Gå til innhold

Kan man få sosialstøtte når man er student?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å begynne å studere til høsten, kommer da til å søke stipend og lån fra lånekassen.. Det er jo som kjent ikke så veldig mye.. Etter sifo sin kalkulator kommer vi jo godt under den standarden de legger opp til der.. Så jeg lurer på om det er mulig å søke støtte på sosialkontoret når man er student?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som student faller du utenfor lov om sosiale tjenester da sosialhjelp ikke skal gå til å støtte høyere utdanning. Da må du jobbe ved siden av eller på annen måte supplere din inntekt.

Skrevet

En må være arbeidssøker. Studenter får det ikke dessverre.

Skrevet

Det er ikke et kriterie at man må være arbeidssøker. Man kan også få sosialhjelp om man faller utenfor arbeidslivet. Men det skal ikke gå til høyere utdanning.

Skrevet

Alle har rett til videre utdanning, heter det,- men man MÅ jobbe ved siden av om man ikke har noen som kan støtte en økonomisk..Tror ikke noen greier å dekke, bolig, transport, bøker, evt studieavgift, eksamensavgift OG mat og annet livsnødvenidg med de kronene man får..Jeg gikk på BI; uten jobb hadde jeg hatt 4000 til husleie, månedskort og mat...Ja, 4000 til å dekke oppALT....Det går ikke..Husleia spiste opp 2800,- og DET var jo billig, månedskortet tok nesten 1000 og da satt jeg der med ikke så mye..SÅ ja, man MÅ jobbe for å kunne studere.

Sier ikke at man skal leve fett som student, men enten må de omformulere loven eller gi mer i stipend/lån til de som trenger det,- og gi mindre til de som har spekulert i å plassere store formuer i fast eiendom....Og de som får støtte av foreldre bør også få forkortet studielån (tror man kan motta 75 000 til studiestøtte pr år av familiemedlemmer uten at det blir arv/gaveavgift og betale og UTEN at det virker inn på studielånet),- slik at de som ikke har slike muligheter kan få litt mer..Inntil det blir en bedre ordning sånn sett så har ikke alle en mulighet til de studier en ønsker.

Skrevet

Ok, takker for svar!

Har nok veldig liten mulighet til å jobbe ved siden av..

Jeg har en kronisk sykdom, som gjør at jeg ikke orker noe mer enn å gå på skolen å ta meg av familien, men får ikke innvilget attføring av NAV, derfor tenkte jeg kanskje på sosialstøtte. Men da kan jeg jo glemme det.

Takk for svar.

HI

Skrevet

Ikke gi opp så let..Det FINNES muligheter om du er syk,- i forbindelse med attføringstiltak ol..Ville hørt med lænekassen, NAV og evt med fastlege om hvor man kan henvende seg...

Skrevet

Jeg har søkt attføring på nav, fått avslag, anket og fått avslag igjen. Fordi jeg er under 26 år vil de ikke dekke utdanning.

Har også undersøkt andre muligheter hos nav, men de kan ikke hjelpe meg.

Hos lånekassen får jeg jo vanlig studielån, men jeg tror det blir vanskelig å greie oss på det..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...