Gå til innhold

Sydentur i 7. mnd?!?!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vil spørre dere andre vordende mødre hva dere ville gjort? Er invitert med på sydentur til Gran Canaria i begynnelsen av september(ble invitert før jeg visste at jeg var gravid..), dvs at jeg da er i 7.mnd. Legen min vil ikke anbefale det, men flyselskapet har ingen restriksjoner før i 38.uke.

Jeg har en datter på to fra før, og er av en eller annen grunn mer bekymret denne gang.. Vil ikke ta noen sjanser, men samtidig vil jo også en del av meg dra! Men kanskje det bare blir stress og varmt og stor mage og alt annet enn ferie.... Hva mener dere?!?!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140021038-sydentur-i-7-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har litt av den samme problemet.

Har vært invitert av svigermor til Kreta i to uker, har to mnd igjen når jeg kommer hjem. Har ikke tatt det opp med lege enda, men har lest litt om det, og det ser ut som det er OK så lenge man er forsiktig med mat og er litt forsiktig med solen.

Da billettene ble kjøpt for ett år siden har jeg ikke lyst til å skuffe svigermor. Men selvsagt, om jeg får noen komplikasjoner før vi drar reiser jeg ikke. Men så lenge alt ser normalt ut, har jeg vel tenkt å ta sjansen. Vi skal bo i hus, så da kommer vi til å lage mye av maten selv. Så da kan jeg passe ordentlig godt på. Kommer ellers til å være litt kjip og forsiktig og bare velge trygge ting på restaurant. Fikk litt pigmentflekker forrige gang jeg var gravid, så tenker jeg kommer til å trives under parasollen (man er dessuten mye varm når man er gravid, så det er mer behagelig også). Så lenge man tar hensyn til at man er gravid så tror jeg det kan bli en fin ferie.

Men hva sa legen da- hørtes jo ut som han/hun var negativ.

Ikke for å skremme, men fikk høre litt av en skrekkhistorie her om dagen. En kollega fortalte at de dro til syden i 5 mnd. P.g.a varmen ente det nesten i spontanabort. De måtte ligge på sykehuset fra dag to og i ti dager og blødde voldsomt.. De vil aldri gjøre det igjen, men jeg skal jeg altså.. Bare IKKE ligg pal i solen og dekk magen til så det ikke blir som en bakerovn!

Det var ikke spesielt hyggelig å havne på et kommunalt sykehus i Hellas hvor ingen snakket engelsk.

Sjekk ut hvor nærmeste sykehus med god standard er!!

Vi bestilte tur til Spania før vi visste om graviditeten. Reiser i slutten av juli og kommer hjem i midten av august. Har termin 8. november. Jeg er ikke redd for å reise selv om dette er i den varmeste perioden. Jeg er godt kjent der vi skal, kjenner naboer osv, og jeg veit at det vanligvis lufter litt på uteplassen bak leiligheten. Ellers kommer jeg til å leve i skyggen og i vannet, drikke mye og passe på hva jeg spiser.

Annonse

Hei!

Jeg reiser til syden i 6/7 mnd. Legen min sa at det ikke var et problem så lenge man tok forhåndregler ift maten....

Eneste bekymringen nå er svineinfluensaen....reiser ikke hvis den ikke er under kontroll!!

Jeg ville aldri i verden trosset legens råd og reist på flytur til utlandet i 7. måned. Det er plenty med tid til å dra til syden resten av livet, men barnet mitt kommer nå og da tar jeg hensyn til det. Ville aldri "tatt sjansen på" eller risikert noe som helst, for barnet i magen kommer først uansett. Tenk over hva det faktisk er dere risikerer. Jeg vet noen kommer til å oppfatte dette som veldig negativt, men jeg er realistisk med tanke på hva som kan skje både under flyturen (som er en stor belastning på en gravid kropp) og under oppholdet. Det er ikke sikkert ferien blir så behagelig som dere ser for dere.

Hei

Jeg tror det er fler gode historier enn det er skrekkhistorier ang. dette temaet. Hvis legen sier ja, og formen din er bra, ville jeg dratt. Det er jo bare å ta forhåndsregler med hyggiene, og passe på hva man spiser og drikker.

God tur!

Kjære Mamsemums1!

Må si jeg oppfatter deg som litt "hysterisk"!! (misforstå meg rett)

Man kan ikke slutte å leve selv om man er gravid!! Hvis du skal tenke slik som du gjør bør du absolutt unngå å kjøre bil!! Heller ikke bør du ferdes der det er fare for at du skal gli eller ramle! Og fødselen bør du for all del unngå, da det er den største påkjenningen kroppen din noen gang får oppleve!!

Nei, alt kan skje og man vet aldri hva morgendagen bringer!

Både Toxoplasmosesmitter og varme kan man bli utsatt for her i Norge og.

Når det gjelder flyturen er jeg enig at det kan være en belastnig for kroppen....hvis du er 200 kg og i dårlig fysisk form!! Er du et "normalt" menneske og ikke har noen arvelige gener som gjør at du er mer disponert for blodpropp har man som regel ingenting å frykte! Ta på dere støttestrømper jenter og husk å "vink" med tærne så forebygger man iallefall litt...

Lykke til med uansett valg!!

Eg har planer om å gjere det samme, sist graviditet var eg på loffetur i Thailand 6 mnd på vei. Ingen problem, at man kan spontanabortere pga av varmen er tull, men skjer det noe som kanskje uansett ville skjedd, er det jo sikkert best å være heime. Men slik vil ikkje eg leve så den risikoen velger eg å ta.

Valget er kun ditt, lykke til, og evt. god tur :-)

Jeg har absolutt ingen peiling på dette feltet. Men vil bare si at det er jo mange kvinner som lever og føder velskapte barn andre steder på kloden enn i Norge.

Det eneste jeg tenker på er å sitte stille i fly så mange timer, det er kanskje ikke så bra. Men du kan sikkert spasere litt opp og ned, så får du blodsirkulasjon i beina.

God tur!

Annonse

Har lest litt mer om temaet, og må si jeg er litt mer usikker nå. Noen steder står det at det helt ok å dra, mens andre steder står det at det tross alt er en risiko man må vudere.

Det er ca 20 ganger større sjanse for å bli smittet av Toxoplasmose i "syden" enn i Norge. På den andre siden er det ting man kan gjøre for å redusere denne risikoen mye ved å være "kjip" i matveien. Jeg må også si at jeg har reist mye, spist ganske mye rart (men unngått de største fellene), samt vokst opp med katt. Likevel har jeg unngått å bli smittet, så oddsen for å bli smittet i løpet av to uker er jo ikke kjempestor. Men likevel, det er jo en økt risiko...

Har ellers kopiert dette fra helsenett:

Trygt er varm, gjennomkokt og stekt mat, likeså frukt og grønnsaker du selv skreller. Og drikk kun mineralvann. Det er en billig forsikring. God håndhygiene begrenser også smitterisikoen

Du bør derfor unngå retter som har vært oppbevart en tid etter at de ble tilberedt, for eksempel kalde sauser, dressinger, majones, waldorfsalat og lignende. Det må også styre unna skalldyr, egg, myke oster og andre upasteuriserte melkeprodukter samt halvstekte eller rå kjøttprodukter

Sjansen for blodpropp er liten for en frisk gravid kvinne, men faren for blodpropp er ca 10 ganger større enn for en ikke-gravid. Det virker ikke som det er spesielt farlig for gravide å fly så lenge det dreier seg om flyreiser innen Europa, og så lenge man er kommet kortere enn 36 uker. Risiko for blodpropp kan man også redusere vha mye vann, bevegelse og støttestrømper.

Men det er jo stadig en ekstra risiko. Synes ikke man helt kan sammenligne det med å kjøre bil f.eks. Dette er som oftest en nødvendighet for å få hverdagen til å gå opp, det er ikke en sydentur....

Jeg må tenke mer på dette kjenner jeg. Synes det er så vanskelig siden svigermor vil bli skuffet om vi ikke drar. Hun vil skjønne det, men blir jo uansett skuffet.

Ifølge denne siden og mange andre gravid sider kryr det av hysteriske personer, som er redd for alt og alle. Jeg selvhar blitt livredd flere ganger av ting jeg har lest. Alt er jo farlig. Det er farlig å leve om en er gravid eller ikke. Ting kan skje. Men det er vel bedre å leve livet, og ikke frykte alt som det er o.1% sjangse for skal skjee.

Hei.

Jeg kjenner meg igjen i frustrasjonen din, og jeg tror vel egentlig at jeg har bestemt med for IKKE å dra. Har med meg en toåring også, som er blitt mer mammajente etter at jeg har blitt gravid(kanskje hun senser at noe er på gang?), så kanskje det blir mer stress enn ferie. Er jo bare en uke, så to dager går vekk i reising, og så veldig deilig avslappende er det vel ikke... Får heller ta en tur til neste år, med mann og barn, og forhåpentligvis ikke ha noen bekymringer vedrørende griseinfluensa heller...!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...