølgingen av disse tiltakeve vil de ulike sidene av sped- og småbarnsernæring gid oppmerksomhet.

Med Vennlig Hilsen

Bjarne Håkon Hanssen

(signert)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det bare meg, eller er dette bare god saksing og svada?

Legger meg skuffet på sofaen og venter på svineinfluensaen i stedet.

Skrevet

Dette var vel dessverre som forventet ja... Men, vi lar oss da ikke bli oversett så lett! Etter å ha lest svaret noen ganger, så synes jeg det virker som det er Mattilsynet vi bør sette inn all vår skyts i mot. Noen veldig konkrete spørsmål bør gå annsvalig person der.

-Hvorfor er deres informasjon om riktig tilberedning så vanskelig og finne og ikke tilgjengelig for brukerene på helsestasjonene? (oppfordring om brosjyre!)

-Hvorfor sier de ingenting om avviket på deres egen annbefalte tilberedningstemperatur og produsentene sin tilberedningstemperatur? Hvilken temperatur skal vi velge og hvorfor? (Hensyn til bakterier/bevaring av næringstoffer)

Brevet til helseministeren er allerede sendt dit, i ett oppfølgingsbrev til Mattilsynet kan svaret til helseministeren være vedlegg. Slik jeg tolker det legger han annsvaret på dem. Og i følge ham så arbeider Mattilsynet allerede med å gjøre sin informasjon mer tilgjengelig - Dette må vi jo følge opp!

Skrevet

Enig med deg! Måtte lese brevet MANGE ganger før jeg forsto hva som egentlig sto her - slik jeg tolker det er han enig i at det er viktig at helsevesenet kan gi oss god hjelp, før han peker på hvem som har ansvar for hva. Noe mer har han nok ikke anledning til å gjøre heller. Jeg syns svaret hans illustrerer at det er mange kokker og mye søl her, det at mange forskjellige har ansvar gjør at det blir enda mer viktig med EN brosjyre der alt står. Jeg mener at vi i det videre arbeidet må henvende oss til BÅDE mattilsynet og helsedirektoratet. (Sistnevnte har også fått en forespørsel rettet direkte mot seg, så her avventer jeg til RImestad har svart.)

Nå er det jo ikke vanlig at de som får brevet som kopi svarer, derfor må vi, som du skriver, skrive et nytt et. Og som du skriver må vi ha helt konkrete spørsmål, slik at vi ungår svadasvar. Jeg er bla opptatt av om myndighetene er fornøyde med informasjonen som gis i dag, og mener den er i tråd med gjeldende avtaler og direktiver. Jeg vil også gjerne vite hvor mye det vil koste å trykke opp informasjon, og hvis det ikke anses som en stor utgift - hvorfor man lar være å trykke opp informasjon.

Skulle ønske jeg hadde en brevet på mail, så kunne jeg sende mailer med vedlegg i stedet for å styre med å skrive ut og sende snailmail. Uansett ser jeg at departementet har sendt kopi til Helsedirektoratet og Mattilsynet.

Skrevet

Jeg skjønte ingenting jeg. Nå hadde jeg også bare 29 poeng da jeg gikk ut fra ungdomsskolen. Det forklarer kanskje endel. Drit i at jeg har master liksom. Det kan alle få...

Skrevet

Nå har jeg bare skumlest gjennom brevet en gang (mens jeg holdt på å legge flisa hehe), men det var nok til å kunne fastslå at dette var et typisk politiker-svar, der han elegant vrir seg unna vår oppfordring ved å liste opp alt det de allerede HAR gjort med denne saken. Ja, greit nok det, at d ligger litt info her og litt info der, laaaangt inne i tilsyns- og departementers nettsider- men det er jo ikke allment TILGJENGELIG!! Selv har jeg f.eks aldri hørt om at jeg kunne finne info om flaskemelk på Mattilsynets sider, og jeg anser meg for å være en over gj.snittet oppvakt og interessert flaskemamma, sammenlignet med mange andre (vi dibbere er jo gjerne det da;)

Det virker som at d er Mattilsynet som er den "utøvende makt" her, så da er det vel best å kjøre på dem videre framover ja.

Og MAKAN til oppramsing og usammenhengende avsnitt, virker som om d er en god del copy paste inne i bildet. Litt skuffende, men men.

Skrevet

Nei, på INGEN måte lett å finne fram til...Når din nyfødte baby hyler av sult, og du kjapt må sette deg inn i dette m MME, så er det vel heller tvilsomt at du hadde brukt flere timer på å navigere deg fram til de rette sidene på Matportalen/ Mattilsynet, oppløst i barseltårer og med et søvnunderskudd som ikke likner grisen (litt satt på spissen men;) Sammenliknet med de sikkert 100 brosjyrene jeg fikk stappet ned i stellebagen fra både barselavd. og HS om amming, så blir det LITT vanskeligere å finne info om MME ja..

Skrevet

Finns det informasjon om flaskemating i "hvordan du ammer ditt barn"?

Har lest brevet mange ganger nå. Makan til svada!

Hva gjør vi videre nå?

Gir opp eller presser på mer?

Skrevet

Gir opp? Er du gal? Jeg foreslår at vi bruker den gamle tråden til å skrive hva vi gjør etterhvert. Men jeg har ialle fall tenkt å mail Hanssen og takke høflig for svar, skrive en kort kommentar alla selv om helsemyndighetene legger ut informasjon på internettportaler kan man på ingen måte si at informasjonen er tilgjengelig. (Problematisere begrepet tilgjengelighet.)

Så vil jeg spørre

- oppfatter ministeren at norske helsemyndigheters informasjon er god nok?

- Når det nå er slik at mange mødre oppfatter informasjonen som mangelfull og for lite tilgjengelig - hva forslår ministeren at vi skal gjøre videre?

Dette gjør jeg uten å be dere signere på nytt, jeg tar rett og slett for gitt at jeg kan bruke de samme signaturene...

I tillegg sender jeg svaret fra Hanssen på mail til dere, slik at dere har referansenummeret dersom dere vil kontakte departementet eller andre.

• 4 uker senere...
Skrevet

Ha! Nå fant jeg ut noe interresant.... Jeg synes jo det virker som om Helseministeren i sitt brev legger ansvaret over på Mattilsynet. Gjett hvem som har det administrative ansvaret for Mattilsynet?.... Landbruksministeren! Jeg sender sporenstreks brevet vårt til ham også.

Endret litt i et avsnitt for å legge fokus på Mattilsynet:

"Mattilsynet forvalter Forskrift om morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger. Mattilsynet har også ansvar for å veilede om hygiene og renhold ved tilberedning av morsmelkerstatning. Mattilsynet gir pr i dag ikke ut noe trykket informasjon om morsmelkerstatning og flaskemating. På mattilsynet sine sider på nettet kan man hvis man er veldig flink til å lete finne skrivet ” Råd for trygg tilberedning, oppbevaring og håndtering av morsmelkerstatning” Denne informasjonen er på ingen måte tilfredsstillende og nok tilgjengelig. Helsefaren ved for dårlig renhold av utstyr er ikke godt nok fremhevet, og informasjon om bruk og matemetoder er helt fraværende. Mattilsynet oppfyller med dette ikke Forskrift for morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger og heller ikke WHO-koden."

Jeg la også til i innledningen at vi sender brevet til ham fordi han har det administrative annsvaret for Mattilsynet.

Kopi går til administrerende direktør i mattilsynet Joakim Lystad og Avdelingsdirektør i seksjon for mat- og forbrukerpolitikk, Hege Nygård Wetland (også landbruks- og matdepartementet).

Landbruksministeren har vel ikke så mye å gjøre? Han må vel svare kjapt....

Skrevet

de må opprettes flaskemathjelp på enhver helsestasjon(slik de har for ammende), de må ordnes med brosjyrer man får som startinfo når man får flaskebarn, og så brosjyrer man får på 3 mnd ktr om hva som venter videre ved 4 mnd, 6 mnd osv. og finnes der ikke en ammehjelptelefon? da bør det også komme en flaskemathjelptelefon som man kan bruke utenfor åpningstidene til helsestasjonen! dette bør hr Hanssen ta tak i

hilsen lege med flaskebarn på 4mnd som har vært temmelig frustrert mang en gang!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...