Gå til innhold

Må bare ha ut litt guffe!!! MYE GUFFE!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt historikk:

Ble inseminert hos Stork 11. mars og fikk postiv test allerede 11 dpo og følte at denne gangen hadde jeg lyktes. Fikk likevel vanlig mens på IKM og sattet og ventet på at hcg-en skulle forsvinne ut av kroppen, slik at jeg kunne reise nedover igjen så fort som mulig. Tvert om så jeg at g-testene økte i styrke igjen etter et par uker og jeg fikk flere symptomer. Målte hcgen før og etter påska og den viste fordobling, men det var en unormalt lav stigning. Samtidig har det svidd spesielt mye rundt høyre eggstokk siden påska og jeg spottet litt brunt i 4 dager da. Skulle ha hatt mensen som normalt tidlig denne uka, men ingen tante har kommet.

I går kveld økte smertene i høyre eggstokkregion og jeg dro på legevakta i dag og fikk henvisning til UL. Trudde at nå skulle jeg få bekreftet/avkreftet mistanken om en mulig ex-u (svangerskap utenfor livmora). Kom til en tysk gynekolog som snakket uforstående fort og vi snakket trolig forbi hverandre også. Han sveipet rundt max 1 minutt med UL-staven og tok bilder av muskelknutene mine. Herregud, hvordan kan du finne på å forsøke å bli gravid med slike muskelknuter?! kjeftet han på meg. Ja, her er ingen gravididitet i livmora di, den er tom med veldig tynne slimhinner. Han ba meg kle på meg og fortsatte forhøret om hvorfor jeg ikke hadde blitt operert for muskelknutene, for internasjonal standard tilsier jo at alle over 3 cm skal fjernes. Det skal sies at jeg var hos to forskjellige gynekologer for seinest litt over ett år siden, som ikke kommenterte annet enn at de kunne være til hinder for å bli gravid, men ikke et ord om operasjon! Jeg ble forvirret over denne utkjeftingen og spurte han om han ikke hadde sett etter et eventuelt embyo i egglederen da? Nei, det hadde han ikke sett etter, for jeg var jo ikke gravid og burde opereres før jeg burde tenke på å bli inseminert igjen. Men hvordan kan da hcg-nivået ha fordoblet seg over påska da? spurte jeg han. Han kikket i papirene og tenkte litt. Han ser på meg, heiser på skuldrene og sa at nei, du har ikke noe embryo i livmoren, men det kunne jo ikke utelukke at det var noe andre steder! Enden på visa var at han ba meg komme og ta en ny blodprøve til uka og en ny UL på onsdag. Skulle jeg kjenne sterke smerter før den tid, så var det jo bare å komme tilbake selvsagt! Med andre ord vil de heller at man kommer halvdød med blålys til operasjonsbordet, enn å komme på egenhånd før det er for seint.

Jeg er jo såklart skuffet over at det ikke var en spire der den skulle, men hadde forventet at gynekologen ville bruke mer tid på å se etter om det satt noe andre steder da. Jeg er/var over 8 uker nå, så noe burde han vel kunne sett?! Det er i alle fall sikkert at det ikke er muskelknutene som svir som pokker oppe rundt eggstokken min!

Hadde jeg bodd i en større by, skulle jeg gladelig tatt en privat UL, men noe annet er vel ikke å forvente av det offentlige samlebåndet. Nå er jeg mest lei meg fordi jeg ikke vet om muskelknutene må opereres bort før jeg kan dra nedover igjen eller om jeg kan bli gravid i det hele tatt! Det var i alle fall det inntrykket han ga meg. Han forkastet dessuten at jeg hadde hatt en tidligere SA (4+2), fordi jeg ikke hadde fått UL for å bevise at jeg var gravid den gangen. Vil tro at de ikke ser noe så tidlig uansett, samt at dagesvis med intense mage- og korsryggverk før store mengder friskt blod kom ut og fallende hcg i etterkant, burde være bevis nok...Men nei, ikke for denne karen. Dessuten var han frekk nok til å stirre både når jeg kledde av meg og på meg etterpå...Så gjett om jeg "gleder" meg til neste avtale.AAAAAAAAARGH!

Sorry, måtte bare få ut litt frustrasjon her før leggetid!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres da fullstendig uprofesjonelt ut. Hadde forlangt ny kontroll, ny lege og vurdert å kontakte pasientombudet om oppførselen til han du var hos.

Selvsagt skal de sjekke ordentlig med så mange indikasjoner på en exu, og selvsagt skal det skje før egglederen eventuelt tar skade av det. Stå på ditt og krev ny sjekk. Har du en fastlege som kan backe deg opp? Man behøver ikke være gynekolog for å se at ensidige smerter og saktestigende hcg er en klar indikasjon på risiko, liksom...

Lykke til i hvert fall!

Skrevet

Jeg har sendt deg en laaaang privt melding nå.

Dette høres helt sykt ut!

Jeg kan ikke så mye om ex-u men har venninner som har opplevd det, og alt du forteller tilsier jo det!

Ang muskelknuter/myomer/godartet svuldster eller hva man kaller det, kan jeg det meste. Og det er bare tull med 3*3 cm.

Norge har faktisk de aller fremste spesielistene på myomer i verden!

Dr. Istre som tilhører Ullevål, men er i Bosten USA nå for å lære opp amrikanerne. http://www.oistre.com/index.php?site=home

Dr. Sponland en like fantastisk mann som Dr. Istre, og er på Ullevål nå, og hjelper bla jenter med myomer. Det kommer alltid ann på hvordan myomene er og sitter. Men så lenge de ikke forårsaker sterke mensblødninger eller hindrer graviditet. Hvor store er dine? 20 av jentene har muskelknuter etter de fyller 30 år. De kan resultere i komp. i svangerskapet om de vokser mye.

Dr. Magnus på Rødekors klinikken på Skillebekk er også flink på området. Han kan du få rekv. til av legen din. han kan evt. sende deg videre til Sponland. Eller du kan gå privat til han.

Men tror nok den tyskelegen roper litt vel: Ulv Ulv her...

Lykke til!

Skrevet

Takk for støtten!! :-) Godt at det ikke er bare meg som reagerer på denne legen. Skal forsøke å be sykehuset sette meg opp hos en annen gynekolog og i verste fall, får jeg skrive et klagebrev på behandligen hans. Jeg tviler på at jeg er den eneste som reagerer på oppførselen og væremåten hans. Allerede da han hentet meg på venteværelset fikk jeg bange anelser. Det var to eldre menn og meg, som satt og skulte på hverandre i nesten tre timer. Gynekologen kom inn, stilte seg opp midt på gulvet, så på meg og spurte høyt om hvem det var som skulle på gynekologisk undersøkelse!!! Hadde det vært flere der, så hadde jeg sunket gjennom gulvet antakeligvis. Smertene har ikke vært spesielt fremtreden i dag, da jeg har holdt meg intenst aktiv på jobben. I morgen tidlig ny hcg-prøve og ny avtale på onsdag. Håper jeg kan få en avklaring snart på hva som foregår...og ikke minst hvor store disse myomene mine er. Det fortalte tyskeren selvsagt ikke. - 3,5 cm kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...