Gå til innhold

Baby'en gaper ikke nok...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg skal amme snuppa så gaper hun ikke opp nok, og får feil tak på puppen, suger bare på brystvorten. Og det gjør så vondt, og jeg begynner å bli SÅ sår nå...

Husker nå at jeg hadde samme problemet med størstemann, og at jeg gav opp en del av ammingen pga dette. Har ikke lyst til å gi opp like lett denne gangen... :s

Jeg kan teorien om riktig ammeteknikk og riktig sugetak osv, men jeg får det ikke til i praksis... Noen gode råd eller tips til å få henne til å gape skikkelig og suge ordentlig???

Snuppa er bare 4 dager gammel forresten...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heldigvis vokser munnen seg større etterhvert!:-) Velkjent problem, dette! Jeg har med mine tre "tirret" dem til å gape høyere ved å stikke puppen/ brystvorta borti nesa, i stedet for å sikte på munnen. Gjorde dette til de ble ivrige nok i gapinga, og dytta puppen fort inn i munnen når gapet var størst...

Skrevet

Hei.

Det beste er iallefall ikke å gi opp! :)

Det beste tipset jeg trengte i starten når det gjelder dette problemet var å legge babyen med nesetippen mot niplen, så gapte han over, og fikk godt sugetak! :)

Og viss du kanskje har melkespreng fordi han ikke suger ordentlig (noe jeg plagdes mye med) hjelper det masse å håndmelke eller eventuelt pumpe ut litt melk først, så blir niplen og brøstet mye mykere og mye enklere for barnet å gape over!

Jeg holdt på å gi opp pga dette, men pumping i begynnelsen "reddet" meg med min amming.

Håper tipsene mine kan hjelpe deg! :)

Skrevet

Jeg brukte brystskjold i ca 2 uker før babyen min klarte å få riktig tak på puppen, kanskje det kan hjelpe deg også?

Skrevet

Jeg hadde prematur baby, og han klarte rett og slett ikke gape nok fordi han naturlig nok hadde liten munn. Ifølge ammeveiledningsbrosjyre, så står det at man skal holde puppen med tommel over og fire fingre under, og at man ikke skal holde på det "brune" området, eller rett rundt brystvorta fordi de da ikke får bra nok tak... Dette var så absolutt ikke riktig hos oss. Vi fikk ammeveiledning, og ble bedt om å forme området rundt brystvorta, slik at det ble lettere for baby å få tak. Dette funka, men det tok likevel ei stund før han klarte å amme skikkelig.

Lykke til, ikke gi opp hvis du virkelig har lyst til å amme :-)

Skrevet

Tusen takk for tipsene! :)

Vi prøver oss frem fortsatt, men jeg har ihvertfall ikke blitt mer sår, så da håper jeg vi snart finner riktig teknikk og at alt blir smertefritt fremover. ;)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...