Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #2 Skrevet 26. april 2009 Ja det gjør man så absolutt. Men man kan fraskrive seg all arv og da tror jeg også man fraskriver seg gjelda (+alt annet)
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #4 Skrevet 26. april 2009 Som feks hva? Boliglån, skjønner man må selge eiendom men hva om det ikke dekker boliglånet? Evt forbruksgjeld? Kredittkort? Har en mor som er håpløs når det kommer itl penger, og vil bare ha og ha. Og far gir etter... så her sitter jeg og er livredd for å bli sittende igjen med deres gjeld fordi de ville bare HA!!!!
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #5 Skrevet 26. april 2009 du arver alt som står i deres navn. Uansett gjeld eller formue. Men du kan fraskrive deg all arv. Det er jeg nesten sikker på. Hva med å ringe jusbuss? Gratis advokathjelp. Er greit åfå sjekket det opp så slipper du å bekymre deg mer for den saken=)
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #6 Skrevet 26. april 2009 all slags gjeld. ikke helt sikker, men nesten.
Minnie Mom Skrevet 26. april 2009 #7 Skrevet 26. april 2009 Du kan velge å ikke ta imot arven din, inkl gjeld. Men da tror jeg ikke du har krav på eiendeler og sånt.. Altså ingenting. Hvis du tar imot gjelden, blir du ansvarlig for all gjeld som måtte dukke opp, også en viss tid etterpå, altså du er ansvarlig for evt kreditorer som melder krav innen en viss frist (som jeg ikke husker).
Minnie Mom Skrevet 26. april 2009 #8 Skrevet 26. april 2009 Og ja, det gjelder nok all gjeld, inkl forbrukslån og kredittkort.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #9 Skrevet 26. april 2009 så i utgansgpunktet kunne de tatt opp alt av kreditt, max boliglån osv, og dersom de skulle gått bort så itter jeg med all dritten..... fy søren. Synes det er en urettferdig ordning. Men hva om de har gjeldforsikring, det har jeg og samboer og om en av oss skulle gå bort så slettes 800 000 kr. Passer ikke å spørre foreldrene om de har gjeldforsikring kanskje
MrsMilla Skrevet 26. april 2009 #10 Skrevet 26. april 2009 Du har uansett rett til å fraskrive deg arven, da slipper du en eneste krone i gjeld. Men da arver du heller ingenting, som eiendeler eller annet som er i boet. All gjeld blir tatt med i boet, bortsett fra studiegjeld (den følger personen, og faller bort om personen dør). Men de kan gi deg gaver etc. på inntil 100.000 årlig (ikke forskudd på arv), for så å ta opp masse lån, dø, og du fraskriver deg arven. Dette er litt satt på spissen, men fullt mulig. Men får du forskudd på arv, husk at dette faktisk er forskudd på arv, og da en del av boet når dette gjøres opp med den gjelden de bestitter.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #11 Skrevet 26. april 2009 Urettferdig? Ærlig talt, du kan da ikke forvente at de sparer så du skal få når de faller fra??? Selvfølgelig kjedelig om de har dårlig styring på økonomi osv, men man har faktisk ikke krav på å få masse når foreldrene dør. Jeg har selv sagt til mine at jeg synes de skal bruke pengene mens de har glede av dem, kanskje låne opp på huset e.l., slik at de kan kose seg på sine gamle dager, reise, gjøre akkurat det de har lyst til. Syns det er mye bedre enn at de skal sitte og spinke og spare for at det skal bli noe igjen til meg. Du mener at dersom foreldrene har masse gjeld så skal all gjelden slettes, og du skal få eiendeler og verdier de etterlater seg? Er det din oppfatning av rettferdig?
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #12 Skrevet 26. april 2009 Det lønner seg å si fra seg arven om gjelda er større enn eiendelene ja. Men hvis de f. eks har hus til verdi 2 mill og har gjeld på 1,5 mill vil det vel lønne seg å arve gjelden, og huset. Deretter selge huset og ihvertfall da ha arvet 500 000.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #13 Skrevet 26. april 2009 Urettferdig... jeg har ikke skrevet en eneste plass at jeg vil de skal spare og spinke til meg. Forventer det ikke og tviler på det. Men jeg vil ikke bli sittende med masse gjeld fordi de så sin jsnase i å leve livets gode dager. Herlighet.... nevnte ikke en dritt om at jeg ville arve store penger. Har ikke nevnt det fordi jeg forventer ikke det og tror ikke det vil skje. Men jeg vil heslt ikke arve gjeld heller......... skjønner??? Men til dere andre, da kan jeg fraskrive meg alt. Takk!
blond Skrevet 26. april 2009 #14 Skrevet 26. april 2009 Om hun ikke har fått arv på forskudd vil det lønne seg, ellers må man regne på det.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #15 Skrevet 26. april 2009 Man arver IKKE gjeld nei! Hvor har dere det fra?? Men pant og heftelser følger jo gjenstanden, så arver du en bil som er heftet følger jo gjelda med. Samme hvis et lån er sikret i hus eller noe. Men dersom dine foreldre har gjeld uten sikkerhet vil du ikke arve denne. Dvs kredittkortgjeld o.l.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #16 Skrevet 26. april 2009 Jeg tviler på at de vil ha noen form for eiendeler, de skal no selge hus og flytte og leie i spania. Alt er mors ide/ønske og far følger med og selger huset deres. Men vet min mor lever å ånder for å få alt hun peker på... så er derfor redd for at jeg skulle få deres gjeld. Men heldigvis kan man fraskrive seg gjelda. Og til du som var spydig... jeg forvnetet ikke og mente ikke det var erttferdig at arven fulgte enneskene men eiendelene fikk jeg. Men var redd for at eiendelen klarte ikke å veie opp for gjelden så jeg ble sittende med resterende gjeld. Huff... les før du begynner å angripe. Det var arve gjeld jeg spurte om.... lite å arve fra mine foreldre tipper jeg og det er jeg inneforstått med og ikke no stress det. Men gjelda bekymret meg.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #17 Skrevet 26. april 2009 Du arver ikke andres gjeld. Men kreditorene skal ha sitt før du får din arv. Er huset deres belånt, og du vil overta huset, må du også ta gjelda.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #18 Skrevet 26. april 2009 Skjønner jo at jeg arver gjeld på et hus som er belønt, men så lenge det går opp i opp så er jeg glad. Og jeg slipper å ta resterende gjeld. Takk for svar dere!
Anonym bruker Skrevet 26. april 2009 #19 Skrevet 26. april 2009 Vi sitter midt i ett arveoppgjør nå. Man kan velge å påta seg arven fullt og helt og dermed også gjelda. Hvis man skal gjøre dette er det selvfølgelig lurt å sjekke at gjelda er mindre enn verdiene i boet ellers så gjør man ikke dette. Man kan også velge å gjøre som vi har gjort. Fylle ut ett skjema som heter noe sånt som "arv ved bo av liten verdi" eller noe sånt. Da påtar man seg gjelden til avdøde, men man er ikke ansvarlig for mer enn det som dekkes av eiendeler og penger i boet. Er gjelda på 50 000 og eiendeler og penger i boet på 40 000 er man ikke ansvarlig for de 10 000 i mellom. Man omsetter da verdiene i boet til penger, betaler begravelsesregninga først, deretter de andre regningene og når det er tomt, er det tomt. Vi beholder private eiendeler som bilder ol. Fraskriver man seg alt av arv går boet til offentlig skifte og man får kun ut private ting som bilder ol. Dette er en løsning hvis noen har vannvittig mye gjeld og lite eiendeler. En løsning som man velger hvis boet har mye gjeld men det finnes ting av verdi i boet, som bil ol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå