Gjest noebekymret Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Skjønner ikke helt dette her. Ser at folk snakker om Prevenar, men i brosjyre jeg har fått er det snakk om en 5-komponent vaksine, ikke 6-komponent. Altså difteri, stivkrampe, kikhoste, poliomyelitt og HIB-infeksjon. Hvor kommer Prevenar inn i bildet? Og hvor gammel og hvor utprøvd er egentlig HIB? Jeg kan ikke huske førstemann fikk den (født 2003), men den ble inført i 1992 er det så?? Jeg er positiv til vaksiner, men ønsker ikke at mine barn skal være prøvekaniner. For meg er det viktig at en vaksine er godt utprøvd og at første generasjon vaksinerte i det minste er godt voksne per i dag, så man med sikkerhet vet om eventuelle senvirkninger. Bør jeg da ta 4-komponent hvor HIB ikke er med?
Fire småtroll Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 De får to vaksiner på samme dag, en i hvert lår. Den ene heter DTP-polio+hib og er mot difteri, tetanus,kikhoste,polio og hemophilius. Denne har eksistert i alle år så vidt jeg vet, alle mine fire barn har fått den (eldste er 8 år) Den nye heter PVK (pneumokokk konjugat), den er mot bl.a hjernehinnebetennelse, men også noen typer halsbetennelse, lungebetennelse og ørebetennelse. Denne er ny i Norge, men vaksinen i seg selv er ikke ny, så den er godt utprøvd i andre land. Bl.a har den vært i bruk i 20 år i Sverige og i mange år i USA. Vet ikke om dette svarte på spørsmålene dine, men dette er den informasjonen jeg har fått på helsestasjonen. Vi skal ha disse vaksinene om to uker på jenta vår..
Fire småtroll Skrevet 28. april 2009 #3 Skrevet 28. april 2009 Sønnen min som er født i 2004 fikk ihvertfall Hib, har helsekortet hans her... Den ble satt sammen med DTP og polio, tre ganger i løpet av første leveår.
Gjest noebekymret Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Jeg fant svar på det jeg lurte på her: http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/aktuelt.asp?parent=3&flag=1&id=323 Ungen skal definitivt IKKE få Prevenar (Pneumokokk)- vaksinen! Hvor finner jeg forøvrig info om at den har vært brukt i 20 år i Sverige?
Gjest Skrevet 28. april 2009 #5 Skrevet 28. april 2009 http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=3171 For barn født etter 1998 er det dette som settes ved 3, 5 og 7 mnd. Sprøyten i ene låret er Difteri-tetanus-kikhoste (DTP) Poliomyelitt (P) Haemophilus influenzae type b (Hib) (Ble innført 1992 så er godt utprøvd) Den i andre låret er: Pneumokokkinfeksjon (Pneumo) denne heter Prevenar Hib og prevenar beskytter ikke mot det samme (selv om det det vaksineres mot kan forårsake hjernehinnebetennelse/meningitt.) Anbefaler deg også å søke og lese på folkehelseinstituttet sine sider og lese om begge. Hib-vaksinen var også med i det gamle vaksinasjonsprogrammet, og din sønn født i 2003 er under det nye (hvor hib også er med) så med mindre du valgte den bort har han nok fått den han også. Håper det var til hjelp
Gjest Skrevet 28. april 2009 #6 Skrevet 28. april 2009 Se på datoen for siden der, den er fra 2005. Dersom den hadde gitt dødelige bivirkninger hadde den nok ikke fremdeles vært i bruk. På 4 år vil man kunne ha sett såpass med bivirkninger at man ville se om den var dødelig!
Gjest noebekymret Skrevet 28. april 2009 #7 Skrevet 28. april 2009 Tusen takk. Da har jeg fått oversikten her. Jeg har tidligere tatt et prinsippielt standpunkt at mine barn ikke skal være forsøkskaniner for nye vaksiner, uansett hva vaksinen måtte være mot, eller prognoser i forhold til bivirkninger osv. Jeg kommer derfor til å droppe Prevenar-vaksinen, da jeg føler den er alt for ny. (Jeg har tidligere lest her inne at den har vært brukt i Sverie i over 20 år, og tenkt at da er den grei, men det er faktisk bullshit.).
Gjest noebekymret Skrevet 28. april 2009 #8 Skrevet 28. april 2009 Det har du nok rett i... men likevel ønsker jeg ikke at mitt barn skal være prøvekanin for noen vaksine.
Gjest Skrevet 28. april 2009 #9 Skrevet 28. april 2009 Her er bivirkningsrapporten fra statens legemiddelverk for 2007, som du ser er ingen dødsfall registrert. Du kan sikkert ringe dem eller folkehelseinstituttet og spørre om det i det heletatt er registrert dødsfall som følge av prevenar-vaksine i norge. De har helt sikkert forståelse for at folk er bekymret for dette. Jeg fikk også ekstra info fra helsesøster rundt hjernehinnebetennelse-vaksinen (hib+prevenar) og mmr-vaksinen.
Gjest Skrevet 28. april 2009 #10 Skrevet 28. april 2009 lenke: www.relis.no/Portals/0/Web/Filer/Bivirkninger2007.pdf
Gjest Skrevet 28. april 2009 #11 Skrevet 28. april 2009 Vi har valgt bort Prevenar, av to årsaker; Prevenar er ikke bare ny i Norge, men også på verdensbabsis. Den har vel snart 8 års fartstid i USA dersom jeg ikke husker helt feil (noe som selvfølgelig er mulig at jeg gjør) Vi ønsker en vaksine som har vært kjent over lengre tid, fordi bivirkninger ikke bare kommer de første årene, men kan komme etter feks 20 år også. Den andre grunnen er at det ikke er forsket på hvordan denne vaksinen kan påvirke fertilitet. Noe som jo er ganske relevant mener nå jeg, og jeg har vitterlig store planer om å bli bestemor en vakker dag, langt inn i fremtiden;) De andre vaksinene finner jeg godt nok dokumenterte, så langt jeg har lest, og vi har da ikke valgt bort noen av dem.
Gjest Skrevet 28. april 2009 #12 Skrevet 28. april 2009 Husk at den er 9 år gammel (godkjent i 2000), og før det vært igjennom mange tester. Her er fra svenske legemiddelverket: http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Monografier-varderingar/Humanlakemedel-/Prevenar/ Tolv dödsfall (fem plötslig spädbarnsdöd och sju övriga dödsfall) inträffade bland barn vaccinerade med Prevenar mot 21 i kontrollvaccingruppen (åtta plötslig spädbarnsdöd och 12 övriga dödsfall). Övriga dödsfall inkluderade orsaker som drunkning, olyckor och mord. Inget av dödsfallen bedömdes vara relaterade till vaccinationen. Dette er da fra utprøvingen av vaksinen hvor færre barn døde i den vaksinerte gruppen enn i kontrollgruppen, og ingen av dødsfallene kunne knyttes til vaksinen. Skal ikke prøve å overtale deg, men etterhvert som jeg leser finner jeg fler og fler sikre kilder som sier den er trygg og bare den ene som jeg ikke kan vurdere påliteligheten til som sier den er farlig ... Men forstår hvorfor du tar det standpunktet du gjør.
Gjest noebekymret Skrevet 28. april 2009 #13 Skrevet 28. april 2009 Jeg synes det er forferdelig vanskelig dette her med vaksiner. Man kan vurdere for og imot i det uendelige uten å komme frem til noe vettugt. Det er da man skulle ønske man selv hadde medisinsk utdannelse.... Og har man ikke det, burde man jo i det minste ha tillitt til fagmenn som anbefaler en vaksine. Likevel føler jeg meg usikker.... Hvorfor? Det viser seg jo gang på gang oppigjennom historien, at ikke bare vaksiner, men også medisiner, slår feil i forhold til hva man først trodde... Sånn er det bare. På et gitt tidspunkt vet man ikke mer enn det man gjør, og det virker riktig og sannsynlig det som anbefales. Dessverre kan noe annet vise seg over tid. DERFOR føler jeg det er så uhyre viktig at en vaksine er testet godt ut, før jeg ønsker å påføre mine egne barn den. Det bør ikke bare ha gått 10 eller 20 år, men kanskje 40 eller mer, så jeg kan føle jeg er helt på den sikre siden... Når det gjelder Prevenar er jeg derfor tilbakeholden, og jeg ser nå at jeg også burde ha vært det med HIB den gangen førstemann ble vaksinert. Jeg får forsøke å lese litt mer om den for å vurdere om andremann skal få den eller ikke...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå