Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #1 Del Skrevet 26. april 2009 Jeg har syn styrke +0,75 på begge øyne, trolig korrigert til +1,0 på ene øyet. Ikke skjeve hornhinner eller noe. Men ser fryktelig kleint, sliter med å lese og se på skjermen. Har kjøpt meg lesebriller styrke +1,0, og syns dette hjelper utrooooolig. Men forstår på andre at dette er tilnærmet "latterlig" - man ser da ikke merkbart dårlig med såpass liten synsfeil, sies det.. Noen andre som meg? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140015758-noen-andre-med-075-1-som-ser-d%C3%A5rliguten-linserbriller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #2 Del Skrevet 26. april 2009 Selvfølgelig ser du dårlig med +1.. Ved 0,5 får du lesebrille hos optikeren, og fra 1-1,5 og oppover blir du anbefalt å bruke brillene hele tiden. Er ikke helt sikker på hvor grensa går for at du får i sertvikatet at du må ha briller når du kjører, men jeg fikk det da jeg brukte ca 1,5! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140015758-noen-andre-med-075-1-som-ser-d%C3%A5rliguten-linserbriller/#findComment-140015788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #3 Del Skrevet 26. april 2009 Det varierer veldig ved hvilken styrke man trenger briller. En forklaring kan være alder, en 10åring kan ha styrke +3 og lese uten alt for store problemer, mens en på 40år ofte må ha briller allerede ved +0,50. I tillegg har det veldig mye å si hvordan man bruker øynene, en som bruker pc og leser hele dagen vil ofte trenge briller med mindre styrke enn en som har en jobb hvor man bruker synet kun på lang avstand. I tillegg kan det være uendelig mange andre forklaringer på hvorfor du ser dårlig uten. Jeg jobber som optiker og hvis noen kommer til meg fordi de har mye vondt i hodet, blir ofte sliten i øynene el og jeg måler +1.00, så anbefaler jeg dem alltid å prøve briller, det er ikke alltid det hjelper, men det hjelper for såpass mange at man bør prøve. På lang avstand er det sjeldent det er noe nyttig med +1,00 hvis man er ung og de fleste må ha styrker langt over det for å måtte ha briller for å kjøre bil, men det kommer an på mange ting det også. Så lenge du syns det hjelper, så ser jeg ingen grunn til at du ikke skal bruke det, uansett om andre syns det er en lav styrke. Når man er nærsynt og har minusstyrke, så blir det noe helt annet og da anbefaler jeg ofte å gå med briller hele tiden fra ca -1,00. Når det gjelder bilkjøring, så er det ikke ved en spesiell styrke man må ha det, men når man ikke lengre klarer å lese en linje hos optikeren med en spesiell størrelse på bokstavene, men de fleste vil ikke klare det hvis de har veldig mye over -1,00. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140015758-noen-andre-med-075-1-som-ser-d%C3%A5rliguten-linserbriller/#findComment-140016403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå