Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! allergien plager vettet av meg, jeg er midt i mellom to fastleger, og lurer på om noen vet om det er greit å bruke allergimedisin mens man ammer? Jeg vet at Zyrtec ikke anbefales - men fins det noe annet jeg kan bruke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal spørre legen om det i morgen! Holder på å bli gal.

Men utrolig nok holder jeg symptomene litt i sjakk med qigong- øvelser (jepp, hippie, men funker det så funker det).

Vet at aerius heller ikke kan tas

Gjest amandine
Skrevet

Og heller ikke Cetirizin... Helv.... heller, dette er helt pyton! Gi meg regn!

Skrevet

Akupunktur (skulle man selvsagt begynt med i januar for å forebygge, men...) Det kan også lindre

Jeg bruker nesespray og øyedråper og sover en hel haug....

Skrevet

Jeg har hatt den spørrerunden i helsevesenet nå ang allergi.

Det er faktisk ingen godkjente tabletter å bruke. Man må vurdere om man er så plaget at man må ha medisin. Heller ikke 2.generasjons tabletter er å anbefale.

Det svaret har jeg fått fra mange forskjellige leger nå. Har vært plaget med allergi i alle år og har brukt medisiner.

Det jeg har fått klarsignal til å bruke er nesespray(husker ikke navnet nå, men er en grønn tube) og øyedråper, begge på resept. Snakk med legen, det er en tablett de foretrekker foran de andre merkene(husker selvfølgelig ikke hvilken dette var).

Skrevet

Jeg er kjempeplaget nå om dagen. Men får ikke lov til å ta allergitabletter. Har fått lov til å ta nesespray og øyedråper som kan kjøpes på apoteket uten resept.

Pleier å bruke Nasonex (med grønn kork) men den kan jeg heller ikke bruke nå. Dette er helt pyton, men nå er vi jo inne i den værste tiden vil jeg tro. Håper det blir fort ferdig.

Skrevet

Jeg har vært hos legen min i dag og forhørt meg ang pollenmedisiner, og han sa at det var helt greit å ta samtlige pollentabletter..!!. Han ville tatt zyrtec fordi den har vært lenge på markedet i stedet for de nyere (som aerius).

Jeg har ikke hatt denne fastlegen lenge, men har allerede kommet til at han ikke er legen for meg. Meningene hans har flere ganger stridet med det de aller fleste andre leger anbefaler og når jeg leser svarene over her blir jeg desto mer sikker.

Jeg kommer ikke til å ta noe, bare holde ut og dusje hver kveld, bytte sengetøy ofte ol standard antipollentiltak.

god bedring!

Skrevet

Allergitabletter er generelt ikke anbefalt, men jeg har vært nødt til å bruke det i pollensesongen mens jeg ammer, og har gjort det alle tre gangene! Brukt Polaramin i svangerskapet, og den var godkjent da, men siden den går over i morsmelk og gir trøtthet, er den ikke anbefalt til ammende fordi den kan påvirke barnet. Derimot har jeg fått tillatelse av fastlegen å ta min faste allergitablett, Aerius. Merker ikke noe på gutten min, og ikke med de to første heller.

Uten allergitablett hadde verken babyen, barna forøvrig og mannen min og jeg hatt noe godt liv. Jeg får ekstrem snue og sterk kløe i hals, gane og øyne. Jeg kunne ikke ha gått ut av huset, bare vært inne. Hva slags liv er det, da? Ingen sosial omgang med andre, liten stimuli for babyen, og en FRYKTELIG kjedelig mamma som ikke kan være sammen med barna utenfor husets fire vegger!!!

Har hatt tre forskjellige fastleger, og alle har latt meg bruke allergimedisiner, alt jeg trenger, både sprayer, øyedråper og tabletter.

Er man hardt rammet, tror jeg det er viktig for mor og barn at mor får den hjelpen hun trenger. Så sant det ikke er rapportert om alvorlige bivirkninger for barnet, såklart! For øvrig fortalte en øre-nese-hals lege meg at Aerius nå også kommer som smeltetablett (i lavere styrke) som kan gis til små barn. Da tenker jeg at det som kommer over i melken ikke skal gjøre noe galt mot babyens lille kropp!

Skrevet

Her er en link fra en lege på lommelegen.no

Skrevet

Det er virkelig rart at leger har så ulike anbefalinger. Fra å fraråde alle medisiner til å si at alt er greit.

Jeg tror ikke du er alene om å ta tabletter når du ammer, og det var også begrunnelsen til legen min: at mange har gjort det og det har ikke hatt negativ effekt hittil.

For min del gjør alle tabletter meg utrolig trøtt (type sove 16 timer i døgnet) så jeg tror ikke de er mulige å kombinere med mammarollen:)

Skrevet

Ceterizin/Zyrtec virket slik på meg, en forferdelig trøtthet. Polaramin også, er utrolig sederende! Men Aerius har fungert bra på meg, blir ikke så trøtt av den. (Generelt er pollenallergikere plaget av trøtthet fra før, iden immunforsvaret jobber på høygir!) Aerius får man ikke lenger på blå resept, uten at fastlegen søker om det. Jeg fylte kriteriene for å bruke denne. De billigste hadde alt for mange bivirkninger på meg...

Skrevet

Heisann!

Jeg er legestudent, og har spurt forskjellige forelesere, bl.a en professor i allergimedisin (Sverre Steinsvåg) om dette.

Grunnen til at man får forskjellig informasjon, er at ikke alle leger er like oppdatete på det siste innen amming og allergimedisin. Jeg syns personlig det er kritikkverdig, for enkelte kvinner slutter å amme fordi de blir så allergiske. Men det er greit å bruke noen typer allergimedisin.

Man bør styre unna de eldste typene, som Polaramin, fordi de gjør en så trøtt, og går over i morsmelka og vil gjøre barnet trett også.

Loratadin kan brukes av ammende. Det går i liten grad over i morsmelk. Hvis legen er usikker eller uenig, kan dere referere til "Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell 2007" side 1512.

Man skal være litt tilbakeholden og kritisk med medisin når man er gravid eller ammer, så hvis man klarer seg uten medisin, er det det beste. Men mange av oss allergikere trenger litt hjelp for å komme oss gjennom våren (meg inkludert), og da går det altså greit å ta Loratadin.

Nesespray og øyedråper er også greit.

Akupunktur går selvfølgelig også an å prøve, men naturpreparater (de selger noe på helsekostbutikker) ville jeg unngått, da det ikke er forsket på hvordan dette er i forhold til amming.

Hilsen legestudent med lisens til sommeren:)

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg var hos legen nå og ba om NOE, ellers var det ammeslutt på meg, jeg er KJEMPEplaget av pollenallergi og fungerer ikke uten medisin. har prøvd akupunktur +homeopat, men her må det visst medisin til... fikk Vallergan (ett hønnngammelt antihistaminpreparat, blir nå brukt som sovemedisin!!!) som det er forsket en del på. Dette er lite sannsynlig at går over i morsmelk. Det, samt livostin lyedråper og en raaar nesespray (husker ikke navnet.. grønn kork, brun flaske (ikke nasonex)...

Det var legens eneste alternativ, og det virker som om det fungerer. Ikke optimalt, men det hjelper! Skal til høsten inn på hyposensitivisering (drøss av sprøyter med allergener over en 3-4års periode), for å forhåpentligvis lette om ikke bli kvitt mye av plagene for godt! HURRA!

Og lykke til alle andre snørrete mammaer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...