Gå til innhold

Dere som har tatt keisersnitt. Noen sp.mål...

Anbefalte innlegg

Var det noe med bedøvelsen eller inngrepet som var vondt?

Hvor lenge måtte dere ligge på sykehuset etterpå?

Fikk dere problemer i ettertid?

Når måtte dere ta keisersnittet? 1 uke før termin eller?

Tusen takk hvis noen vil svare :)

Fortsetter under...

Nå tok jeg akutt ks, men kan likevel svare på i alle fall noen av spørsmålene dine...

Jeg hadde ingen smerter forbundet med bedøvelsen eller inngrepet. Du kjenner jo at de setter spinalbedøvelsen/epiduralen (jeg fikk begge deler, epidural først, siden jeg i utgangspunktet skulle ha vaginal fødsel), men det var ikke noe problem. Jeg fikk beskjed om at jeg kom til å kjenne at de "romsterte" i magen min da han ble tatt ut, men jeg hadde vel fått litt i overkant mye spinalbedøvelse, tror jeg, så jeg kjente absolutt ingen ting til noe som helst.

Jeg fødte på søndag (kveld) og dro hjem på torsdag. Jeg kunne sikkert blitt lengre hvis jeg hadde villet, men jeg ville hjem. Jeg tror en liggetid på ca fire dager er ganske vanlig hvis alt er bra.

Jeg fikk spinalhodepine pga epidural/spinal - det er ganske sjelden. Bare et par prosent får det, tror jeg. Det var sinnssykt vondt, men det er ikke farlig. Ellers hadde jeg ingen komplikasjoner, såret grodde kjempefint. Man må jo ta litt ekstra hensyn en stund etter operasjonen, mtp løfting, husarbeid og slike ting, og ta høyde for at det tar litt tid å komme seg - men lytt til kroppens signaler og ta en pause før du blir utslitt, da går det bra. :) Det gjelder jo forsåvidt hvis man har født vaginalt, også.

Det var ingenting som var vondt, du kjenner jo at de setter veneflonen i hånden (den du får intravenøst gjennom) og at de setter kateteret, men vondt er det ikke!

Anestesilegen mente det var som et vepsestikk å sette spinalbedøvelsen i ryggen, men jeg kjente bare et lite stikk, et vepsestikk er vondere..

Lå på sykehuset i fire dager etter snittet.

Jeg fikk luftsmerter i skulderen etter inngrepet, det kan bli igjen litt luft inne i kroppen etter at de har sydd igjen og det gir smerter. Vanligvis kommer disse smertene i magen, men luften kan "vandre" i kroppen så jeg fikk det i skulderen. Ubehagelig et par dager, men ikke farlig.

Tok litt tid før såret grodde helt, det åpnet seg litt i ene enden og væsket litt. Var ikke vondt, men måtte jo ta litt hensyn. Ca 5 uker etter snittet var såret helt tørt og hadde grodd fint.

Skulle egentlig ha planlagt snitt 10 dager før termin, men så gikk vannet 15 dager før termin så det endte med at de tok snittet "på sparket" samme kveld. Alt gikk like rolig for seg som under et planlagt snitt, men siden de måtte ta det pga vannavgang står det hastesnitt i papirene mine.

Hadde keisersnitt for 13 dager siden og syns alt gikk kjempefint. Kjente jo at de satt bedøvelsen men det gikk greit. Hadde litt vondt i ca 1,5 døgn etterpå men fikk nok smertestillende og etter det gikk det fort "riktige veien". Lå på sykhuset i 4 døgn og har siden vi kom hjem bare følt meg bedre for hver dag. Ingen komplikasjoner eller problemer i ettertid så langt.

Man kjenner at de holder på og følte et "sug" i magen da de tok ut vesla men det var ingen smerter forbundet med det - bare litt rart:)

Fikk time til snittet 19 dager før termin

Jeg hadde planlagt en vanlig fødsel, men fikk akutt ks, fordi at vannet gikk plutselig 4 uker før termin, og babyen lå fortsatt i seterleie.

KS i seg selv gjør ikke vondt i det hele tatt, det er kanske litt skremmende å føle legens hender i magen din, men du føler ingen smerte i det hele tatt.

Noen timer etterpå derimot .... jeg synes at smerten var helt jævlig, det tok et par dager for å kunne stå opp og gå på do. 4 dager tilsammen på sykehuset, og magen er fortsatt ganske følsom, det er tøft å gå men det forbedres dag etter dag.

Såret i seg selv gror fort.

Det var i hvertfall den beste løsningen for babyen og angrer ikke :)

hei:) jeg tok et haste keisersnitt i August 2008 grunnet litt små komplikasjoner... hadde fått epudural grunnet skulle føde vaginalt opprinnelig... jeg fikk bedøvelsen mellom denne pga den hadde god virkning på meg(har ikke det på alle vist nok) noe jeg er glad for ellers hadde ikke min samboer fått blitt med.. var ikke vondt men ubehagelig å kjenne hender inne i magen=) jeg var oppe av sengen dagen etter.. har ikke hatt noe problem med snittet bare ømt osv men det må man regne med... =) fikk søndag kveld dro hjem torsdag... de sier ca 5 døgn(drammen) men er veldig avhengig av hvordan du er osv...

Annonse

jeg hadde akutt ks pga langsom fremgang.

selve ks gikk helt fint jenta mi kom 1900, morgen etter var jeg på føttern:) har ikke hatt noe problemer i ettertid var 2 netter på sykehuse før jeg dro hjem og 11 dager etter fødselen var jeg for fult tilbake på skolebenken.

Hei!

Jeg har hatt 2 KS, ett haste-KS 4 uker før termin. Syntes det var helt ok, fikk spinal og var derfor våken hele tiden. Det gikk veldig fort, ble bare litt småkvalm da de hadde satt spinalen, og lagt meg ned, dette pga vesla lå å trykket på en stor vene og jeg ikke fikk nok oksygen. Samtidig tok de henne ut, og det uten at jeg kjente noe som helst, var noe smerter i forbindelse med amming(da kom etterriene) og luftsmerter. men var oppe og gikk 8 timer etter KS.

Med nr 2 hadde jeg halvveis planlagt KS 12uker før tiden, pga preklampsi(svangerskapsforgiftning). Dette var omtrnet likt det første, men tok noe lengre tid før jeg kom meg på beina etterpå.

Men ett KS er ikke noe skummelt, eller mer smertefullt enn en vaginalfødsel. Tar bare litt lengre tid å gro helt sammen etterpå....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...