Blixen*** Skrevet 26. april 2009 #1 Skrevet 26. april 2009 Det er 5 mnd siden jeg fikk barn, og jeg opplever at jeg er stiv som en stokk i armer og ben. Særlig da om morningen, og på kvelden. Er det noen andre som opplever det samme? Blir nervøs for om jeg har fått leddgikt, men tror jeg har lest et sted at det kan gå over når man slutter å amme? noen som vet?
Fru Anna Skrevet 27. april 2009 #2 Skrevet 27. april 2009 Jeg også har vært veldig stiv etter fødslen (3mnd siden) og spesielt vondt i kneledd...hm. Har aldri hørt at det har noe med amming å gjøre, men håper det er det og ikke noe som blir værende.Sorry, vet ikke noe mer enn deg om dette!
Frøken Freken Skrevet 27. april 2009 #3 Skrevet 27. april 2009 Jeg hadde vondt i knærne i et halvt år etter fødsel, men de siste ukene har det vært betraktelig bedre. Har hørt at dette har sammenheng med at leddbånene strekkes mot slutten av svangerskapet - ikke bare i bekkenet, men gjerne også andre steder. Jeg sluttet å amme etter 8 uker, så det var ikke dèt som gjorde utslaget hos meg i alle fall.
MintCondition Skrevet 27. april 2009 #4 Skrevet 27. april 2009 Ja! Jeg blir sprø, jeg har til og med googlet rundt og sjekket om det er noe som heter "ammegikt" Nå er lillebror 4 mnd, og jeg føler det begynner å slippe litt, men så har jeg også begynt å trene samt ta sel-olje/omega-3, har god tro på at det hjelper altså. Føler jeg går over gulvene her som ei gammal kjerring på morgen og kveld, og ellers når jeg har sittet i ro for lenge.
tjommis Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 Jeg er også stiv i leddene og da spesielt i knærne... men jeg merka det ikke før ca 3-4 måneder etter fødselen (ca samtidig med at jeg slutta å amme) Nå er sneipen 8 måneder gammel:-)
Gjest Skrevet 27. april 2009 #6 Skrevet 27. april 2009 Jeg var også stiv i leddene noen måneder etter fødsel.Sjekket leddgikt siden min mor har det. Men det forsvant helt. Tror det er ganske vanlig etter fødsel.
lille løk Skrevet 27. april 2009 #7 Skrevet 27. april 2009 Jeg har det også slik. Nå er det 4,5 mnd etter fødsel. Det er særlig på morgenen at jeg er stiv i leddene, har også vært inne på leddgiktstanken...hmm...men det er vel hormonpåvirkning da- heldigvis! Hos meg begynte det når jenta var ca 3 mnd- jeg ammer.
Gjest Skrevet 27. april 2009 #8 Skrevet 27. april 2009 Sånn har jeg det også. Spesielt på morgenen, da er jeg kjempestiv i knærne og anklene. Må vente med å gå i trappen for jeg er redd for å falle. Samme hvis jeg har sittet på gulvet lenge, så er det kjempevondt å reise seg. Jeg sluttet og amme etter 4 uker, så er ikke ammingen sin feil her ihvertfall. er forresten 4 mnd siden fødsel nå.
Blixen*** Skrevet 27. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 27. april 2009 Så godt å høre at det er flere som har det slik! Ikke det at jeg ønsker denne stivheten på andre:), men da er det sikkert litt normalt. Jeg hadde også bekkenløsning, så det kan jo også være en faktor. Håper det går over snart! Jeg har også begynt å trene, men føler ikke at jeg har blitt bedre. Jeg går jo flere timer per dag også. Jeg har nå flyttet snuppa på eget rom, så om natten når hun skal ha mat så er det helt ille, klarer ikke å bøye ankler og knær når går for å hente henne. jeg har også begynt å miste noe helt sinsykt med hår!! Manken har halvert seg den siste månden, og jeg har MYE hår! Det ser ut som en skrekkfilm etter meg i dusjen he he. Så her er det hår i maten, i bleia og på klærne til alle. Og jeg går med strikk hele tiden..ikke hjelper det! Nå blei det mye klaging.. så på tampen her må jeg si at jeg elsker å være mamma, og snuppa er fantastisk søt og snill!! Og vi koser oss dagen lang:) Nå skal vi ut i sola!
Gjest Tale30 Skrevet 27. april 2009 #10 Skrevet 27. april 2009 Åh, nå ble jeg vanvittig glad!! Visste ikke at dette var et kjent problem etter fødsel. Jeg har verket i ledd, og har hatt en brennende følelse oppover armene på kvelden. Jeg har forsøkt å tenke at det sikkert er et langt svangerskal, byssing og bæring som er grunnen. Men innerst ikke så har jeg begynt å tenke i baner av leddgikt. Nå fikk jeg håp om at det vil gå over!!
Lillemille*** Skrevet 27. april 2009 #11 Skrevet 27. april 2009 Jeg var hos legen med samme problem i høst, da noen mnd etter fødsel. Mitt begynte ca en uke før fødselen. Først i hendene og så i knær og ankler. Sluttet å amme når han var 5 mnd. Nå er han 8 mnd, og endelig begynner jeg å føle meg "normal" igjen. For en uke siden forsvant leddgikten, jeg sluttet å miste hår og mensen kom tilbake. Så det er definitivt hormonelt. Legen min refererte til det som "hormonell revmatisme". Litt det samme som bekkenløsning, at hormonene i kroppen gjør leddene slakkere, så belastningen på dem blir større. Men heldigvis går det over
Gjest Tale30 Skrevet 27. april 2009 #12 Skrevet 27. april 2009 Hehe Lillemille: Du ble kvitt ledgikten og sluttet å miste håret... vi blir jaggu snasne i barseltiden
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 27. april 2009 #13 Skrevet 27. april 2009 Har vel mere med at kroppen, musklene osv... har en del bevegelser som den ikke er vant med. Hva med å ta seg en tur og få litt massasje, kan være at det er det som skal til.
Mamman til M&E Skrevet 27. april 2009 #14 Skrevet 27. april 2009 Jeg har det nå, og jeg hadde det med forrige. Hos meg sitter det i bena. Plagsomt men det går heldigvis over etter at en slutter å amme. Sist gang var jeg sikker på at jeg hadde fått revmatisme og var livredd :-)
AO3 Skrevet 27. april 2009 #15 Skrevet 27. april 2009 Jeg fikk skikkelig vondt i et kne noen måneder etter fødsel... Det gikk heldigvis over av seg selv etter et par runder med step på barseltrim! Ellers kan jeg være veldig stiv i beina når jeg akkurat har reist meg opp, men det går seg fort til... Godt å høre at det er flere som har det slik.
Elisabeth '79=lykkelig mamma Skrevet 27. april 2009 #16 Skrevet 27. april 2009 Ja, dette var godt å lese...Jeg har gått rundt og lurt på litt på hva som feiler kroppen min. Har samme stivheten. Hos meg sitter det i ankler, bekken og rygg. Føler meg ofte som en gammel dame ja...Og det er vondt å leke for lenge med lillegutt på 6mnd på gulvet. Må nok bare smøre meg med tålmodighet:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå