Liz_86 Skrevet 26. april 2009 #1 Del Skrevet 26. april 2009 Jeg har lurt litt på det med solarium og graviditet. Hvordan er det for ungen egentlig? Kan det være skadelig? Har tatt solarium et par ganger nå. Jeg har hørt med andre mødre hva de mener om det, men de er litt usikre de også.. har hørt at det er større risiko for å få pigmentflekker i huden, men kan det være direkte skadelig for meg eller ungen? Er nå i 19. svangerskapsuke. Håper noen vet noe:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140012674-solarium/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
anette1986 Skrevet 26. april 2009 #2 Del Skrevet 26. april 2009 Hei,fastlegen min svarte at det er ufarlig for både deg og babyen og ta solarium,gjelder også vanlig sol. Bare ha på vifta på fullt for det kan bli litt varmt;) Babyen sparker nok litt ekstra fordi det er så sterkt lys,du kan bli flekkete brun,men det er jo ikke mer varig enn brunfargen:P God bruning:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140012674-solarium/#findComment-140012703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
alvesnuppa <3 Skrevet 26. april 2009 #3 Del Skrevet 26. april 2009 De solstrålene som er i et solarium er de samme som de vi får ifra sola, så dette skal i utgangspunktet ikke være noe problem:) Greia er kanskje at i et solarium får man en større dose med UVA-stråler enn man ellers får. Her er litt teori om UVA- og UVB-stråler, som jeg lærte på solkurs: UVA-strålene er de strålene som skader huden dypere ved at de trenger dypest ned i huden, og fører til tidligere aldring enn normalt. De er også medvirkende, og den største årsaken til hudkreft, da de absorberes i overhuden og ødelegger arvestoffet i cellene våre. UVA-strålene går gjennom bl.a. glass og skylag, i motsetning til UVB-strålene. UVB-strålene er de som gjør oss solbrente og brune, men som etter gjentatte ganger igjen kan føre til hudkreft om vi ikke beskytter oss ordentlig. UVB-stråler fører til økt produksjon av pigmenter og en fortykkelse av huden, som igjen kan gi beskyttelse mot UV-stråling senere. Så med andre ord: om vi greier å beskytte oss slik at vi ikke blir solbrente, men allikevel blir brune, fungerer faktisk huden i seg selv som et filter mot de skadelige strålene. Så direkte skade på våre små i magen, gjør det nok ikke, heldigvis. Men sansynligheten for å få hudkreft blir større, som igjenn kan føre til at barnet/barna våre blir påvirket på den måten senere i livet -om dere skjønner. Hehe, IKKE missforstå meg, tar solarium selv jeg;p! Men jeg tar visse forhåndsregler, og beskytter meg spesielt i ansiktet, på bryste og på hendene (som er de plassene på kroppen som mest blir utsatt for UV-stråler gjennom hele året) med en krem som har UVA- og UVB-filtere i seg. Passer også spesielt på at jeg ikke blir solbrent. Dette fordi jeg ikke vil se ut som et skrukketroll som 40 åring:) For solarium er en rynkemaskin:)... Jeg må tilføye at jeg har hørt noen sagt at vanlig solkrem ikke fungerer i solarium, meeen, forstår ikke helt dette og velger å satse på at det gjør det! Korriger meg gjerne om det er noen som mener jeg er helt på bærtur nå altså men dette er det jeg kan huske fra det jeg har lært om strålene og deres "skader". Ble litt langt dette, og sikkert mange som vet dette fra før, men håper noen finner det lærerikt og interessant:) Målet for alle er vel å lære noe nytt hver dag:)? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140012674-solarium/#findComment-140016443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liz_86 Skrevet 28. april 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 28. april 2009 Takk for svaret:) Det var godt å høre=) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140012674-solarium/#findComment-140025580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå