Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 28. april 2009 #1 Skrevet 28. april 2009 Jeg har ikke vaksinert min sønn mot noe ennå. Har vært litt usikker i forhold til stivkrampevaksinen, om han skal få den når han blir mer mobil og begynner å gå osv, og bare lurer hva dere andre gjør? Helt praktisk, hva gjør dere om barnet tråkker på en rusten spiker, blir klort av katt eller bitt av hund osv? Satser dere på at det går greit, eller vaksinerer dere da, hvis noe sånt oppstår? (Og akkurat nå er jeg ikke så interessert i å høre om hvor forferdelig det er å ikke vaksinere, nå spør jeg som sagt andre motstandere og skeptikere). Setter pris på seriøse svar!
pusseluskan Skrevet 28. april 2009 #2 Skrevet 28. april 2009 Her inne får du helt sikkert høre at du ikke må finne på å vaksinere ungen din. Sjansen for å utvikle stivkrampe er jo veeeeeldig liten i Norge,men de fleste av oss er glad i å reise til varmere strøk. Får man stivkrampe er dødeligheten 50%.
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 28. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. april 2009 Joda, klart det blir et annet spørsmål om man skal utenlands, men nå tenkte jeg først og fremst på Norge.. Hva de som ikke har vaksinert gjør i slike tilfeller.
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 28. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. april 2009 Joda, klart det blir et annet spørsmål om man skal utenlands, men nå tenkte jeg først og fremst på Norge.. Hva de som ikke har vaksinert gjør i slike tilfeller.
Helseinterressert Skrevet 28. april 2009 #5 Skrevet 28. april 2009 Blåbærmamma, Godt og relevant spørsmål. Først litt bakgrunnstoff: Etter andre verdenskrig sank dødeligheten av stivkrampe kraftig (fra ca 10 pr år) og før stivkrampen ble innført i barnevaksinasjonsprogrammet i 1952 var det 1 til 2 som døde av stivkrampe i året i Norge. I årene 1975 til 2002 var det i gjennomsnitt ca 1,5 tilfeller av stivkrampe hvert år i Norge hvorav 0,074 døde av stivkrampe gjennomsnittlig hvert år. Det er hovesaklig eldre og soldater på slagmarken som rammes av stivkrampe. Under 2. verdenskrig ble det registrert offisielt 12 tilfeller av stivkrampe i USA. Av disse var 4 tilstrekkelig vaksinert. Stivkrampebakterien kan finnes i jordsmonn, gatestøv, luft på operasjonsstuer og som harmløs samboer i tarmen til dyr og mennesker. Det er giften som bakterien produserer under oksygenfrie forhold som kan være farlig. Men under normale forhold vil ikke sykdommen utvikle seg selv om stivkramebakterien tilføres et sår. Halvparten av tilfellene av stivkrampe oppstår ved dype kutt. Resterende tilfeller er eksempelvis mellomørebetennelse, halsbetennelse, blindtarmbetennelse, betennelser i tenner og aborter. Alvorlige bivirkninger som døvhet, allergiske sjokk og hjerneskader er sett etter vaksinen. Varige lammelser er sett og anerkjent som komplikasjon etter stivkrampevaksinen. De engelske myndighetene registrerte 16 dødsfall som følge av anafylaktiske sjokk i perioden 1945-1957 etter vaksinen. Stivkrampe er ikke smittsomt. Flere undersøkelser av ikkevaksinerte har vist at oppimot 95% har nivåer av antistoffer fra naturens side som skulle tilsi beskyttelse. Kilde: "Hva er sannheten om vaksiner ISBN 82-997271-0-3" I USA var det nærmere 30 000 som døde av stivkrampe rundt 1900. Derfra sank tallet gradvis og var nede i 1697 når vaksineringen kom i gang for fullt i 1946. (Vaccination is not immunization). Dette betyr at det må ha vært andre og sterkere faktorer enn vaksiner når det gjelder nedgang i dødelighet av stivkrampe. Altså: Man kan få stivkrampe og dø av dette selv om en er vaksinert Man kan dø av selve vaksinen. Man kan ha antistoffer mot stivkrampe uten å være vaksinert. Stivkrampebakterien kan finnes overalt rundt oss og også i oss. Det skal mye til å få stivkrampe. Jeg ville lagt vekt på skikkelig sårbehandling ved dype kutt/sår. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å vaksinere ved nevnte situasjoner med begrunnelse i ovenforstående. Hva andre velger får være opp til de.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #6 Skrevet 28. april 2009 man forteller legen man går til at barnet ikke er vaksinert og så vurderer denne evnt antibiotika behandling. det er ikke for sent å vaksinere etter at man har stukket seg, blitt bitt etc. det tar en god stund før toxinene utvikler seg. generelt skal det mye til før et barn pådrar seg tentanus smitte av større grad, ved siden av dette skal man være relativt dårlig sirkulert for å få en alvorlig infeksjon. stort sette er det eldre menn som utvikler stivkrampe. ellers finnes stivkrampe hos nyfødte, da er det forårsaket av kutting av navlestreng med urent redskap. et nyfødt barn er veldig sårbart dersom store mengder tetanus bakterier og toxiner passerer en åpen navlestreng. foruten dette er sjansene minimale, de finnes omtrent ikke. Da mitt første barn var lite og jeg vurderte vaksine, var det denne vaksinen jeg tenkte mest på, men dette var en av de vaksinene helsesøster ikke maste med, hun var mere opptatt av kikhoste. dette barnet fikk en stålfjær gjennom fingeren. jeg tok barnet med på legevakt, sa i fra at vi ikke hadde vaksinert. hun svarte at det ikke var noe problem, jeg skulle bare følge med de nærmeste 72. dette var et sår som blødde lite. men hun var langt fra hysterisk av den grunn. det viktigste man skal vite om tetanus er at det kan gi infeksjon dersom såret er relativt dypt med spiss gjenstand, at det blør lite eller at man på annet vis forstår at såret kan ha dårlig o2 tilgang. stort sett går dette veldig bra.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #7 Skrevet 28. april 2009 jeg har alltid hatt dyr, og har lekt med utekatter som fanger og spiser mus og fugler, regner med de har hatt det meste under sine klør, og jeg har ennå ikke fått en enste infeksjon av alle de 1000 katteklorene og bittene jeg har fått.den ene katten vi hadde var langhåret og hadde melkeallergi. innen vi skjønte at det var melken denne ikke tålte måtte den et par runder i badekaret for å få den ren for skitt. og jeg kan forsikre om at den da bet for å "drepe", langt i fra noen koselige leke kloring, ikke da engang fikk jeg infeksjoner. så jeg tror disse enormt skumle dyrebitta er litt oppskrytt. og jeg var sist gang vaksinert for 25 år siden. så neppe mye immunitet fra den vaksina jeg fikk i 10 års alderen.
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 28. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 28. april 2009 Tusen takk for langt og ordentlig svar, med mye nyttig info Helseinteressert! Tror jeg skal skaffe meg den boka. Tror nok ikke det blir noen vaksinering på min sønn nei. Forresten, vet du hvordan man opparbeider antistoffer mot stivkrampe, der hvor det var påvist på uvaksinerte? Det er jo interessant. Har en tro på at naturen ordner mye om man lar den få sjansen. Og om man lar sitt barn få i seg litt jord og basilusker, og ikke lever helt sterilt, så tror jeg de trener opp immunforsvaret. Av egen eraring kan jeg bare tenke på det året jeg var praktikant på gård, hvor vi bla tømte en overfylt møkkakjeller, for ikke å snakke om alt støvet fra møkk man puster inn i fjøset daglig - OG jeg har aldri vært så frisk som da! Året etter begynte jeg å jobbe på en spesialskole, mye spytt og snørr, men fikk ikke noe av det som gikk av sykdommer. Det er jo mange som får en del når de begynner i slike jobber. Mitt immunforsvar var fortsatt på topp. Dette ble langt og litt utenom, men på den annen side kanskje ikke.
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 28. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 28. april 2009 Takk for svar! Og ja, der kan du se, ting er ofte litt opphauset.. Som oftest er det nok kanskje ikke særlig farlig!
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 28. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 28. april 2009 Takk anonym 20.10. Ja, da er det jo bare å følge med om barnet evnt skulle få et kutt, gjerne sjekke det hos lege og ihvertfall stelle det godt, og så være ekstra obs om det oppstår betennelse? Og spesielt hvis såret blør lite. Men selv da er det ikke nødvendig med vaksine. Er det da mulig å ta prøver, og isåfall få påvist disse tetanusbakteriene?
Helseinterressert Skrevet 29. april 2009 #11 Skrevet 29. april 2009 Blåbærmamma, Jeg antar at antistoffer dannes naturlig når vi kommer i kontakt med stivkrampebakterien som jo finnes overalt rundt oss i naturen og kanskje også som en harmløs bakterie i våre kropper. Det er jo kun under spesielle forhold at denne kan bli farlig. Og da kan det jo tenkes at det kan være fornuftig å ha en intakt motstandskraft som ikke er svekket av vaksiner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå