Gå til innhold

Dere som bor/har bodd i Spania

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan dere fortelle litt om det? Hvor bor dere? Hva jobber dere med? Hvordan bor dere? Har dere barna i norsk eller spansk skole/barnehage? Trives dere? Osv osv...

Vi er en halvspansk familie som nå lurer på om vi skal gi opp Norge (samboer får ikke jobb her tross bra kvalifikasjoner/CV), og vi finner oss liksom ikke helt til rette (mest pga strevsom økonomi da). Og om vi skulle prøvd oss på Spania. Det forustetter selvfølgelig at han får seg jobb der da, noe som kanskje ikke er en selvfølge tatt i betraktning hvor hardt finanskrisen har slått landet med enorm arb.løshet... Men vi tenker kanskje i turistområdene da, hvor han kan bruke det at han også snakker greit norsk osv...

Jeg tenker egentlig mer på alt det andre jeg. Har selv bodd i Spania for maaaange år siden, før jeg fikk barn og ble mer oppmerksom på ditt og datt. Da trivdes jeg veldig godt -men nå er det jo så mye mer å ta hensyn til. Tror nok jeg helst vil ha barna i norsk skole/bhg iallefall i begynnelsen for å gjøre overgangen så myk som mulig. Da begrenser det seg jo til områdene Costa Blanca, Costa del Sol og Gran Canaria...

Skulle blitt glad om noen ville fortelle litt og kanskje noen har noen tips og råd å komme med? Send meg gjerne en PM om du vil :)

Skrevet

Hei jeg har bodd i Spania i over 10 år - de fleste årene i Madrid. Flyttet tilbake til Norge i mai i fjor - rett før finanskrisa slo inn på alvor.

Jeg anbefaler ikke noen å flytte til Spania nå - det er snart 20% arb.ledighet, mange av de som har trygd får faktisk ikke noe utbetalt da det ikke er penger i kassa, og mange spanjoler har store problemer med økonomien nå. Så om du synes dere har trang økonomi her så skal jeg love dere at den blir ikke bedre der.

Men jeg elsker Spania, og skal flytte tilbake igjen - om noen år. Jeg ville ha hatt ungene på spansk skole fra dag 1. Siden dere, som oss, er en tospråklig familie så blir det ikke noe problem for de, og det er viktig å integrere seg. Jeg ville faktisk ikke ha flyttet til de norske områdene (og jepp har bodd der også), da det for min del blir litt teit når det vanligste språket du hører på butikkene ikke er spansk, men norsk, tysk, nederlandsk og engelsk - helt feil etter min mening. Men folk gjør jo som de vil.

Ellers så kan du titte på et innlegg inne på foreldre i utlandet -debatten om ei som så gjerne vil flytte til Spania for ett år. Der får du også litt informasjon som du sikkert lurer på.

Skrevet

Takk mem@, jeg hadde faktisk ikke sett at det var en debatt som het foreldre i utlandet, der er det sikkert mange bra tips å ta med seg :)

Skrevet

Jeg har en søster som for tiden bor i Spania, har bodd der de siste 5 årene, men som nå kommer hjem i juni. Hun er veldig glad i landet, men pga av den økonomiske situasjonen og arb.ledigheten som har rammet landet flytter de nå tilbake til Norge. Han er spanjol, men har fått seg jobb her i Norge før de flytter hit. De ser virkelig frem til en mer stabil arbeidshverdag, "normale" arbeidstider og mye bedre lønn! De har to barn på 6 og 3 år som begge er tospråklige.

Men jeg tror kanskje noe av det viktigste du må tenke på er hva DU vil. Hvorfor du evt. flytter. "Bare" pga strevsom økonomi? Får dere bedre økonomi ved å flytte til Spania som har lavere lønninger og høy arbeidsledighet? Hvordan tror du det vil bli i Spania med jobb for deg? Sånn personlig så tror jeg kanskje det kan være lurt å se litt på om man kanskje bare forsyver og forflytter problemene...

Du sier at mannen din ikke får seg jobb i Norge til tross for gode kvalifikasjoner/CV. Men hva er gode kvalifikasjoner/CV?? Det som kan være gode kvalifikasjoner i Spania trenger ikke nødvendigvis være det her i Norge. Og omvendt. Du sier også at han snakker greit norsk. En forutsetning for å få jobb er jo å kunne språket! Om man da ikke flytter til et land for at man har fått jobb gjennom et internasjonalt firma f.eks. Og om han bare snakker greit norsk så skjønner jeg at det kan være vanskelig.

Min bror er utdannet sivilingeniør, men har mistet jobben pga bedriften har gått konkurs, og har vansker for å få seg jobb i disse tider. Han jobber nå som lærervikar og underviser i realfag. Bare et eksempel på at man ikke nødvendigvis får jobb som det man har kvalifikasjoner til eller er utdannet som i disse dager. Tror nok det er mange rundt omkring som i disse dager må senke litt på kravene. Eller må se på hva man kan gjøre for å gjøre seg selv mer attraktiv på jobbmarkedet.

Lykke til med bestemmelsen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...