Gå til innhold

Morkakeprøve i utlandet - noen med erfaringer?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 40 år og gravid og ønsker morkakeprøve, men har skjønt at en må være 44 for å få det i bakvendtlandet vårt. Grunnen til at jeg heller vil ha morkakeprøve fremfor fostervann er tidspunktet en tar prøvene på. Morkakeprøven tas jo allerede i uke 11, og for meg er det vesentlig at en eventuell abort blir gjennomført så tidlig som mulig... å gjennomføre en "fødsel" i uke 17-18 er totalt uaktuelt for meg... Jeg vil være bevisstløs om jeg må ta en abort...

Noen her inne som har tatt morkakeprøve i utlandet? Priser? Gode/dårlige erfaringer?

Fortsetter under...

Jeg fikk tilbud om å velge mellom morkakeprøve og fostervannsprøve her hjemme i Oslo. Grunnen til det er at jeg allerede har ett barn med kromosomfeil, og derfor, uavhengig av alder (jeg er 34) får velge selv. Da jeg ble gravid for andre gang valgte jeg å ta morkakeprøve i uke 11. Dessverre var det ikke mulig å utføre inngrepet på meg da jeg hadde ekstremt bakovervendt livmor,- noe som er ganske sjeldent. Dermed ble jeg nødt til å vente til uke 14 med å ta fostervannsprøve. Etter 3 dager fikk jeg svar på hurtigtesten som utelukker de vanligste kromosomfeilene; trisomi 13, 18 og 21. Det vil også bli gjort en grundigere analyse av fostervannsprøven. Denne fikk jeg svar på 2 uker etter at prøven ble tatt, altså da jeg var i uke 16.

Risikoen for komplikasjoner/spontanabort ved morkakeprøve er høyere (ca 1-2%) enn ved fostervannsprøve (ca 3 promille), kanskje også noe å tenke på.

Jeg kan dessverre ikke svare deg på spørsmålet ditt om å få tatt prøven i utlandet, men vil råde deg til å ta kontakt med genetisk avd ved ditt sykehus for å få en veiledningstime...

Hei!

Jeg har tatt morkakeprøve i London 3 ganger.

Var 34 første gang jeg ble gravid, og ville av forskjellige årsaker få mest mulig info tidlig. Leste litt rundt på nettet, fant ut at vi kunne få CVS (Chorion Villi Sampling) gjort i Danmark, Sverige og England - de skilte ikke mye i pris.

Den siste gangen vi var der hadde jeg fylt 38, og kunne i det minste fått fostervannsprøve i Norge (kanskje kranglet meg til morkakebiopsi), men i og med at vi "kjente" klinikken i London så godt så tok vi det heller privat der.

På The Fetal Medicine Center i London kan du bestille såkalt "utvidet ultalyd" (hvor de sjekker fosteret nøye for evt. markører for kromosom-avvik) + blodprøver av Mor, og deretter morkakeprøve hvis du ønsker.

Prisen for "full pakke" er ca 4500-5000.

OG - han som driver senteret (og utfører alle CVS'er) er en av verdens (om ikke Verdens) beste på området. Har bl.a. sett ham i BBC-dokumentaren "Livet i livmoren" - hvor han opererer et foster i livmoren!!!

Det er faktisk bare å ringe dem. De er veldig vant med utenlandske pasienter, så det er bare å si "hi, I'm XXX calling from Norway, and I would like to get a little information about the Nuchal Scan (nakkefold-ultralyd), blood tests and CVS at Your clinic" - så går egentlig alt av seg selv derifra.

Men anbefaler å bestille time tidlig - OG på en dag da Nicolaides (sjefen) er der (har hittil vært onsdager!!!)

Er ikke noe problem å evt avbestille timen. Jeg bestilte i god tid (uke 6-7) i et av mine svangerskap, men mistet i uke 10+ (ca 1 uke før timen i London) - ringte dem og fortalte det, ikke noe problem, måtte ikke betale noe).

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...