Gå til innhold

Lyst til å gi opp hele amminga :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 3 uker bruker såååå lang tid på amming, særlig på kvelden og natta. Kan amme 1 time og han er fortsatt ikke fornøyd - må ofte gi venstre pupp - høyre - venstre og høyre igjen og han er fortsatt ikke fornøyd. Om natta går det ofte 2 timer fra han våkner og til han sovner igjen.... er det flere som har det sånn? Jeg er så sliten og trøtt nå og dritt lei hele amminga for å være helt ærlig. Jeg gir han litt MME etter han har fått siste måltidet på kvelden og han har hittil drukket ca 40-70 ml. Allikevel våkner han ganske fort igjen og vil ha pupp. Og natta er et evig kaos med amming, bæsjing, amming, bæsjing osv.

Har jeg ikke nok melk tro? Ammer 12-15 ganger i døgnet, så det bør jo stimulere melkeproduksjonen bra. Mamma hadde heller ikke nok melk hvis sånn er arvelig og jeg slet med amminga med førstemann også - ammet i 5 mnd, men fra 1 mnd fikk han MME i tillegg. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget - bare lufte frustrasjonen litt. Kanskje noen andre er i samme situasjon eller har noen gode råd til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår du blir sliten av all ammingen! Men tro meg, det blir bedre snart! Dere er i en innkjøringsfase, og babyen var jo vant med å få mat 24 t i døgnet da han lå i magen, og han har fortsatt ikke plass til de store mengdene i magesekken ennå. Jeg har vært igjennom dette tre ganger, og det er strevsomt i starten...Hver gang, selv om det psykisk sett har gått greiere for hver gang. Øvelse gjør mester...

Minstemann fikk pupp annenhver time fram til han var tre måneder, og da fant han plutselig ut at det gikk an å sove lengre økter om natta. Om kveldene den første tiden kunne han ligge til brystet fra 19.30-22.30, byttet fra den ene puppen til den andre, vekselsvis i tre timer... Mine to første (2002 + 2004) skjønte allerede ved 6- ukersalderen at de kunne sove gjennom natten, så dette varierer fra baby til baby...

Den sikreste måten å finne ut av om han får nok av deg, er å veie han. Legger han på seg innenfor normalen kan du bare slappe av, og slå deg til ro med at dette klarer dere fint! Selv om det kan være masete en tid til. Spør på helsestasjonen om du kan komme å veie han og se på vekt-kurven hans... De er der for å hjelpe deg, vettu! Lenge å gå å være usikker fram mot 6-ukerskontrollen...

Lykke til!

Skrevet

Babyene slutter etterhvert å bæsje om natten... Tips: Smør inn rompa med Inotyol-salve (apotek) evt sinksalve ved kveldsstellet. Da er det ikke krise om han ligger litt med avføring. Dette tipset fikk jeg i barselgruppa, og det var en fryd å ta det i bruk! De kan jo ikke slippe en fis i starten uten at den har følge...

Skrevet

TUSEN TAKK for det gode tipset!! Det skal jeg prøve i kveld. Men jeg må ofte skifte selv om han ikke har bæsja, fordi det er så mye tiss i bleie at han blir våt gjennom klærne. Dette tyder på at han får nok mat. Han har også lagt på seg veldig mye på 3 uker. Var 3770 ved fødsel, men gikk ned til 3500. 53 cm, så lang og tynn. Helsesøster kommer på hjemmebesøk kl 12 i dag og skal veie. Er veldig spent, men tipper han er minst 4,5 - kanskje nærmere 5 kg. Han har virkelig vokst! Så jeg har nok mat sånn totalt sett, men føler det er for lite på kveldene og natta. Men i natt gikk det mye bedre - han sovnet i løpet av 1,5 time første gang og i løpet av 40 min andre gang. Han tok kvelden kl 22 (ny rekord) og fikk mat kl 1, 4.45 og 7.30. Ikke så ille det, men når han bruker så lang tid på å sovne igjen første gang så blir det allikevel ikke mer enn 2 timer sammenhengende søvn på meg. Men men... går seg vel til :)

Skrevet

Hjelpes meg,det hørtes slitsomt ut! Er glad det gikk litt bedre inatt da!

Ville bare si at gutten min på 7 uker drev og skulle ha pupp minimum annenhver time. Selv om han var ferdig å spise etter 10 min synes jeg det var kjempeslitsomt!! Aldri få sove mer enn halvannen time+- i strekk er pyton. Men så fikk jeg tips om at babyene egentlig kun trenger mat og er sultne ca. hver tredje time. Og at resten av gangene kan det være sugebehov. Så jeg dytta smokken inn i munnen hans annenhver gang han våkna, og da ble det stille!!! Oppdaget dette for få dager siden og er i himmelen nå. Han kan faktisk gå fire timer mellom måltidene når han sover. Så jeg har fått sove fire timer i strekk mange ganger i løpet av de siste dagene og er en ny person. Jeg tror jeg er heldig som fant ut dette såpass tidlig, for da kan man lettere avvenne babyen.

Skrevet

Det går over og det er verdt det!

Har prematur/dysmatur - hun var sulten som bare det i starten. Måtte pumpe og gi på flaske i tillegg fordi hun ikke var sterk nok. Hvert stell tok 2 timer.

Etter 5 mnd (men det var jo ekstraordinært for oss) tok plutselig måltidene bare ca20 min hver 3 time og vi fikk sove hele netter.

Et tips for at du ikke skal slite deg ut:

Før siste amming på kvelden. Gjør deg selv i stand for natten. Amme. La pappaen ta over med flaske og stup i seng. (melk du pumpet om morgnen eller mme)

Da får du litt sammenhengende søvn.

Lykke til!

Skrevet

Ja hadde han enda tatt smokken så... men da blir han bare illsint :(

lille sprelle: Takk for tipset, men pappen begynner på jobb kl 6 og må stå opp 5.20 hver dag. Så tror ikke han synes det er en så god ide... han kommer til å flytte på eget rom nå også, for en periode. Fordi det gagner ingen at begge to skal være helt utslitte. Jeg kan jo tross alt legge meg nedpå på dagtid - det kan ikke han. Og med en 2 åring i tillegg så må i alle fall en av oss fungere på kveldstid.

Skrevet

Hm.. Du får bare stå på så lenge da. En god trøst kan jo være at det ikke vil vare evig..! Skjønner godt at pappaen må få sovet, sånn er det her i huset og. Håper det går seg til!

Skrevet

hei!

Det er veldig vanlig at ungene krever seg mer på kveldene. Det kan virke som om du har mindre melk, men den melken vi har på kveldene er fetere (dermed trenger de mindre, men vil ofte ha mat oftere for å "spise seg opp" for natta). Dette fortalte min helsesøster meg. Gir du tillegg kan dette ødelegge for dette... Men det kan jo hende du har lite melk, ikke vet jeg. Mine pupper er mye slappere om kveldene. Gutten min gjorde ikke annet enn å henge i puppen 24/7 de første 5 ukene. Og dreit hele tia. Det var helt GRUSOMT...hehe.. Var ikke i særlig form etter fødselen så.... hormonell og j.... Han bæsjer fortsatt litt om natta, men trenger bare skifte en gang, og ikke HVER gang han vil ha pupp... Ammingen har gått seg veldig godt til. Så stå på - det blir bedre:)

Skrevet

det blir bedre for om ikke lenge klarer han å spise mer ved hvert måltid, og da vil tiden mellom øktene bli lengre:)

Skrevet

HEEEi Bilba!! Så koselig å "se" deg her inne. vi har jo barn på 3 uker begge to og må bare si jeg føler veldig med deg. min baby vil ha mat veldig ofte og min helsesøster sa det skulle gå 3 timer mellom hvert måltid fordi babyen kan få vondt i magen og bli urolig. fant ut at jeg bare ble lei meg og stresset av at hun gråt så nå ammer jeg når jeg finner det for godt. så mange gode råd på denne tråden. ble glad av å lese, jeg. Ønsker deg masse lykke til videre. så bra gutten din legger på seg godt da. det er jo kjempe betryggende da. min jente har også lagt på seg mye..veier ca 4,2 nå.

trøtt trøsteklem fra meg

Skrevet

Så koselig å "se" deg da, nattergal! Går det bra med dere? Jeg blir også glad av å lese alle svarene. Er så takknemlig for at så mange gidder å svare - og det hjelper veldig å høre at mange er i samme situasjon. Nå har Magnus faktisk sovnet kl 22 to kvelder på rad og i natt fikk han mat kun 1 gang og sovnet igjen etter kun 40 min! Herlig.... er en ny person i dag - håper det fortsetter sånn. Han sov fra 22 til 8 med to korte måltider kl 2.40 og 6. Kl 6 regner jeg ikke som nattmåltid for da er det jo tross alt morgen. Men fikk sove enda en time til etterpå før storebror kom og vekte oss litt før 8.

Det jeg har gjort for å få han til å sove bedre er:

- gi flaske ETTER siste pupp kl 21.30 for at han skal legge seg god og mett

- bruke større bleier for at han ikke skal tisse gjennom

- bruke pysj i stedet for kun body (mulig dette er innbilling, men de gangene han har sovet absolutt best er når han ligger i pysj... så nå skal jeg bare bruke det, hehe)

- drikker fennikkel te (amme te) mot luftsmerter

- i går badet jeg han like før leggetid - mulig det også er tilfeldig, men kommer til å fortsette med det noen kvelder

Skrevet

Jøss. Det er jo kjempebra!

Håper det kan fortsette slik for din del da, at dette blir en ny rutine:)

Driver på å prøver å lage kveldsrutiner her i huset. Han er snart 4 mnd, så på tide og starte å legge han før jeg legger meg. Men det er ikke lett. I går hadde han så utrolig mye luft i magen og var noe urolig pga dette. Fikk han ikke til å sove før i 22.30-tia. Og da spiste han igjen kl. 23.30, 01.40, i tretia, firetia og femtia. Så i sjutia igjen og så igjen i åttetia. Men han sovner rett etterpå og det gjør jeg og, så jeg overlever... Noen av gangene er jeg rett og slett smokk.

Men gleder meg VELDIG til vi får litt mer skikk på ting her...

Skrevet

Oi....bøyer meg i støvet, can't wait. Det var jammen meg ofte...håper det ikke er sånn hver natt? Ja jeg er storfornøyd med natta og hååååper det fortsetter sånn, selv om det sikkert vil gå litt opp og ned noen uker til. Hjelper på å få sånne netter innimellom om ikke annet. Sov jo 7 timer i natt - det er jo fantastisk. Lykke til med å "få skikk på ting" som du sier. Tips mot luft i magen: fenikkel te (amme te) skal hjelpe og smaker faktisk kjempegodt! Putter oppi 3 suketter så er det like godt som vanlig te synes jeg - nesten bedre. Vet ikke om du har prøvd dette jeg, men... jeg skal i alle fall teste ut den noen dager før jeg evt prøver minifom dråper. Tvi tvi!

Skrevet

Han spiser ofte hver natt. På ei god natt går det 2,5 timer mellom hver amming.

Hvilken amme-te bruker du? Jeg bruker en av merket Kloster som heter Amme-te. Syns den er god jeg. Drikker du rein fenikkel te?

Skrevet

Min holdt også på sånn når han var i den alderen. Det er litt bedre nå ved 3 mnd men idag mistenke helsesøster at han kanskje har stramt tungebånd.

Da kan det være at de ikke klarer å suge nok om gangen og derfor vil ha mat ofte. Det er ofte de ikke klarer å bruke smokk ved stramt bånd. Få legen til å kikke på det. Er jo greit å utelukke ting:)

Skrevet

Anonym: Gutten min har også stramt tungebånd - fikk beskjed om dette på legekontrollen da han var et døgn gammel. Har tenkt at det kunne ha noe med saken og gjøre, men virker jo som om han får godt tak og suger godt allikevel. Hmm... skal spørre legen når vi skal på 6 -ukerskontroll om et par uker. Han vil ikke ha smokk heller, men i dag har han faktisk tatt den et par ganger.... så han greier jo hvis han vil.

Skrevet

Må bare føye til noe her: overskrifta "Lyst til å gi opp hele amminga :(" gjelder ikke lenger :)

De ti siste nettene har vært som en drøm. I natt sov miniplutt fra 22 til 8 med kun ETT måltid kl 4.15 - og da sovnet han igjen av seg selv før 5. Så hvis det fortsetter sånn (kan vel ikke regne med at alle netter blir sånn da, men....) så vil jeg absolutt ikke gi opp amminga - tvert i mot! Rart hvor mye lysere man ser på ting bare man får noen timer med søvn :)

Skrevet

Der ser du, he-he! Det ble bedre for deg også etterhvert:-)

Lykke til videre! Du gjør en fantastisk jobb, glem ikke det! Så håper jeg minsten din fortsetter i det gode sporet han er i nå.

Skrevet

Tusen takk, mamma til 3 :)

Og jeg mente at de TO siste nettene har vært som en drøm - ikke de ti siste... for det stemmer slettes ikke ;) Men håper de ti neste blir det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...