elskling Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 Ved første svangerskapskontroll hos legen tok jeg en gu med celleprøve, og av en eller annen grunn testet han meg også for GBS. Denne testen viste seg å være positiv. I infoen jeg fikk står det at disse bakteriene finnes i kroppens natulige bakterieflora og ca. 30 % av alle kvinner er bærere. Det som tydligvis kan være farlig er at jeg kan smitte barnet under fødsel og forårsake ALVORLIG sykdom/ infeksjon hos den nyfødte. Man kan få antibiotika under fødsel men må da oppfylle visse kriterier: - tidlig vannavgang - urinveisinfeksjoner forårsaket av GBS - infeksjonstegn hos den fødende Noen som har erfaring / kan noe om dette? Har dere blitt testet? Synes det er rart at ikke ALLE som er bærere automatisk får antibiotika under fødsel siden dette kan forårsake skade/ spedbarnsdød........ Fødte barn for 4 år siden. Tror ikke jeg ble testet for dette da, men jeg kanskje GBS da også? Uff, jeg som bare skulle kose meg med magen er nå plutselig bare bekymret....... Uff,
Idun<3tosmå<3 Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Mest sannsynlig var du bærer da også! Og da gikk det bra:) Sjansen for å få et utbrudd akkurat rundt fødselen er svært liten, og sjansen for å smitte barnet er også svært svært liten. Vet det ikke er lett når det gjelder en selv, men prøv å la være å bekymre deg! Å gi antibiotika bare for å gi antibiotika har ingen hensikt, men det du kan be om, er en gu rett før termin/fødsel, så får du en sjekk på status da! Også kan du be en barnepleier på føden forklare deg akkurat hvilke symptomer du skal være obs på rett etter fødselen. Nå vet ikke jeg hvor mange dager du skal ligge på barsel, men om barnet blir smittet vil det få feber rimelig kjapt! I løpet av de første dagene. Vil bare poengtere at sjansen for å smitte barnet ditt er veldig liten, men tror du vil få litt oppfølging om du ber om det. Det skader i allefall ikke å spørre!
Kjærlighet <3 Skrevet 27. april 2009 #3 Skrevet 27. april 2009 Dette er skummle saker.. Mange er bærere og vet ikke om det. I de fleste tilfeller går det bra, men noen får oppblomstring i svangerskap og ved fødsler og det KAN faktisk føre til at barnet ikke overlever. Jeg er gravid for fjerde gang og har ikke som jeg vet hvertfall blitt testet for GBS, men kommer til å kreve det neste gang jeg er på sykehuset på kontroll. Det er jo så lite som skal til for å forhindre at det skal skje noe, og iom at så mange er bærere burde det egentlig vært obligatorisk å bli testet...
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 27. april 2009 #4 Skrevet 27. april 2009 jeg skal være med på et forskningsprosjekt om GBS på Ullevål dette svangerskapet, og oppfordrer alle som får tilbudet om å være med! Det sagt: Forsøk å senke skuldrene, spør legen din om det du lurer på heller enn å oppsøke info på egen hånd. Legen kan og skal gi deg gode og fyldige svar på det du lurer på, og kan sette opplysningene i sammenheng for deg, heller enn at du leser deg opp på informasjon som kanskje ikke er aktuell for deg og skremmer deg unødig. Videre: Selv om GBS kan være skadelig, er dette (heldigvis) kjempesjelden. Som du selv sier 30% av norske kvinner bærer disse streptokokkene, et ørelite mindretall har infeksjon under fødselen, og noen få av disse igjen smitter barna sine. Og selv blandt de barna som smittes, er det få som blir alvorlig syke. Automatisk antibiotika under fødsel er en av de tingene som skal studeres nærmere, da erfaringene man har tilk nå er at dette er tilnærmet virkningsløst. Derfor jobbes det på spreng for å finne ut mer om dette, og hvordan man best forebygger utbrudd og smitte. Lykke, lykke til videre, prøv å ikke være bekymret. Kanskje kan det hjelpe deg å be om å bli med på dette forskningsprosjektet?
kamillaen Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 Jeg er gravid for 2 gang, hadde det med førstemann som nå er 3 år. Jeg fikk både antibiotika og vannskyll i underlivet opp til fler ganger under fødsel:)
Vinden blåser Skrevet 27. april 2009 #6 Skrevet 27. april 2009 Hei elskling! (liker navnet ditt ) Først må jeg bare spørre...ble du satt på anitibiotika nå da? Jeg fikk også diagnosen GBS sist gang,men de oppdaget det såppas sent at det var ingen vits å sette med på anitibiotika. Derimot skulle jeg få det intravanøst under fødselen. Skjønner at du blir bekymret,men du skal bare senke skuldrene dine. Så lenge du blir satt på anitibiotika nå eller under fødselen så er det ingen ting å tenke over 30% er bærere,men ikke alle får utbrudd under svangerskapet.. Men når det først er oppdaget så blir du godt tatt hånd om skal du se
elskling Skrevet 28. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 28. april 2009 hei og takk for innformative svar Nei, jeg er ikke satt på antibiotika nå. Så vidt jeg skjønte så ville det ikke bli gjort før fødsel er i gang. Og ikke alltid da heller? Har søkt en del på nettet og i en del land er det visst rutine at alle gravide testes. Skummelt om man er bærer og ikke er klar over dette selv da Skal prøve å senke skuldrene her
Marihøna 74 Skrevet 28. april 2009 #8 Skrevet 28. april 2009 Hei. Jeg har også hatt en positiv test på GBS for et års tid siden. Legen min mente av vi skulle ta en ny test når terminen nærmer seg, og hvis den da er positiv, skal jeg gå på antibiotika før fødselen. Når det gjelder det forskningsprosjektet på Ullevål EllaBella snakket om, skjønte jeg det slik at testen blir tatt under fødselen og at man ikke får vite svaret før en stund etterpå. Hva er vitsen da? Da er det jo for sent hvis det skulle være noe? Skulle visst bare kartlegges...
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 28. april 2009 #9 Skrevet 28. april 2009 "Vitsen" er at man får kartlagt, sett på sammenhenger mellom fødsel, GBS og eventuelle komplikasjoner i ettertid, man får sett på ulikheter mellom de som VET de har GBS og de som ikke vet det, man får sett på hvordan en eventuell behandling påvirker senere sykdomsforløp etc etc etc. Du har rett i at det ikke skjer noe konkret for MEG gjennom å være med på denne undersøkelsen, men det er da heller ikke poenget med å være med? Hvis mitt svangerskap og en prøve i forbindelse med fødsel kan være med på å skaffe tilveie ny, oppdatert og relevant kunnskap om dette viktige temaet ser jeg det som en selvfølge å være med, selv om JEG får ekstra oppfølging denne gangen.
babyloveyou Skrevet 28. april 2009 #10 Skrevet 28. april 2009 MIn andre baby fikk blodforgiftning 1 uke etter fødslen. de fant aldri ut hvor det kom fra. Det kunnne kommet fra fødselskanalen. Vet ikke om det er dette det kan være snakk om. Men skal uasett testes når termin nærmer seg, for å evt få antibiotika under fødsel. Det gikk bra med min lille, men trolig fordi vi søkt lege hjelp straks hun fikk feber, og behandling ble startet få timer etterpå. Var innlagt på barneklinikken i 2 uker.
Vinden blåser Skrevet 29. april 2009 #11 Skrevet 29. april 2009 regner med jeg misforstår nå egentlig,men... du mener ikke å si at du ikke skal bli behandlet slik at de kan bli klokere på komplikasjonene som kan komme? Jeg fikk beskjed om at man SKULLE få antibiotika! at man normalt sett fikk det under graviditeten,men hos med var det så sent når de oppdaget det at det var bedre å gi under fødselen...
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 29. april 2009 #12 Skrevet 29. april 2009 Selvfølgelig ikke :-) Men når mange nok er med på undersøkelsen vil det jo med nødvendighet bli slik at en del av de deltagende ikke vet at de har GBS før etter fødselen, og da vil man kunne kontrollere denne gruppens svangerskap og fødsel med de som visste de hadde og fikk behandling, og de som visste de hadde, men ikke fikk behandling. Litt av utfordringen her er jo at man ikke er enig om hvordan man skal forholde seg til denne smitten: noen steder og leger behandler GBS underveis i svangerskapet uansett oppblomstring eller ikke, andre mener dette er uten virkning og tilbyr bare antibiotika under fødsel eller eventuelt ved utbrudd, noen mener antibiotika under fødsel er tull dersom man ikke har utbrudd under fødsel osv osv osv. Praksisen varierer altså veldg fra sted til sted og fra lege til lege. Derfor er det viktig å stille opp og delta i slike undersøkelser, både de med diagnostisert GBS, og de som ikke aner om de har det eller ikke. Tenk så synd å pøse på med antibiotika under fødselen dersom dette viser seg å være uten virkning? Dette gjør jo at risikoen for kolikk øker voldsomt, for eksempel. Og tilsvarende: tenk så grusom å IKKE ha fått antibiotika under fødsel, dersom det er dette som viser seg å være mest effektivt for å forhindre smitte? Men pr i dag VET vi altså ikke! Vi vet alt, alt alt for lite. Desverre.
Ørna m/2 ørnebarn pp1 Skrevet 30. april 2009 #13 Skrevet 30. april 2009 Jeg var akkurat på tur å lage et eget innlegg om dette da jeg så tråden! Jeg fikk påvist B-streptokokker i urin og fikk vite det i går. Jeg må innrømme at jeg er veldig bekymret og redd for at jenta mi skal bli smittet. Jeg fikk beskjed av jordmor om å ta kontakt med legen min snarest for å få behandling for det. leste også at de som hadde GBS i urinen hadde trolig store mengder og dermed større sjangse for å smitte baby? Uff, ikke moro dette, men godt å se at det er flere.
Vinden blåser Skrevet 30. april 2009 #14 Skrevet 30. april 2009 Var i urin jeg også fikk påvist det hele. Da var jeg VELDIG glad! De hadde visst gjennom hele svangerskapet at det var noe som ikke stemte,men de klarte ikke finne ut hva. to uker før terminen skiftet jeg lege,og han fikk mistanke med en gang.... Så lenge de vet det,kan de jo gjøre sitt beste for å forhindre smitte.. Er best å IKKE lese på nettet om det hele fant jeg ut..på nettet fant jeg kun skrekkhistorier om det hele noe som satte blodtrykket i taket hos meg...ble truet med innleggelse om jeg ikke klarte å slappe av... Så her endte det opp med legebesøk HVER dag for å levere prøver, bli sjekket for alt og stadig vurdering...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå