Gå til innhold

Noen råd, kanskje??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Synes det er fælt å se at så mange sliter. Og jeg vet godt hva dere snakker om. Jeg har vært der selv for noen år tilbake. Utrolig nok har jeg ikke hatt så store tilbakefall og har kommet meg veldig godt ut av det synes jeg. Depresjon kan skyldes så utrolig mye, og det oppleves veldig forskjellig fra person til person.

Jeg har her skrevet ned noen generelle tips til dere, som jeg håper kan hjelpe. Selv om det ikke føles riktig og vanskelig ut for mange, er jeg i alle fall kjempe fornøyd hvis det kan hjelpe minst en av dere.

Lykke til videre alle sammen uansett, og ta godt vare på deg selv!

1) Du er akkurat like mye verdt som alle andre!

Selv om du føler deg langt nede, at du kanskje ikke klarer det du tror ”folk” forventer av deg, eller det du forventer av deg selv, om du føler deg mislykket eller verdiløs. Så glem det! Hva så om du gjør feil? Det gjør vi alle! De flinkeste legene, politikerne, ja til og med kongen har gjort og gjør feil av og til. Det betyr bare at vi er menneskelige. Du er like god som alle andre! Du er like flink som alle andre! Og du både er og kommer til å være god nok akkurat som den du er! Ikke la noen få lov til å fortelle deg noe annet!

2) Ta kontroll over tankene dine!

Heldigvis er det ingen andre som bestemmer hva vi skal tenke og hva vi skal føle. Men når det er sagt, så er det en person som kan ta fullstendig kontroll på tankene dine, og bestemme hvilke tanker som godtas og ikke godtas. Det er deg selv! I ditt hode er det du som er sjefen! Det er du som har kontrollen. Og dersom du føler at du ikke har kontroll, så gå inn og grip den, for det kan du!

3) Du er unik!

At du er unik betyr at i denne verden vi lever i, finnes det ingen andre som er akkurat lik deg! Som tenker det samme som deg, som ser ut som deg, og som virkelig er deg! Det er kun du! Du trenger ikke være best i noen ting, og du trenger ikke bevise noe for noen, utenom deg selv. Senk litt på kravene til deg selv, for du er god nok som du er! Det finnes ingen på denne planeten som kan erstatte akkurat deg! Derfor har du all grunn til å være kjempe stolt av å være akkurat deg!

4) Gjør ting du liker!

Det hjelper nesten alltid å oppsøke folk man trives sammen med, eller å gjøre noe man virkelig liker. Selv når man helst ikke har lyst til noe, så hjelper det å komme seg ut litt. Det er mulig det ikke forandrer alt med engang, men det kan i alle fall gi et lite pusterom og avbrekk fra en slitsom tilværelse. Det er verdt et forsøk.;)

5) Ta vare på deg selv!

I denne tiden er det spesielt viktig å lytte til seg selv, og kroppens signaler. Er du trøtt og sliten, så ta deg fri til å få sove litt eller slappe av litt. Benytt den tiden du har tilgjengelig, enten det er tidlig eller sent. Pass også på å få kvalitets tid for deg selv. Der det kun er deg selv som står i fokus. Vær litt ”egoist”, det har du lov til nå. Dersom du ikke har det bra med deg selv, så er det vanskelig for andre å ha det bra rundt deg, enten det er barna, kjæresten, familie eller venner. Derfor er det utrolig viktig at du tar godt vare på deg selv og respekterer deg selv og kroppen din nå. Og husk at du er viktig for dem! Prøv å være like glad i deg selv, som du er i dine kjære! Det fortjener du!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om dette er ting jeg VET og prøver å fortelle meg selv så ofte jeg greier (ikke ofte nok) så var det utrolig godt å lese det her. Viktige ord det du har skrevet her!

Skrevet

Enig med innlegget ovenfor.. Godt å lese, selv om jeg har hørt det før. Fint at noen prøver å hjelpe! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...