AO3 Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Bilen (Passat stv 2005) har hatt noen rare lyder ved svinging (kun de første svingene etter oppstart) i det siste... Jeg var på verksted med den, og de sier at den lekker olje i servoen?) og at tannstanga må skiftes. Dette er visstnok dyyyyrt... Noen som har erfaring med dette? Hva måtte dere betale? De var usikre på verkstedet om dette kanskje kunne tas på kjøpslovens 5-årsgaranti, at tannstanga egentlig ikke skulle ryke - noen som vet noe om dette?
vildejenta Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Tannstanga skal normalt sett vare lenger enn det ja, så det er vel noe som burde gå på garantien ja.. Men det kommer jo ann på om tannstanga er slitt på grunn av hard kjøring, eller om den rett og slett er knekt og da er det jo en produktfeil.. Tar vel fort 3-4 timer på verksted, og det ligger vel på ca 1000kr timen, pluss delen, aner ikke hva det koster til passat da..
ULriKke73 Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Vet ikke akkurat hvordan det er med tannstang, men reglene er vel slikt at dersom man kan forvente vesentlig lengre levetid på en del enn hva garantien dekker så er det kjøpsloven som gjelder. Vil vel tro at en tannstang skulle vare vesentlig lenger enn 4 år... forutsatt at bilen ikke har gått 200 000 + ) Det pleier å være en deal (i allefall hos Volkswagen forhandlere) at verkstedet tar en del av "regningen", importøren tar en viss andel og muligens en liten egenandel til eier. Var i alle fall slikt det fungerte når vi måtte bytte turbo på en tdi bil hos VW. (I tillegg mente de på verkstedet at vi hadde hatt så mye ekstra bry med denne turboen at de dekket også vår egenandel.... neimen ikke rart at vi aldri kommer til å bytte bilforhandler...hehe... ) ) Vet ikke om svaret hjelper så mye men.... ;o)
AO3 Skrevet 28. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 28. april 2009 Jo, svaret ditt hjalp mye, særlig med tanke på at vi har trøbbel med turboen også for tiden...! Vi har i alle fall ikke kjørt bilen hardt, vi har hatt den i trekvart år nå. Tror jeg får forsøke å få verkstedet til å ta det på kjøpsloven. De skulle sjekke det opp i morgen. Delen koster 6000-10 000 tror jeg, pluss skifting, så det blir jo ganske heftig hvis vi må betale alt...
en-to-tre Skrevet 28. april 2009 #6 Skrevet 28. april 2009 Heisann! Vi hadde en bil som tannstanga røyk på, fikk beskjed på verkstedet om at det ville bli deler og reparasjon for 10-15000 kr(dette er noen år siden). Sjekka med et bilopphuggeri i Namsos(som noen av de DDE karene driver), fikk brukt, bra tannstang for 2500 kr, og en kompis gjorde jobben for meg gratis:) Sjekk med bilopphuggeri rundt omkring, lykke til!
en-to-tre Skrevet 28. april 2009 #7 Skrevet 28. april 2009 Du må forresten også medberegne forstillingskontroll etterpå!
AO3 Skrevet 28. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 28. april 2009 Takk for svar, alle sammen! Tar de forstillingskontroll på verkstedet også? Er helt idiot når det gjelder bil, jeg... Jeg har googlet litt, og skal prøve knallhardt å få dette på 5-årsgarantien i kjøpsloven. På samme verksted fikk vi annet på kjøpsloven før jul, så kanskje det går... De er i alle fall veldig greie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå