Tess 83 Skrevet 27. april 2009 #1 Skrevet 27. april 2009 Hei! Jeg lurer bare på om det er noen som har fått satt inn flere egg på Rikshospitalet. Jeg fikk bare inn et egg sist. Og det festet seg ikke. I morgen skal jeg hente ut igjen, lurer på om det er mulig å få satt inn 2 hvis jeg skulle være så heldig å få 2 befruktet. Det må da være større sjanse hvis man setter inn 2. Har jo hørt at det er "risikosvangerskap" hvis man blir gravid med flere. Men jeg ville gladlig fått tvillinger :-)
Mia71 Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Om du er over 36 år kan du velge om du vil sette inn ett el to. De argumenterer at de helst ikke vil ha tvillinger for det er større fare for komplikasjoner under graviditet og fødsel. Men på privatklinikker kan man stort sett velge!!
Søskenhåp adopterer Skrevet 27. april 2009 #3 Skrevet 27. april 2009 Nei, det er over 38 som er "aldersgrensa" på Riksen. Jeg har ikke fått valget og jeg fyller 38 nå i juli. Men, siste forsøk om du ikke har lykkes før kan du få sette inn 2 som regel, eller hvis eggene ikke er av optimal kvalitet.
Saline Skrevet 27. april 2009 #4 Skrevet 27. april 2009 Jeg har også spurt på Riksen om å sette inn to egg, men fikk beskjed om at man må være over 38 eller at det er siste forsøk. Det ble vissnok alt for mange tvillingere ut av dert. Jeg blir 37 i år og kunne gjerne tenke meg å få satt inn to :-)
Håper på nytt 34 Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 Hei der Vi har vært igjennom flere ICSI forsøk på Riksen, og på mitt tredje og siste forsøk fikk jeg endelig satt inn to egg. Før den tid opplevde jeg aldri å bli gravid og var jo selvfølgelig veldig tent på å få satt inn to. Jeg er 33 år...Ble selvfølgelig verdens lykkeligste da begge festet seg og vi etterhvert fikk vite at vi ventet lille Mads og Frida. Hadde et fantastisk svangerskap, men plutselig fikk Mads uventet vannavgang. Fødselen startet og vi mistet begge i uke 23. Det er noe av det vondeste jeg og samboer har opplevd i vårt liv, og nå er det snart 6 1/2 måned siden. Det har forandret oss og vil prege oss resten av livet. Kommer nok dessverre aldri til å oppleve å gå gravid med tvillinger igjen, men skal snart i gang med nye forsøk. Håper så inderlig at jeg vil kunne bære frem en liten levende baby til slutt..... Heldigvis er det flere tvillingsvangerskap som ender med lykkelig utfall enn hva det gjorde for oss. Men jeg har virkelig erfart hvor risikofylt det kan bli, og det helt uten forvarsel. Uansett, pass iallefall på å levere alle urinprøver og forlang ekstra og tett oppfølging er min oppfordring. Ønsker deg lykke til med innsettelse og ruging.
Gjest Moave Skrevet 28. april 2009 #6 Skrevet 28. april 2009 Jeg fikk satt inn to egg på fryseforsøk på Riksen, men det er kanskje litt annerledes, fordi sjansene for å bli gravid er litt lavere, og de hadde tint flere rør, og det var disse to som overlevde. Ble i alle fall kun gravid med en. Det sies at sjansen for tvillinger er 25 prosent hvis man først blir gravid. Dvs at 75 prosent av dem som setter inn to og blir gravide, bare blir gravid med en.
akicha Skrevet 28. april 2009 #7 Skrevet 28. april 2009 Tror nok det er vanskelig ja... Jeg hadde to egg som ble befruktet, og vi fikk bare beskjed når vi kom til innsett at det ene allerede var fryst ned. Jeg skulle mye heller ønsket å få satt inn begge to. Egget festet seg ikke, og det fryste egget tålte ikke frysingen... Hadde det vært to egg til frysing, så hadde det vært annerledes. Men, når det bare var ett, så ville jeg som sagt heller få det satt inn med en gang sammen med det andre...
Søskenhåp adopterer Skrevet 28. april 2009 #8 Skrevet 28. april 2009 Ja det stemmer det at er det frys setter de inn 2 hvis begge i strået overlever, pga. mindre sjanse med frys. Jeg har blitt gravid både med innsett av 2 og ett egg, ønsker meg ikke tvillinger nei pga. det som beskrevet over her, jeg synes man skal ta mere på alvor her inne at det tross alt er risikosvangerskap med flerlinger - virker som man tar litt lett på det synes jeg når man sier at "man gjerne tar 2 i slengen" liksom og bevisst ønsker seg tvillinger, for det KAN lettere gå galt med 2 enn en. Jeg stoler helt på legenes vurderinger om hva som er best her. Kommer allikevel til å sette inn 2 egg nå siste gangen så håper jeg på EN baby ut av det! Blir det mot alle odds 2 så får jeg nok et sjokk men må jo da gjøre det beste ut av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå