Gå til innhold

Sykemelding når kontrakten går ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min jobbkontrakt går ut juli, er det noen som vet om jeg fortsatt får penger visst jeg blir sykemeldt før kontrakten er gått ut, ETTER den er gått ut? Altså får jeg sykepenger i august når jeg egentlig ikke har jobb lenger?

Skrevet

Lurer på akkurat det samme.

Skrevet

Så lenge du blir sykemeldt før kontrakten går ut, får du fremdeles sykepenger i august osv.

Du kan jo ikke skaffe deg ny jobb om du ikke er arbeidsfør..

Skrevet

Hvis du blir sykemeldt, er det din arb giver som skal bet de første 14 dagene. Er du ikke i jobb da, så får du også de første fjorten dagene utbet fra nav. Tror de regner ut gjennosnittet av det du har tjent de siste 10 mnd, eller 2 år. Husker ikke helt...

Det kan kanskje lønne seg for deg å søke om svangerskapspermisjon, dette må senest skje dagen før du slutter i din nåværende jobb. Arb giver må kun skrive under på at de ikke kan tilrettelegge jobben for deg. Da vil svangerskapsutbet bli beregnet ut i fra den lønnen du har pr i dag. Svangerskapspermisjon har ingenting med fødselspermisjonenå gjøre. Den starter 3 uker før fødsel som den skal

Skrevet

har samme problem (er lærer) men skal ikke i permisjon før i sluten av september. da jeg snakket med nav om dette sa de at så lenge jeg ikke har lønn før jeg går ut i permisjon vil de gå tilbake til lønnen jeg hadde før kontrakten gikk ut - så lenge jeg har oppfyllt kravene for foreldrepenger. (vært i inntekt 6 av de 10 siste mnd) hvis du er blitt sykemeldt før tiden går ut, vil du få sykepenger så lenge legen mener du ikke kan jobbe uansett om kontrakten er gått ut (er jeg 99 % sikker på - men hør med legen din)

Skrevet

Jeg er også lærer, uten fast jobb! Kan jo selvfølgelig hende jeg får jobb til høsten, men det er slett ikke sikkert.. derfor blir det ingen penger i august og september dersom jeg ikke får noe, og da lurte jeg på om jeg får sykepenger dersom jeg blir sykemeldt. Det var litt oppklarende da, håper at det er sånn at man får penger selv om man ikke har kontrakt lenger. Jeg sliter med bekkenet, og det blir vel ikke bedre, så da ordner det seg kanskje for meg da! :)

Skrevet

Du må ha jobb når du blir sykemeldt (du må ha jobbet i minst 4 uker). Da får du 100% lønn som sykepenger. Går kontrakten din ut i sykemeldingsperioden vil NAV betale sykepengene. Du kan da ha sammmenhengende sykepenger i inntil 1 år.

Har du ikke jobb, men går på dagpenger, kan du få sykepenger (samme nivå som dagpenger) om du er syk.

Har du ikke jobb, men det er mindre enn 4 uker siden du hadde jobb, kan du få sykepenger, men da noe rundt 66% av lønnen du hadde.

Skrevet

Ok, takk! Så lenge jeg er sykemeldt før kontrakten går ut, så får jeg full lønn da! :)

Skrevet

I arbeidsmiljøloven så står det helt tydelig at sykemeldingspenger fra arb.giver stopper når kontrakten går ut. De betaler de første 16 dagene, og etter dette får de igjen penger fra nav. Når kontrakten din går ut overtar nav direkte (da er jo arb.giver ute av bildet), men da får du kun noen og 60 prosent av det du hadde i lønn. Det er jo kjipt, men det er bedre enn ingenting. Og permisjonspenger regnes ut fra de beste 6 av de 10 siste mnd, så da får du ihvertfall full utbetaling i permisjonstida.

Skrevet

Arb.giver betaler altså de 16 første dagene om du sykemeldes innenfor kontrakttiden. Hvis du blir sykemeldt etter at kontrakten har gått ut, så får du ingenting av nav før dt har gått 16 dager. Etter dette er det det samme. Så hvis du skal sykemeldes, bør det altså gjøres 16 dager før kontrakten går ut... Dette ble litt rotete forklart, skjønte du hva jeg mente?

Skrevet

Jeg skjønner.. synd at det bare er 66% da.. ble litt skuffet der! Jeg er ikke bekymret for permisjonspenger, det var det samme sist jeg fikk barn på samme tid og jeg var vikar og fikk ikke jobb før skoleb var begynt og jeg fikk ringevikariat. Slitsomt å være uten penger i hele august og mye av september da, så det var det jeg håpte å unngå denne gangen da!

Skrevet

60% av lønna? Hvor har du det fra? Da jeg var sykemeldt over tid, etter kotrakten gikk ut, fikk jeg full lønn fra NAV

(altså det samme utbetalt som da jeg var i full stilling.

Kan ikke se reglene er endret på dette området, annet enn om beløpet overstiger 6G.

http://www.nav.no/page?id=671

Skrevet

Beate og lille snuppelure over her skrev at det står i arbeidsmiljøloven...

Skrevet

du kan jo melde deg arbeidsledig da? og gå på det til permisjon begynner?

Skrevet

Jeg ble sykemeldt før min kontrakt gikk ut og har fått full lønn siden. Det gjør jeg så lenge jeg får sykemelding, blir man friskmeldt så må man over til dagpenger når du står uten jobb, det er slik jeg har fortstått det.

Skrevet

Ok, ja tenkte på dagpenger, det gjorde jeg sist, innimellom ringevikarieringen. men det er jo ikke så mye penger, så dersom jeg får full lønn med sykemelding den måneden, så er det bedre. bekkenproblenmer har jeg, så har ikke dårlig samvittighet for det!

Kjipt å være lærer som venter på fast jobb, men kan ikke vente i evigheter med å få barn heller! ;)

Skrevet

Jeg sjekket ihvertfall dette ut med inspektør, tillitsvalgt og nav ifjor. Jeg hadde et vikariat som sluttet i oktober og nettopp da skulle dattera mi operere, så jeg visste jeg måtte bli borte noen uker. Da sjekket vi alle løsninger på dette, og det var da vi fant ut at du ikke har rett på sykepenger fra arb.giver etter at kontrakten er avsluttet. Jeg ringte til nav og hun forklarte at de utbetalte sykepenger etter kontraktavslutning, hvis man hadde jobbet så og så lenge, men at da var det kun litt over 60% av lønna (og det var først etter 16 dager). Kan hende at hun tok feil, jeg fikk aldri prøvd det ut fordi dette ikke var rett for min del uansett, jeg fikk isteden etterbetalt pleiepenger (og dette tilsvarte full lønn). Men snakk med tillitsvalgt, du har akkurat samme krav på jobb neste skoleår, som en som ikke er gravid. Jeg har heller ikke fast jobb, men er lovet nytt viariat (mulig det blir fast), selv om jeg går ut i perm i oktober. Stå på krava, håper det ordner seg!

Skrevet

Inlegget mitt var et spørsmål til Beate og lille snuppelure :), glemte å skrive det.

HI

Så lenge du blir sykemeldt før vikariatet går ut og du fortsetter å være sykemeldt i samme prosent etter vikariatet har gått ut, skal du få fullt utbetalt med sykepenger, utfra sånn jeg hadde det ihverftall. Men nå var dette i 2003, jeg er lærer. Hadde vikariat den gang, nå har jeg fast stilling. Sjekk med NAV, det er de som utbetaler pengene etter 16 dager.

Skrevet

Jeg vet jeg har like mye rett som ikke gravide, men jeg vet og at de garantert legger min søknad til side dersom de får vite at jeg er gravid.. det skjedde sist jeg var gravid, og da var jeg åpen om at jeg var det. Så jeg har ikke store håp nå.. men lurer veldig på det med de pengene da.. uansett er det bedre med 66% enn ingenting, så vi får se.. kan jo hende jeg får jobb da! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...