Gå til innhold

Kjøpt katta i sekken.. HEVE HUSKJØP.. (lang)

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg at ingen her inne er eksperter på dette, men ønsker å høre om dere vet noe eller har erfaringer:

Juli 2008 kjøpte og overtok vi et hus fra 1950. Vi visste at vi måtte bytte taksten og at vi måtte drenere.

Innvendig er huset slitt, men brukbart.

På innflytningsdagen tråkket vi gjennom gulvplank på det ene soverommet, gammel råteskade sa takstmann.. Vi fikk tilbake 30 000

Påbygget var noe skjevt pga snøras fra tak noen år tidligere, vi fikk tilbake 20 000.

Vi spurte takstmann hva han anbefalte å begynne med om vi skulle velge taket eller det elektriske, og han sa at taket fint kunne vente et par åt til.

En vakker dag i februar 2009: Det drypper vann fra taket i stua i 1. etg. Over er soverommet som det var en gammel råteskade på. Vi tar opp veggen, og den er gjennområtte og full av sopp.. Vi flyttet ut. Bor hos foreldrene mine for tiden.

I dag: vi har advokat på saken. Han påpekte i en bisetning i taksten at det var "råte i etasjeskillere". Selger mener hun ikke kan holdes ansvarlig for dette har " aldri skjedd de 56 årene huset har vært i hennes familie". Fagfolk sier dette har skjedd hver vinter i mange år, begge langveggene på huset må rives.

Selger har ikke eierskifteforsikring. Hun tilbyr oss alikevel 100 000 for å få saken ut av verden. Dette vil med alle utgifter koste oss 250 000.

Er tydelige tegn på at det er noe som har skjedd med huset før.

-Jeg påpekte før kjøpet noen mystiske planker på den ene veggen i stua, hun påstod at det var brukt dårlig plankt når det bygde igjen et vindu. Dette er veggen det rant vann ved under lekkasjen i vinter.

-På utsiden av huset er det renner i malingen som selger påstod var noe som skjedde da de malte. Nå er det tydelig tegn på at dette er pga smeltevann og istapper som dannes på veggen om vinteren.

Vi skal i møte med advokat i morgen. Han anbefaler at vi tar de 100 000 pga taksten p huset.

I tillegg har selger løyet om tilstand på grunnmur-er et hull etter et rør.

Løyet om tilstand på det elektriske.

Løyet om skadedyr i huset.

Mannen min og jeg er enige om at hvis vi får tilbake bare 100 000, så vil vi heve kjøpet.

Ser dere noen grunn til at dette ikke skal gå??

Ikke noe av det jeg påpekte før kjøpet ble dokumentert. Men dette er jo store mangler ved huset.

Fortsetter under...

Tvister vedrørende huskjøp er ganske komplisert. For det er slik at selger har opplysningsplikt, men dere som kjøper har også en undersøkelsesplikt. Forelå det en takst på huset? Tilstandsrapport? Han kan jo ikke ha gjort jobben sin som den faglig kompetente i denne saken.

Ja, det var en takst på huset. Og iflg den var det kun nødvendig å bytte tak og drenere..

Takstmann gjorde jobben sin, men huset var OVERFYLT av møbler og ting og tang, så mange skader var skjulte, som

- hullet i grunnmuren

- plankene på stueveggen

- råte p åsoverommet

- skjevhet i påbygg (det var så fullt at han ikek klarte å komme seg inn)

Synes synd på oss jeg også ;)

Desember ble mannen permittert pga finanskrisa, jeg er student med ekstrajobb og søker jobb i en kommune med ansettelsesstopp..

Lite håp om å få lån for å fikset dette hvis vi ikke får hevet..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...