Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #1 Del Skrevet 28. april 2009 Jeg har hatt to normale fødsler, men som har vært veldig traumatiske. Jeg fikk drypp under den første fødselen som ga meg enorme smerter. Sykehuset mente det var overstimulering som ga meg smertene, det kan være, men det føltes som om kroppen ble revet i stykker. Jeg fikk fødselsdepresjon og slet med det i et år etter fødselen. Dette gjorde at jeg var livredd for å føde igjen og ville ha keisersnitt neste gang. Jeg gikk til samtaler på sykehuset, men jeg fikk ikke keisersnitt. Jeg gruet meg veldig for å føde igjen, men var beroliget med at de fleste får en fin fødsel nr 2. Jeg skulle også slippe å få drypp. Jeg var livredd for å få et stort barn til og revne masse, men dagen før fødselen viste vektestimeringen et barn på ca 3800, så det beroliget litt. Men den andre fødselen ble ikke slik jeg hadde håpet. Smertene var mer normale denne gangen, så det er ikke det som plager meg nå, men at det ble stress med å få ut barnet, hodet sto skjevt, de ønsket å sette drypp, men jeg nektet det. Fikk lite informasjon under fødselen selv om jeg hadde skrevet det i ønskebrevet. Barnet kom til slutt ut, det var 4,4 kg og jeg revnet masse. Har i dag problemer med endetarmen pga det. Fødselen plager meg veldig, og jeg er redd for å få fødselsdepresjon igjen. Nå er jeg ikke gravid igjen, men vi har lyst på et tredje barn om en stund. Jeg er livredd for at jeg må føde enda engang. På etterkontrollen mente legen at jeg har hatt to normale fødsler og det er ingen grunn til å gi meg keisersnitt neste gang heller. Jeg ble kjemperedd når hun sa det, jeg føler jeg har 3 gode grunner for å få keisersnitt. Det er pga fødselsangsten, store barn, neste blir sikkert 5 kg, og riften i endetarmen som plager meg fremdeles. Skal jeg føde et barn på kanskje 5 kg neste gang kommer jeg sikkert ikke til å revne mindre. Er det andre som har fått keisersnitt pga store barn eller stor rift ved tidligere fødsler? Eller pga fødselsangst? I så fall ved hvilke sykehus? Jeg tror det er veldig vanskelig å få det på mitt sykehus, men jeg kan gjerne reise langt for å ta keisersnitt neste gang hvis det er det som må til. Jeg skal hvertfall ikke føde igjen... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140022468-to-traumatisk-f%C3%B8dsler-vil-ikke-f%C3%B8de-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #2 Del Skrevet 28. april 2009 Først av alt vil jeg si at jeg synes du burde få ks på ditt grunnlag. Men virkeligheten er desverre slik at det er ikke jeg som bestemmer dette... Jeg er nå i mitt tredje avangerskap og venter mitt andre barn. Jeg får ikke ks uansett fordi jeg har født "normalt" en gang før. Jeg får heller ikke smertestillende, for jeg fikk det ikke forige gang og det "gikk helt greit". I.flg jordmødre og leger ved mitt sykehus. Det at jeg har et svangerskapsavbrudd, delvis grunnet fødselsangst og fysiske komplikasjoner som flge av angsten, og at jeg før jeg ble gravid igjen ble lovet at jeg da skulle få ks er vist ikke med i vurderingen. Det er ikke meningen å være negativ, men jeg kommer ikke til å få flere barn etter dette grunnet at jeg ikke stoler på helsevesenet, og jeg klarer ikke å gå gjennom flere svangerskap med denne angsten og de fysiske påkjenninger angsen medvirker til, og i tillegg være psykisk syk i flere år etter fødsel grunnet ettervirkningene av svangerskap og fødsel. Det er sikkert ikke mange som kan forstå dette, men jeg ønsker meg dette barnet over alt på jord, men jeg hadde ikke blitt gravid om jeg hadde vist at jeg skulle bli sviktet av helsevesenet igjen. Jeg har tross alt et barn å ta meg av fra før, og det er ikke rettferdig at barnet mitt skal lide og ha en syk mor i flere år forde jeg ønsker meg barn. Så en oppmuntring tilslutt: Dersom du hloder til i østlandsområdet eller kan planlegge fødselen din der, så har jeg hørt at ingen blir tvunget til vaginal fødsel ved rikshospitalet.. Kan jo være verdt å sjekke det ut. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140022468-to-traumatisk-f%C3%B8dsler-vil-ikke-f%C3%B8de-igjen/#findComment-140022818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. april 2009 #3 Del Skrevet 28. april 2009 Stakkars deg, det høres nesten ut som det kunne være "mitt" sykehus. Men smertestillende kan vel ingen nekte deg? Det må være ekstra vanskelig siden du ble lovet ks før du ble gravid igjen. Det er jo det jeg ønsker og, for jeg tror ikke jeg tør å bli gravid før jeg vet jeg får ks. Jeg bor på vestlandet, så det er jo litt langt, men om det er eneste mulighet så reiser jeg dit. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140022468-to-traumatisk-f%C3%B8dsler-vil-ikke-f%C3%B8de-igjen/#findComment-140023379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 28. april 2009 #4 Del Skrevet 28. april 2009 Det er jo slik at kvinnen ikke selv kan bestemme om hun skal få ks (noe jeg synes er bra), men kvinnens meninger skal vektlegges sterkt. Enkelte sykehus ser ut til å vektlegge kvinnens meninger i mindre grad enn andre sykehus, og med tanke på hvor du bor, har jeg en følelse av at jeg vet hvilket sykehus du tilhører... Men en rett som vi som pasienter har, er retten til fritt sykehusvalg! Jeg er ikke gravid nå, men her er min plan for neste graviditet: Få samtale med sykehuset tidlig i svangerskapet, og be om elektivt ks - hvis jeg ikke får det, eller de tenker å trenere avgjørelsen til svært langt ut i svangerskapet, drar jeg rett og slett videre til neste sykehus. Jeg tror jeg kommer til å be om fødselsangstsamtaler underveis i svangerskapet, kanskje klarer jeg å finne motet til å føde vaginalt, men det MÅ være med utgangspunkt i at jeg FÅR ks hvis jeg ikke makter. Jeg skal også ha løftet om ks skriftlig (på helsekortet) i tilfelle noe skulle skje lenge før termin. Dette er i alle fall en plan jeg kan leve med. Det vil være stress å dra fra sykehus til sykehus, men jeg tviler på at det blir nødvendig å dra til mer enn to sykehus, i alle fall siden jeg har en vanskelig fødsel bak meg. Jeg skjønner godt at du er redd, og angsten din må tas på alvor. Jeg sier ikke at ks automatisk er løsningen, men det viktige er at du føler deg komfortabel med planen for hvordan fødselen skal foregå. Hvis du ikke føler at de tar deg på alvor på sykehuset du tilhører nå, er det ikke noe som stopper deg fra å dra til noen andre. Ut fra det jeg har lest, er store rifter ved tidligere svangerskap ved mange sykehus god nok grunn til ks neste gang hvis kvinnen selv ønsker det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140022468-to-traumatisk-f%C3%B8dsler-vil-ikke-f%C3%B8de-igjen/#findComment-140024719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #5 Del Skrevet 7. mai 2009 Finnes det virkelig fødeavdelinger som ikke gir smertestillende hvis du ber om det?? Bare fordi det gikk bra uten forrige gang?? Å hjelpes, det høres helt forferdelig ut!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140022468-to-traumatisk-f%C3%B8dsler-vil-ikke-f%C3%B8de-igjen/#findComment-140069431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #6 Del Skrevet 21. juni 2009 Utfra det du forteller om dine erfaringer, tenkte jeg at kanskje du bor i Bergen. Jeg leste en gang (sannsynligvis i løpet av det siste året) at Haukeland sykehus har en svært lav keisersnitt-rate, som de er bestemt om å holde nede med alle mulige midler. Og at det er mange fortvilte kvinner. I samme artikkel sto det at en løsning for mange av de som VIL ha keisersnitt, er Voss sykehus. Voss sykehus var, iflg. denne artikkelen, mye mer positiv til keisersnitt og i tillegg glade for de inntektene som disse gir. Masse lykke til, hva du enn velger som løsning. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140022468-to-traumatisk-f%C3%B8dsler-vil-ikke-f%C3%B8de-igjen/#findComment-140287345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2009 #7 Del Skrevet 21. juni 2009 huff høres ikke bra ut, jeg har selv født ei jente på 5 kilo det gikke greit ,men revnet ikke mye,men siden du har gjort det så mye fra før så er vell sjansen stor desverre, jeg skal til samtale på sykehuste ,men får ikke innvilget keisersnitt selv om barnet kan ventes å vøre mer enn 5 kilo, synes du skal bli hørt, det å ha problemer med endetasrmen kan tenkes å være forferdelig,det er et stort problem,så hvorfor kan ikke du få ks når dem med angst får det uten å nøle, lykke til, Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140022468-to-traumatisk-f%C3%B8dsler-vil-ikke-f%C3%B8de-igjen/#findComment-140288638 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2009 #8 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg fikk just innvilget ks i kristiansand pga tidligere fødselsopplevelse. Jeg hadde nok ikke heller en veeeldig tøff fødsel i forhold til hva enkelte opplever. Men det var traumatisk for meg og det endte i hasteks. Det var ingen problem å få ks denne gangen, fikk igrunn velge selv. Selvsagt sa jo jormora hun håpte jeg ville ombestemme meg og hvis jeg gjorde det skulle de gjøre alt for at jeg skulle få en fin opplevelse. Du kan nok trygt bli gravid igjen, det er veldig forskjell fra sykehus til sykehus så med dine tidligere opplevelser får du det helt sikkert. Dessuten har du loven på din side, du kan faktisk ikke tvinges til å føde vaginalt. Men tro meg de lar deg virkelig tro at du ikke har noe valg enkelte plasser. Jeg har og hørt at voss er greie på ks hvis du bor i bergen er jo det ingen sak. Bor du i stavanger er det jo bare 3 timer til kr sand så da kan du velge å føde der. Ikke la angsten din hindre deg i få flere barn:-) Hvis du står på ditt og ikke lar deg overtale så får du ks. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140022468-to-traumatisk-f%C3%B8dsler-vil-ikke-f%C3%B8de-igjen/#findComment-140295264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 23. juni 2009 #9 Del Skrevet 23. juni 2009 Anonym: Man har *ikke* loven på sin side, det er *legens* avgjørelse om man får keisersnitt eller ikke, men kvinnens mening skal bli hørt og bli vektlagt tungt. Man kan ikke tvinge legen til å bevilge et keisersnitt - men man kan benytte seg av retten til fritt sykehusvalg om nødvendig! Dermed vil det ordne seg til slutt, hvis man virkelig ønsker det selv. Men jeg istemmer med deg i at dette skal nok gå, det gjelder - som du sier - å stå på sitt hvis man er overbevist om at et planlagt ks er det eneste riktige. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140022468-to-traumatisk-f%C3%B8dsler-vil-ikke-f%C3%B8de-igjen/#findComment-140296953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå