Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

da hoerer jeg saansynligvis og dessverre til paa dette forumet. Har vaert hos legen pga en cyste i hoyre eggstokk og paa fredag sa hun at hun har sterk mistanke om endometriose og at jeg har en "sjokoladecyste" (for et navn...), som er pga endo og er fyllt med blod. Det som er ekstra kjipt er at dette er paa hoyre side og min venstre side er allerede ute av funksjon pga av en xu som endte i hasteoperasjon og fjerning av eggleder for noen aar siden.

Jeg skal inn igjen til kontroll om halvannen maaned og da vurdere videre fremgangsmaate - legen vil forst sjekke hvordan cysten oppfoerer seg, om den vokser raskt etc.

Har lest innleggene her men har ikke sette noe om sjokoladecyster. Noen andre her som har det? Hvordan ble dere evt behandlet? Blir veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140012220-ny-her-og-lurer-paa-noe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

min endometriose ble oppdaget på grunn av en slik. Hadde magesmerter og litt feber og ble sendt til ultralyd, hvor de fant en. Pga feberen ble det akuttbehandlet (de mistenkte at eggstokken kunne ha blitt vridd, og det er visst litt farlig).

De opererte den bort og fjernet litt endometriosevev de fant mens de var i gang, kikkhullsoperasjon som var ganske kjapt overstått. Så vidt jeg skjønte måtte de skjære littegrann i eggstokken, men klarte å bevare både den og eggleder fullt funksjonelle. Dette kommer visst mye an på hvordan cysten vokser, men kirurgen sa det var "relativt vanlig" at de fikk det til slik.

Sjokoladecyster kalles gjerne endometriom på fagspråket, og om det skulle bli aktuelt med kirurgisk fjerning for din del (trolig om den vokser eller blir symptomatisk) er denne artikkelen ganske informativ: http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1706924

Lykke til! =)

Tusen takk for svar shute! Artikkelen du la ved var og veldig informativ. Haaper dette skal gaa bra, har ingen barn men vil gjerne ha : )

Sa de noe til deg om fruktbarhet/mulighetene for aa faa barn? Min situasjon er jo litt annerledes siden den venstre er kaputt saa hvis de kan beholde hoyre side fullt funksjonell blir jeg veldi glad... Ellers er vel forstatt IVF en mulighet, hvis det skulle gaa galt og? Ifolge legen ser det ut som jeg har mange gode egg saa det er jo gode nyheter oppe i det hele..

Hun ene overlegen sa vi burde begynne prøving i løpet av det neste halvåret etter operasjonen. Fordi tilbakefallsraten er så stor, og sjansene er bedre like etter operasjon. Rundt 50% har fått tilbake endometriose etter to år.

Vi endte opp med IVF, men det er litt vanskelig for meg å si hvor fertil jeg faktisk er. Siden jeg er gift med en kvinne er det liksom ikke bare-bare å drive med prøving på vanlig måte, så etter et par negative inseminasjonsforsøk anbefalte gynekologen IVF. Den satt på første forsøk, men det er ikke noe jeg anbefaler før man må.

Håper du slipper unna laparoskopi, men det er ikke verdens verste operasjon - og så får du jo da brent bort "usynlig" endo i samme slengen, altså endometriosevev de ikke nødvendigvis kan se på ultralyd (der ser man stort sett bare cyster).

Takk igjen! Din proeve-situasjon er litt annerledes enn min da ja, men selv om jeg helst vil unngaa IVF har jeg egentlig folelesen av at det er der jeg kommer til aa ende opp jeg og... I tilfelle haaper jeg den og sitter paa forste forsok!

Jeg faar vel litt mer info naar jeg skal tilbake om 5-6 ukers tid saa faar bare proeve aa ikke tenke saa mye paa det i mellomtiden... Takk for svarene dine!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...