Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje noen her kan svare? Jeg er over 40 og har vært gravid to ganger i løpet av ganske kort tid. Begge gangene endte dessverre med ma.

Jeg har lest at stoffskifteproblemer kan føre til vansker med å bli gravid, og også vansker med å beholde. Jeg finner følgende fellestrekk mellom symptomer på stoffskifteavvik og meg selv: Jeg sover dårlig, er trett, rastløs, har treg mage og kan være nedstemt. I tillegg er mitt yngste barn født for tidlig og hadde lav fødselsvekt, noe som visstnok også kan indikere stoffskiftetrøbbel. Jeg er ellers en frisk og har ingen andre plager.

Jeg skal oppsøke lege og ta nødvendige prøver, men enn så lenge vil jeg bli svært takknemlig hvis noen har erfaring med dette , og vil dele det med meg! Jeg håper så inderlig å bli gravid med min kjære, som ikke har barn fra før, men er så innmari redd for å miste igjen. Kanskje de tidligere abortene skyldes andre ting enn "gamle" egg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Så trist å høre om de to gangene du har mistet. Jeg har ikke svar på alt du lurer på, men tenkte bare å si at det bare er en enkel blodprøve som skal til for å sjekke stoffskiftet ditt. Jeg har selv hypotyreose (for lavt stoffskifte) som jeg fikk etter mitt første svangerskap. Sjekket det siden jeg var så utrolig trøtt, sliten og nedstemt i flere måneder, og det var kjempelavt! Har fått medisiner og det går bedre nå. Kan ikke si jeg er blitt helt bra, men jeg sover i alle fall bedre.

Lykke til!

Skrevet

Enig med deg, dette ville jeg snakka med en lege om. Ikke lett å bli klok på dette internettet... ;-)

Når det er sagt, vil jeg bare si at jeg kjente meg sånn igjen i de symptomene du beskreiv, at jeg begynte å søke på nettet om hypotyreose (riktig stava?) - er glad for at stoffskiftet stod på lista over ting som skulle testes i blodprøven jeg tok forrige uke, for det var myyyye jeg kjente igjen. Alt fra tørr hud til dårlig sexlyst (har baaare såvidt litt lyst rundt EL), søvnløshet og dårlig stressmestring.

Skal bli interessant å se om det kan ha med stoffskiftet å gjøre. Er liksom vanskelig å si hva som forårsaker hva. Dårlig søvn er jo ikke bra for verken stressmestring eller sexlyst, uansett hva det kommer av...

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei-hei!

Mitt lave stoffskifte ble oppdaget i forbindelse med forundersøkelsene til assistert befruktning, og jeg startet da på medisiner, Levaxin.

Stoffskiftet ble etterhvert stabilisert, og jeg har tatt jevnlige målinger for å følge med.

Har ikke blitt gravid, men det skyldes nok mer alder, er godt over 40 nå.

Men om du blir gravid, så er det viktig å øke dosen med Levaxin.

Fikk beskjed av min lege at den skal økes med 50 %. Har lest på noen amerikanske sider at de dobler dosen.

Men hør med din egen lege om dette. Det er ihvertfall kjempeviktig da fosteret er avhengig av tilstrekkelig av disse hormonene.

Ellers kan du prøve å søke på noen tidliger poster fra medlemmet "lydianatt" el.lign. hun hadde masse kunnskap om det, og skrev mye bra om det.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...