Sara Maria Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 Jeg har en jente som straks blir ett år, og hun har aldri vært noe videre interessert i fast føde. Vekten har også stått stille i lang tid. Vi har akkurat begynt med melkefri diett og alt tyder på at hun har allergi for kumelk. Derfor har vi også måttet slutte med den grøten hun liker, og kan ikke lenger ha prim på skiva (det eneste som har fått henne til å spise brød). Den uka hun har vært uten kumelk har hun derfor spist mindre enn hun gjorde før vi sluttet med melk, fordi vi må lete på nytt etter ting hun liker. Hun har hele tiden vært og er fortsatt veldig glad i pupp. Jeg er så i tvil om hva som er beste tilnærming til dette. Jeg vil så gjerne at hun skal få et greit forhold til mat og spisesituasjon og heller derfor litt mot å gi henne alt hun liker - så lenge det ikke er direkte usunt. For eksempel er hun glad i tortillalomper, men det er vel innholdsmessig omtrent som loff. Jeg tenker litt sånn at hvis vi i første omgang kan få henne til i det hele tatt å bli glad i å spise, så kan vi kanskje gå gradvis over til enda sunnere mat etter hvert, og da være mer strenge på hva hun spiser. Eller er det å gjøre oss selv en bjørnetjeneste, burde vi heller ha is i magen i forhold til at hun ikke legger på seg og være strenge på at hun får bare "det som blir servert" (f.eks. ikke gi henne noe annet enn grøten hun ikke er så begeistret for når det er grøtmåltid) til hvert måltid? Hadde satt stor pris på om noen som har (hatt) barn med liten interesse for mat kunne dele litt av sine erfaringer om dette.
It's all about me Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Dårlig vektøkning og manglende matlyst er 2 av mange små tegn som kan komme av cøliaki. Hos en cøliakiker blir tarmtottene i tyunntarmen flatet ut av gluten. ytterst på disse tarmtottene sitter også det som bryter ned laktosen i melken. Derfor kan en fort se bedring av melkefri diett uten at det er det som er grunnen til plagene. Jeg trodde også en stund at gutten min hadde allergi for melk nettopp pga dette. Takk og lov fortsatte legene utredninga uansett. Så jeg synes du heller skal ta en tur til legen og i første omgang få tatt en blodprøve for å sjekke disse tingene. Å gå på en diett som ikke er nødvendig eller enda verre feil diett er ikke bra i lengden.
Sara Maria Skrevet 27. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. april 2009 Takk for svar. Vi har allerede tatt en hel rekke blodprøver, bl.a. cøliaki, og alle var negative. Melkeallergi er derfor det mest sannsynlige. Den melkefrie dietten har vi startet etter råd fra lege. Hadde gutten din dårlig matlyst også? Endret det seg etter at dere fikk riktig diagnose?
It's all about me Skrevet 28. april 2009 #4 Skrevet 28. april 2009 Ja han hadde enormt dårlig matlyst som ble bra med rett diett. Men innimellom der var det masse problemer pga dette fordi det gikk for lenge før han fikk riktig diagnose.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå