Gå til innhold

Mor/bestemor signes babyteppe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan tipse meg hvor jeg finner oppskrift?

Vet d er Nøstebarn, men jeg finner d ikke.

Skrevet

Den kan du få av meg.

Mor signes babyteppe

Garnmengde: ca.125(200) G 2- Tråds merinoull eller silkeull fra nøstebarn.

Pinner: Nr.6

Legg opp 160(170) m på pinne nr.6 og strikk vanlig retstrikking frem og tilbake til ønsket størrelse. Fell av.

Viss du ønsker det kan du hekle en kant rundt teppet: 1.rad:fm. 2.rad: 3 lm, 1 fm, i første lm: hopp over 1 fm, 1 fm i neste.

Jeg personlig syns det er best med 170 m på pinne nr.6 og strikke av 200 g silkeull + heklet kant.

Skrevet

tusen tusen takk! d skal jeg prøve!

Skrevet

Hei.. Lurer på om noen har bilde av dette teppe..? Vil gjerne se det..

Gjest mphs
Skrevet

https://nostebarn.no

Det er bliler av flere slike tepper på hovedsiden her, men de er rullet sammen. Det er bare strikket i rillestrikk med eller uten en heklet kant.

Skrevet

Jeg har netopp strikket et slikt teppe og da begynte jeg med 3 masker og økte 1 maske i begynnelsen på hver omgang til jeg følte det var stort nok. Så felte jeg likt altså ei maske i hver omgang til jeg hadde 3 masker igjen.

Jeg brukte ikke nøstebarn sitt garn, brukte babyull fra gjestal og strikket på p 4,5. Hadde jeg strikket det igjen så hadde jeg nok gått opp litt i strørrelse på pinnene, men sambo ville ha det litt tett.

Brukte ca 300 g.

Skrevet

Jeg strikker et sånt nå :) Blir kjempefint :)

Jeg strikker det på skrått, blir mye finere enn frem og tilbake. Strikker også med en enkel hullrad rundt hele. Veldig enkelt og fint.

Legg opp 3 masker på pinne nr 6, øk 1 maske på hver pinne til du har 6 masker. Så strikker du 3 masker, 1 kast i begynnelsen av hver pinne. Strikk slik til du har brukt opp nesten en bunt (100 g nøster). Felling: Strikk 3 masker, 1 kast, 3 m sammen i begynnelsen av hver p. Når du har 6m igjen feller du 1 m per p til 3 m igjen, Fell av.

Oppskrift og garn får du også kjøpt på nettsiden til Nøstebarn:

www.nostebarn.no

Gjest mphs
Skrevet

Jeg har også strikket ett på skrå, men jeg syns det var vannskelig å få fin fasong på det når det var ferdig. Selv om jeg blokket det.

Skrevet

Jeg er akkurat ferdig m et teppe nå.

Hadde noe garn liggende som jeg brukte. kitten mohair fra sandnes garn. brukte pinner nr 6, og strikket rillestrikk. La opp ca 170 masker. Jeg synes d ble alt for stort. Strikker et nå m ca 90 masker. Blir utrolig mykt og lett.

Jeg heklet i tillegg noen søte blomster som jeg festet på teppe. Ga et i barselgave til en venninne igå, og d slo veldig godt an.

Gjest mphs
Skrevet

Det er meningen det skal være stort. Det er så "tynt" på grunn av de store pinnenen slik at når det er kaldt kan man brette teppet flere ganger og når det er varmt holder det med kun ett lag teppe over babyen. Skal kunne brukes både sommer og vinter.

Jeg har strikket ett teppe til hver av ungene mine som de har brukt mye, yngste bruker sitt enda og så har jeg strikket 3 som jeg har gitt bort.

Tenkte å strikke enda ett snart må bare bli ferdig med det jeg holder på med nå.

Når dere ikke bruker nøstebarngarnet får det ikke samme effekt som ubehandlet merinoull har.

Skrevet

Jeg strikket også det store (170 m) teppet, nettopp fordi en da kan brette det dobbelt slik at det isolerer godt. I tillegg strikket jeg perlestrikk i stedet for riller, og så heklet jeg picot-kant rundt. Det ble veldig fint :) Neste gang jeg skal strikke dette teppet, skal jeg lage det med dobbel perlestrikk.

Gjest mphs
Skrevet

Det med dobbel perlestrikk hørtes spennende ut. Har strikket mye perlestrikk tidligere, men ikke tenkt på at det kan bruker på dette teppet.

Det tror jeg neste jeg må prøve neste gang. Brukte du nøstebarn sitt garn til det teppet ditt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...